Vores dreng på 3½ år slår dynen væk
Fra : Erik Jappe

Dato : 01-05-06 22:47

Hej

Jeg skal lige høre, om der er nogen, der har et godt råd. Vi har nu mange
nætter i træk oplevet, at vores dreng på knap 4 år vågner op om natten,
fordi han fryser - fordi han slår/skubber dynen væk i søvne. Han liggger
rimeligt uroligt efter en 3-4 timers søvn, hvor dynen får en tur. Hvad kan
vi gøre?

Mvh Erik

Fra : -= JF =- priv

Dato : 01-05-06 22:54

Erik Jappe (erikjapp@webspeed.dk) kradsede følgende besked i
<445681b7$0$115$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>

> en tur. Hvad kan vi gøre?

Køb evt. en sovepose som er et par numre for stor til ham, så har han dyne
på uden at føle sig 'omklamret'.

--
Mvh. John

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-05-06 23:31

-= JF =- priv wrote:
> Erik Jappe (erikjapp@webspeed.dk) kradsede følgende besked i
> <445681b7$0$115$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>

> Køb evt. en sovepose som er et par numre for stor til ham, så har han dyne
> på uden at føle sig 'omklamret'.

Vi har lige fået det samme problem og var liddt i vildrede mht. hvad vi
kunne gøre. Drøngod idé. Tak for forslaget.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : John

Dato : 01-05-06 23:38

> [...]
> rimeligt uroligt efter en 3-4 timers søvn, hvor dynen får en tur. Hvad kan

Skru op for varmen

Fra : Sabina H.

Dato : 02-05-06 06:42

Erik Jappe wrote:
> [...]
> natten, fordi han fryser - fordi han slår/skubber dynen væk i søvne.
> Han liggger rimeligt uroligt efter en 3-4 timers søvn, hvor dynen får

giv ham nattøj på....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 02-05-06 08:00

Erik Jappe wrote:

> [...]
> rimeligt uroligt efter en 3-4 timers søvn, hvor dynen får en tur. Hvad kan

Skrue op for varmen og give ham noget tykkere nattøj på.

Fra : Brian K

Dato : 02-05-06 08:55

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Skrue op for varmen og give ham noget tykkere nattøj på.

Hej Holst.

Selv om jeg godt ved at rådet er velment, så vil jeg lige minde om at varme
er lig med at bakterier stortrives(støvmider, osv). Samt at ens krop reagere
ved at fryse mere i vågen tilstand hvis man sover med over 19 - 21 grader
omkring sig (har jeg læst et eller andet sted).

Det er min oplevelse at nattøj forværrer "dyne problemer"

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 02-05-06 08:50

"Erik Jappe" <erikjapp@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rimeligt uroligt efter en 3-4 timers søvn, hvor dynen får en tur. Hvad kan

Jeg har det lige omvendt med min søn på 5 år - han skubber hele tiden dynen
af de første 2 - 3 timer, derefter beholder han den på resten af natten.

Men når jeg lige tænker tilbage - så kan jeg faktisk godt huske at selv
havde haft problemet med vores datter - dengang løste jeg det ved at købe en
sommerdyne - de er lettere i vægt (meget lettere) - og de er ikke varme.

Men nu kommer sommeren - så kan en sommerdyne også meget hurtigt blive for
varm - køb et tyndt vattæppe og lad ham sove med det.

Jeg tror at en af grundene til at de får det varmt er at de har et meget
aktivt drømmeliv. Feks sker det mindst 4 - 5 gange hver eneste nat at min
søn enten ligger og skriger af grin eller har mareridt.

Der er mange som vælger at give deres børn nattøj på - personligt har jeg
det sådan at jeg ikke kan have noget tøj på når jeg sover - blot en t-shirt
gør at jeg sveder hele natten. Min datter og søn har det på samme måde.

Hvis han sover med nattøj, så prøv at tage det af han - evt kombineret med
at i køber en dyne som ikke er så varm/tung.

Mvh
Brian

Fra : Erik Jappe

Dato : 02-05-06 10:07

Hej igen

Tak for kommentarerne - han sover i natttøj og der er rimelig varme i
værelset. Så måske prøver vi soveposen, selv om jeg er i tvivl. Måske skulle
vi også prøve at lade ham sove i undertøj og altså¨uden nattøj.

Mvh Erik

Fra : Brian K

Dato : 02-05-06 11:04

> [...]
> værelset. Så måske prøver vi soveposen, selv om jeg er i tvivl. Måske
> skulle vi også prøve at lade ham sove i undertøj og altså¨uden nattøj.

Prøv at lufte godt ud i værelset 15 minutter før han skal i seng.
Sæt temperaturen til 20 grader
Ikke noget nattøj
En sommerdyne

Prøv det i et par dage og se tjek om han smider dynen indtil i selv skal i
seng. Har han smidt dynen så husk at vende den inden i lægger den over ham
igen (så han ikke får den varme og evt svedige flade over sig igen.

Indtil nattetemperaturen kommer over 15 grader holder jeg selv vinduerne
lukkede om natten (men lufter godt ud inden der skal soves)

mvh
brian

Fra : Ivar

Dato : 02-05-06 21:55

Brian K skrev:

> Ikke noget nattøj

Prøv at forklare logikken i dine forslag (hvis er nogen).

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Brian K

Dato : 03-05-06 00:03

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at forklare logikken i dine forslag (hvis er nogen).

Som jeg skrev tidligere er der følgende grunde:

1. Det hjalp på begge mine egne børn at tage nattøjet af dem.
2. Jeg hader selv at sove med tøj på.

Sover man uroligt så "vrider" tøjet sig på en - lidt som når man vågner op
og har fået viklet sig ind i dynen, men blot sker det nemmere med nattøj -
har nogen gange kommet ind til mine børn (da de sov med nattøj) og undret
mig over "hvordan de i alverden fik vredet tøjet om så det næsten sad
omvendt på dem".

Men jeg går ud fra at du er uenig med mig - hvad er så din logik (hvis der
er nogen) *smiler*

Fra : Ivar

Dato : 02-05-06 22:05

Erik Jappe skrev:

> fordi han slår/skubber dynen væk i søvne.

Det kan børn gøre til de er helt oppe omkring skolealderen.
Børn er ikke født med evnen til holde en dyne over sig, det skal læres.
Derimod er det naturligt, at de vender sig i løbet af natten, for at
undgå at stoppe blodomløb mm.
Giv barnet noget nattøj på der ikke er for tyndt og evt. strømper,
så det ikke fryser uden dyne. Brug en ikke for tyk dyne.
Problemet er jo ikke større end man gør det til.

Ivar Magnusson

Fra : Brian K

Dato : 03-05-06 00:09

> [...]
-snip-

> Børn er ikke født med evnen til holde en dyne over sig, det skal læres.

Og det den påstand har du naturligvis en henvisning til

> Derimod er det naturligt, at de vender sig i løbet af natten, for at
> undgå at stoppe blodomløb mm.

Vel ikke anderledes for børn end det er for voksne?

> Giv barnet noget nattøj på der ikke er for tyndt og evt. strømper,
> så det ikke fryser uden dyne.

Min erfaring er så at det gør problemet værre - men børn er naturligvis
forskellige

> Brug en ikke for tyk dyne.

Enig

> Problemet er jo ikke større end man gør det til.

Så du antager pr defination at din opskrift virker?

Det er et problem hvis et barn smider dynen - uanset om det er med nattøj
eller ej.
Uden nattøj fryser barnet - og bliver med rimlig sansynlighed syg/forkølet
Med nattøj - risikere man at barnet bliver våd af sved - og smider dynen -
med endnu større sansynlighed for at barnet bliver syg/forkølet (min egen
erfaring fra mine 2 børn)

Fra : Ivar

Dato : 03-05-06 21:33

Brian K skrev:

> Og det den påstand har du naturligvis en henvisning til

Mennesket har eksisteret i mange hundrede tusinde år før dynen
blev opfundet.

> Vel ikke anderledes for børn end det er for voksne?

Nej

> Min erfaring er så at det gør problemet værre - men børn er naturligvis
> forskellige

Det er fint med erfaringer, men det kan ikke rigtigt bruges hvis
de ikke er generelt gældende. Du kan have højt stofskifte eller
være overvægtig, så vil dine erfaringer måske ikke kunne bruges
af andre. En fysiologisk forklaring er at foretrække fremfor
enkeltpersoners erfaring.

> Så du antager pr defination at din opskrift virker?

Erik har et barn der fryser om natten. Jeg foreslår at give det noget
tøj på så det ikke fryser. Hvis der havde været spurgt om et barn
der frøs ude om vinteren, ville svaret have været det samme.
Når man giver barnet meget nattøj på, må dynen ikke være for varm.
Det er ikke så kompliceret.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Brian K

Dato : 04-05-06 02:46

> Mennesket har eksisteret i mange hundrede tusinde år før dynen
> blev opfundet.

Jeg er ret sikker på at det første menneske (homo sabiens) der lagde sig til
at sove for første gang (specielt dem i de kolde egne af jorden) valgte at
finde noget at ligge over sig den første nat de lagde sig til at sove - så
det argument du bruger der holder ikke en meter - mennesket har brugt noget
til at lægge over sig om natten i flere tusinde år.

> Nej

> Det er fint med erfaringer, men det kan ikke rigtigt bruges hvis
> de ikke er generelt gældende.

Så du har allerede afskrevet mit råd som en mulig løsning? (fordi at du ikke
mener at det er en general gældende løsning) - hummmm

>Du kan have højt stofskifte eller
> være overvægtig, så vil dine erfaringer måske ikke kunne bruges
> af andre. En fysiologisk forklaring er at foretrække fremfor
> enkeltpersoners erfaring.

Du mangler så stadig at komme med en henvisning til at det rent faktisk er
både en fysiologisk og ikke mindst en general løsning.

> [...]
> der frøs ude om vinteren, ville svaret have været det samme.
> Når man giver barnet meget nattøj på, må dynen ikke være for varm.

Så du mener at der er en forskel på varmen under dynen om barnet har:

a. intet nattøj og alm dyne
b. nattøj og tynd dyne

Det er jeg så uenig i - og iøvrigt er nattøj slet ikke varmt nok til at
barnet ikke fryser når det sover (hvis det har smidt dynen). F.eks så falder
jeg til tider i søvn fuldt påklædt på sofaen - når jeg et par timer senere
vågner, så er det fordi jeg hundefryser - først når jeg får tøjet af og
kommer under dynen får jeg varmen.

Jeg er ikke uening i at din løsning kan virker - jeg modsætter mig bare at
du:

a. negligere at der er et problem.
b. at andre løsninger ikke virker.
c. at børn skal lære at bruge en dyne - og pr defination deraf ikke beholder
den på om natten.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-05-06 11:47

> [...]

> rimeligt uroligt efter en 3-4 timers søvn, hvor dynen får en tur. Hvad kan

I nogle tilfælde kan det hjælpe at lade barnets fødder stikke udenfor! Altså
trække dynen op, så den slutter et stykker over fødderne.

I nogle tilfælde vil barnet hele natten sove roligt med fødderne udenfor.
Andre børn sover så uroligt at de trækker fødderne ind under dynen og senere
sparker dynen af.

Men prøv det. I nogle tilfælde virker det nemlig.

Mvh. Lisbeth