Pasning af barn med brækket ben
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 29-04-06 21:59

Hej.
Vores søn på 3,5 år er faldet af gyngen med et brækket ben til følge.
Vi har hørt at der skulle være en ordning sådan at man kan holde en slags
orlov.
Er det korrekt?
Vi er begge ansat under industriens overenskomst hvis det har noget at sige
i dette tilfælde.

MVH
Niels Peter

Fra : Holst

Dato : 29-04-06 22:08

Niels Peter Nielsen wrote:

> Vores søn på 3,5 år er faldet af gyngen med et brækket ben til følge.
> Vi har hørt at der skulle være en ordning sådan at man kan holde en slags
> orlov.
> Er det korrekt?

Det tror jeg ikke. Men I kan jo sende ham i børnehave ...

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 29-04-06 22:58

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke. Men I kan jo sende ham i børnehave ...

Det vil vi også gerne.
Men det kan være at de ikke vil bære ham.Han må nemlig ikke støtte på benet.
Jeg skal have en rullestol til ham men alligevel skal han bæres ind og ud at
bygningen samt når han skal på toilet.
MVH
Niels Peter

Fra : Sabina H.

Dato : 29-04-06 23:09

Niels Peter Nielsen wrote:
> [...]
> benet. Jeg skal have en rullestol til ham men alligevel skal han
> bæres ind og ud at bygningen samt når han skal på toilet.

min søn brækkede låret da han lige var startet i børnehaveklasse, og kom i
skole inden for få dage efter han var udskrevet (var indlagt i 11 dage)....
han kom hjem i rullestol og sad i den i 5 uger, og på trods af at han skulle
hjælpes op på 1. sal i hver time, på toilettet og ned i gården, op i busser
og alt sådan noget... han var endda med på 3 dages hyttetur i rullestol,
uden at nogen på nogen måde brokkede sig eller ikke ville hjælpe ham...

jeg tvivler ærligt på at de vil nægte at hjælpe ham....
prøv dog at spørge.... det kan være de siger at de gerne vil tage ham, men
at i måske i starten bør hente ham lidt tidligere end normalt, da det jo
ikek er helt nemt at underholde en sådan lille purk når han ikke må løbe
rundt selv....
en sådan ordning må da også være til at indføre på jeres job....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 30-04-06 07:44

> [...]
> og alt sådan noget... han var endda med på 3 dages hyttetur i rullestol,
> uden at nogen på nogen måde brokkede sig eller ikke ville hjælpe ham...

Det lyder rigtig dejligt at de ville hjælpe ham sådan. Så gik han heller
ikke
glip af så meget.

Min søn brækkede kravebenet i børnehaven da han var godt og vel 3 år.
Men han måtte ikke komme i bhv. hvis der skulle tages for meget hensyn til
ham - dvs. de ville godt holde et ekstra øje med ham, men ville ikke gå og
tage speciel hensyn mht. den almindelige leg. Så vi holdte ham for en
sikkerhedsskyld hjemme i en uges tid hvor jeg tog 2 barnets sygedage
og bedsteforældre klarede resten.

Da han som 4 1/2 årig brækkede sit ben og ikke måtte gå på det 3 uger og
derfor havde rullestol, kom han i bhv. 1 gang ugentligt i de 3 uger i 2-3
timer
af gangen. Mere ville de ikke have ham fordi en hel dag ville betyde at de
skulle løfte ham flere gange. Det var ligesådan da han kom af rullestolen og
var besværet i at gå ( i flere uger fordi han var blevet bange for det). Da
skulle de naturligvis ikke løfte ham, men han skulle støttes af og til og
skulle
tages mere hensyn til. Forskellen var dog at han fik lov at komme til bhv.
hver dag i 2-3 timer mens genoptræningen stod på.
Det var ellers en rigtig skøn børnehave, men så snart der var sygdom af
enhver slags satte de en stopper op, hvis ikke børnene kunne klare sig helt
selv. For mig var det dog ikke noget problem da jeg på daværende tidspunkt
gik hjemme på barsel.

Iben

Fra : Holst

Dato : 30-04-06 12:27

Sabina H. wrote:

> [...]
> og alt sådan noget... han var endda med på 3 dages hyttetur i rullestol,
> uden at nogen på nogen måde brokkede sig eller ikke ville hjælpe ham...

De har så givetvis løftet mere end de må.

> jeg tvivler ærligt på at de vil nægte at hjælpe ham....

De vil sikkert gerne, men det er ikke sikkert, de må.

Men ellers enig. Tal med børnehaven.

Fra : Sabina H.

Dato : 30-04-06 13:41

Holst wrote:

> De har så givetvis løftet mere end de må.

hvad "må" de løfte??
er der nogle skrevne retningslinier??
må man i en børnehave ikke løfte på et 3 årigt barn?
og i givet fald, hvordan vil man så varetage sine arbejdsopgaver?

jeg hørte på tidspunktet, med min søns brækkede ben, intet om at de ikke
måtte løfte ham... dog bør det siges at min søn er en lille purk, og dengang
vejede han kun godt 20-22 kg.... rullestolen kunne jo sagtens trækkes op af
trapperne så der var heller ikke den vilde løft.... desuden er der jo ikke
tale om "dødvægt" i et barn, et barn kan jo hjælpe til i et vist omfang, og
fordele vægten fra sig selv på en mere hensigtsmæssig måde.....
da hans ben var stabiliseret nok til at han kunne bevæge sig lidt, gik det
endda også med at han blev placeret på nederste trin og selv trak sig op af
trappen på numsen... men der gik da alligevel 3 uger inden det kunne lade
sig gøre....

> De vil sikkert gerne, men det er ikke sikkert, de må.
>
> Men ellers enig. Tal med børnehaven.

;) det er den eneste vej frem ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 30-04-06 17:16

Sabina H. wrote:

> hvad "må" de løfte??
> er der nogle skrevne retningslinier??
> må man i en børnehave ikke løfte på et 3 årigt barn?
> og i givet fald, hvordan vil man så varetage sine arbejdsopgaver?

Var din søn 3 år, da han lige var startet i børnehaveklasse?

Ja, der er nogle skrevne retningslinjer. Jeg vil tro, at du kan finde
mere om sådant hos Arbejdstilsynet.

Der findes mange metoder til at kunne varetage sine opgaver, selvom man
ikke må løfte. Man kan for eksempel få pusleborde, der kan sænkes, så
barnet selv kan kravle op på puslebordet, hvorefter bordet kan hæves, så
pædagog(medhjælper)en kan skifte bleen.

Fra : Sabina H.

Dato : 30-04-06 17:33

Holst wrote:

> Var din søn 3 år, da han lige var startet i børnehaveklasse?

nej, men i dette tilfælde er der tale om et treåprigt barn i børnehaven....

> Ja, der er nogle skrevne retningslinjer. Jeg vil tro, at du kan finde
> mere om sådant hos Arbejdstilsynet.

det nærmeste jeg har kunne finde derinde er følgende:
http://www.at.dk/sw5808.asp
og der står ike noget om at man ikke må løfte, kun at der forekommer løft i
forbindelse med forskellige arbejdsopgaver som bleskift og lign....
kun i forbindelse med graviditet er der nævnt en kilogrænse..

> [...]
> sænkes, så barnet selv kan kravle op på puslebordet, hvorefter bordet
> kan hæves, så pædagog(medhjælper)en kan skifte bleen.

nu er det godt nok nogle år siden jeg havde et barn i børnehave*G* men jeg
tvivler på at det er størstedelen af børnehaverne i dag der har sådanne
moderne hjælpemidler......

arbejdstilsynet beskriver :
Løft, træk, skub og bæring

Mindre børn løftes og bæres i dagplejen, vuggestuer, børnehaver,
aldersintegrerede institutioner, familieplejen og døgninstitutioner for
handicappede. Det sker ved:
a.. Bleskift, når børnene skal løftes op og ned fra pusleborde.
b.. Måltider, når børnene løftes op og ned fra høje stole.
c.. Løft til og fra gulv, krybber, barnevogne, klapvogne, senge og
kørestole.
Belastninger ved løftearbejde bliver større, når medarbejderen samtidig
foretager vrid, foroverbøjninger og arbejder i skæve stillinger.

Træk og skub forekommer, når der køres med barnevogne, klapvogne, lifte,
kørestole m.m.
***************************

jeg har en smule svært ved at se hvor forskellen mellem et barn i
almindelighed (der feks ikke kan gå) og et barn i kørestol adskiller sig i
behov....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 30-04-06 18:59

> nu er det godt nok nogle år siden jeg havde et barn i børnehave*G* men jeg
> tvivler på at det er størstedelen af børnehaverne i dag der har sådanne
> moderne hjælpemidler......

Uden at ville lægge hovedet på blokken for det, at det er sådan i de fleste
børnehaver, så er det faktisk mit indtryk at det netop er sådan nu i de
fleste børnehaver. Jeg tror der er kommet meget fokus på den slags og det
synes jeg er meget fornuftigt.
I min søns børnehave var puslebordet ikke den sidste mode; det var lavet af
træ som et hjørnebord med "flad" kant og så var der lavet en trappe så
børnene selv kunne gå op.

I min datters børnehave er det som Holst nævner det....

Iben

Fra : Sabina H.

Dato : 30-04-06 19:20

Iben Holst wrote:

> [...]
> trappe så børnene selv kunne gå op.
>
> I min datters børnehave er det som Holst nævner det....

jeg tror også det har meget med beliggenhed at gøre.... nogle kommuner er
uden tvivl mere obs på det end andre...
men dertil kommer altså at jeg endnu ikke har set nogle retningslinier for
at en ansat ikke må løfte på et 3 årigt barn, blot fordi denne har brækket
benet ;)

vi er helt enige i at det kan give en forskubning i rutinen og at der skal
tilrettelægges et mere hensigtsmæssigt skema omkring dette barn, men hvorfor
skulle de nægte at passe et barn, som de i visse tilfælde alligevel skulle
løfte på??
transport af rullestolen ind og ud af institutionen må forældrene jo stå
for.... i sådanne tilfælde må ture ud af huset for et sådant barn jo
begrænses hvis det skaber problemer...

men, som allerede nævnt... spørg børnehaven... vi kan komme med meninger og
holdninger og tanker i et væk*G* det er kun børnehaven selv der kan give et
korrekt svar.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-05-06 14:15

Sabina H. wrote:
> a.. Bleskift, når børnene skal løftes op og ned fra pusleborde.

De fleste steder er der hæve/sænke pusleborde som enten kan køren
ned til jorden eller der er en stige.

> b.. Måltider, når børnene løftes op og ned fra høje stole.

Børnene lærer hurtigt at kravle op selv.

> c.. Løft til og fra gulv, krybber, barnevogne, klapvogne, senge og
> kørestole.

Der er stiger til de børn som kan det, og de lærer det hurtigt.

> Træk og skub forekommer, når der køres med barnevogne, klapvogne, lifte,
> kørestole m.m.

Mange dagplejere har fået motor på barnevognen

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Sabina H.

Dato : 01-05-06 16:52

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
>
> Der er stiger til de børn som kan det, og de lærer det hurtigt.

> Mange dagplejere har fået motor på barnevognen

det du svarer på er et direkte citat fra arbejdstilsynet.... hvorfor svarer
du på det?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 01-05-06 19:53

Sabina H. wrote:

> det du svarer på er et direkte citat fra arbejdstilsynet.... hvorfor svarer
> du på det?

Vel for at fortælle dig, hvordan sådant løses i praksis, når du åbenbart
ikke vidste, hvordan sådant løses, idet du tidligere i tråden skrev: "og
i givet fald, hvordan vil man så varetage sine arbejdsopgaver?"

Så det må såmænd bare betegnes som svar på dit tidligere spørgsmål.

Fra : Sabina H.

Dato : 01-05-06 20:32

Holst wrote:

> [...]
> arbejdsopgaver?"
> Så det må såmænd bare betegnes som svar på dit tidligere spørgsmål.

jamen de ting du nævner løser vel ikke ALLE de områder hvor der kan være
behov for at løfte på et børnehavebarn.... eller forventer du at et barn der
lige er faldet og har slået hul på benet selv kravler op på puslebordet via
trappen for at blive trøstet og få plaster på?

og iøvrigt kan jeg ikke helt se hvor relevansen er i forhold til en 3 årig i
rullestol....
rullestolen vil blive transporteret ind i institutionen af forældrene...
herefter er det så et spørgsmål om at personalet skal løfte på barnet ved
toiletbesøg eller bleskift (afhængig af barnet).... har barnet armkræfter
nok kan det selv trække sin egen vægt op så der kan placeres en potte eller
lign under ham, så her er heller ingen løft...
ved spisetid kan barnet sagtens sidde i stolen, en bakke eller plade kan
gøre det ud for bordpladen hvis stolen ikke passer i højden....
når barnet forlader institutionen om eftermiddagen er det igen forældrene
der sørger for at transportere rullestolen og barnet ud igen.....

det eneste jeg siger er jo bare at jeg kan virkelig ikke se hvad problemet
er.... der er tale om en 3 årig der i de tilfælde hvor løft kan være
nødvendig (hvilket i min opfattelse måske er 2-4 gange om dagen) kan hjælpe
til på en eller anden vis (langt de fleste småbørn er jo ikke dødvægt) og
hvis personalet ellers er uddannet ordentligt i ergonomi og korrekte
løfteteknikker (hvilket arbejdstilsynet anbefaler), hvori er problemet så?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 01-05-06 21:38

Sabina H. wrote:

> [...]
> lige er faldet og har slået hul på benet selv kravler op på puslebordet via
> trappen for at blive trøstet og få plaster på?

Jeg har mange gange givet trøstet et barn og givet det plaster på uden
at løfte og uden at placere barnet på et (pusle)bord.

Placerer du altid din søn på et bord, når han kommer til skade.

Fra : Sabina H.

Dato : 01-05-06 21:59

Holst wrote:

> Jeg har mange gange givet trøstet et barn og givet det plaster på uden
> at løfte og uden at placere barnet på et (pusle)bord.
>
> Placerer du altid din søn på et bord, når han kommer til skade.

nej, men jeg har da gjort det i den tid jeg arbejdede i børnehaven....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 02-05-06 06:45

> [...]
via
> trappen for at blive trøstet og få plaster på?

Det er slet ikke umuligt.

Vi har i familien en historie om barnet, der falder, og mor, der er 10 m væk
siger "Kom her hen, så skal jeg rejse dig op", hvorefter barnet rejser sig
op, kommer hen og lægger sig foran mors fødder

Leif

Fra : Sabina H.

Dato : 02-05-06 07:05

Leif Neland wrote:

> [...]
> 10 m væk siger "Kom her hen, så skal jeg rejse dig op", hvorefter
> barnet rejser sig op, kommer hen og lægger sig foran mors fødder

jamen jeg siger skam heller ikke at børn i mange tilfælde slet ikke kommer
så alvorligt til skade at de skal bæres på.... jeg har selv praktiseret en
mere humoristisk indgangsvinkel til knubs og skrammer og har på den måde
undgået hysteriske anfald i forbindelse med det....

men når det er sagt så mener jeg det er utopi at tro at man HELT kan undgå
at løfte på 3 årige børn når man arbejder med dem.... og jeg kender ingen
pædagoger der helt undgår løft på arbejdet, på trods af diverse
hjælpemidler.... det er blot det jeg vil frem til....

da min søn brækkede låret feks.... der stillede læreren sig også bare op
uden for sandkassen og kaldte på ham og sagde "så kom dog herhen", hvor til
min søn halvvejs skrigende af smerte måtte svare "det KAN jeg ikke"....
først der gik det op for dem at det var alvorligt...

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 02-05-06 09:08

Hej igen.
Jeg har talt med vores kommune i dag.
Vores søn må ikke komme i børnehave så længe han er ekstra plejekrævende.
Børnehaven må ikke løfte på ham så vi må selv finde ud af at få ham passet.
Den som jeg talte med i kommunen sagde at selv børn som skal skiftes må de
ikke bære op, de skal selv kunne kravle op at en trappe for at blive
skiftet.
Nu ser vi hvad der sker til kontrollen på sygehuset i dag , ellers kan det
jo godt gå hen og blive et problem at få ham passet de næste 4 uger da dem i
familien som har mulighed for dette døjer med dårlig ryg.
MVH
Niels Peter

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-05-06 23:47

> Hej igen.
> Jeg har talt med vores kommune i dag.
> Vores søn må ikke komme i børnehave så længe han er ekstra plejekrævende.

Hvis det er korrekt, har I så ikke i samme åndedrag mulighed for at
søge en form for plejeorlov?

Mvh.Bodil.

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 07-05-06 09:18

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:445a844b$0$867$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Niels Peter Nielsen" <npnfjerndette@tv.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Hvis det er korrekt, har I så ikke i samme åndedrag mulighed for at
> søge en form for plejeorlov?
>
> Mvh.Bodil.

Hej.
Det har vi fået i mellemtiden.
Det var denne mulighed jeg fra starten efterlyste.
Det lader til at det er en velbevaret hemmelighed at der findes den ordning.
Jeg hørte her i gruppen ,ved begge vores fagforbund og hos børn og unge
afdelingen i kommunen uden at der var nogle som oplyste om den mulighed.
Det var først da jeg talte med sygehuset at de fortalte at jeg skulle
henvende mig i social og arbejdesmarkedsafdelingen ,at der var en som kunne
hjælpe.
Vi har fået den ordning at vi har opdelt orloven sådan vi har tilgodeset
begge vores job.
Jeg har mødt en del undren over hvorfor kan din søn ikke bare få nogle
krykker og kan de ikke bare passe ham i børnehaven.
Jeg kan godt se at med alle de gange han vil flyttes fra rullestolen og til
seng/sofa eller toilet ville der blive mange skæve løft. Han ville derfor
bruge utrolig meget tid fra de andre børn i børnehaven.
Et barn på 3 1/2 år kan ikke bruge krykker, barnet ville bare falde med
knækket gips til resultat.
MVH
Niels Peter