Svendborg far fortsat varetægtsfængslet
Fra : micisgreat@yahoo.com

Dato : 25-04-06 18:44

Michael Nielsen var i Svendborg byret i mandags.

Her kunne han ikke huske hvad der var sket så det kunne ikke
behandles som en tilståelsessag. Så nu skal det for landsretten.

Hvor længe kan man sidde varetægtsfængslet?! Han har nu siddet siden
1. december, så det er næsten 5 mdr. og han skal vel formentlig sidde
der helt frem til efter sommerferien??

Sagen kort: http://www.geocities.com/micisgreat/

Fra : Mr. X

Dato : 25-04-06 18:57

<micisgreat@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

Øhh havde du da regnet med at svinet blev løsladt? Han kommer nok ud
nogenlunde på samme tid som Peter Lundin (forhåbentlig aldrig)

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 26-04-06 02:36

Mr. X frembragte:
> [...]
>
> Øhh havde du da regnet med at svinet blev løsladt? Han kommer nok ud
> nogenlunde på samme tid som Peter Lundin (forhåbentlig aldrig)

Din juridiske indsigt og argumentation overskrider alle grænser.

Mvh
Kent.

Fra : Mr. X

Dato : 26-04-06 14:45

"Kent Rådbjerg" <wuk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Mr. X frembragte:

> Din juridiske indsigt og argumentation overskrider alle grænser.

Ja det er da vist normal retspraksis her i landet at folk der slår børn
ihjel med vilje at de får livstid!

Fra : Holst

Dato : 25-04-06 19:06

micisgreat@yahoo.com wrote:

> Hvor længe kan man sidde varetægtsfængslet?! Han har nu siddet siden
> 1. december, så det er næsten 5 mdr. og han skal vel formentlig sidde
> der helt frem til efter sommerferien??

Prøv at stil dit spørgsmål i news:dk.videnskab.jura, hvor det retteligt
hører hjemme og ikke i denne gruppe.

Fra : Anders Christensen

Dato : 25-04-06 19:28

Holst wrote:

> Prøv at stil dit spørgsmål i news:dk.videnskab.jura, hvor det retteligt
> hører hjemme og ikke i denne gruppe.

Spørgsmålet var nu også stillet i gruppen, og i de andre med followup
hertil :)

Fra : Holst

Dato : 25-04-06 19:46

Anders Christensen wrote:

> Spørgsmålet var nu også stillet i gruppen, og i de andre med followup
> hertil :)

Så er det kutyme, at man anfører, at der er sat en FUT. Jeg sidder ikke
og nærlæser headeren til de enkelte indlæg.

Fra : Anders Christensen

Dato : 25-04-06 19:49

Holst wrote:

> Så er det kutyme, at man anfører, at der er sat en FUT. Jeg sidder ikke
> og nærlæser headeren til de enkelte indlæg.

Ahh, min klient skriver det bare ret tydeligt
Men jo, det vil da være flinkt at gøre ekstra opmærksomt på det

Fra : Mr. X

Dato : 25-04-06 19:09

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at stil dit spørgsmål i news:dk.videnskab.jura, hvor det retteligt
> hører hjemme og ikke i denne gruppe.

Øhh er det her ikke dk.videnskab.jura ???

Fra : Anders Christensen

Dato : 25-04-06 19:07

micisgreat@yahoo.com wrote:
> [...]
>
> Hvor længe kan man sidde varetægtsfængslet?! Han har nu siddet siden
> 1. december, så det er næsten 5 mdr. og han skal vel formentlig sidde

Så vidt jeg husker har der siddet folk varetægtsfængslet i mere end 1 år
tidligere, så fem måneder lyder efter min mening ikke til at være noget
synderligt.
Længden må stå mål med den straf man forventer at få ham idømt, altså,
man varetægtsfænglser ikke en butikstyv i 3 måneder hvis han i "bedste
fald" kan få 30 dages fængsel.

Fra : micisgreat@yahoo.com

Dato : 25-04-06 23:47

Nej da - ikke at han blev løsladt, men han har da stort set erkendt
sin skyld. Så at han fortsat skal sidde i varetægt virker lidt
"hårdt" - selv om jeg godt ved at de færreste nok ikke mener at han
kan få det hårdt nok...
Typisk sidder folk vel varetægtsfængslet hvis man mener at de ved at
kunne modtage eller give oplysninger til andre kan ødelægge beviser
eller lign. der kan have betydning i en kommende retsag.
Jeg kan ikke se at Michael ville kunne dette?! Eller er jeg forkert på
den?

Fra : micisgreat@yahoo.com

Dato : 25-04-06 23:49

> [...]
> Længden må stå mål med den straf man forventer at få ham idømt, altså,
> man varetægtsfænglser ikke en butikstyv i 3 måneder hvis han i "bedste

Okay - jeg mener bare at jeg kan huske at der for år tilbage var en
sag om hvor længe man kunne tillade sig at have folk
varetægtsfængslet.
Noget med at det var psykisk meget hårdt at sidde uden kontakt med
omverdenen i så lang tid.

Fra : Anders Christensen

Dato : 26-04-06 05:21

micisgreat@yahoo.com wrote:

> [...]
> varetægtsfængslet.
> Noget med at det var psykisk meget hårdt at sidde uden kontakt med

Du blander det ikke sammen med isolationsfængsel?

Fra : micisgreat@yahoo.com

Dato : 25-04-06 23:50

Holst wrote:

> Så er det kutyme, at man anfører, at der er sat en FUT. Jeg sidder ikke
> og nærlæser headeren til de enkelte indlæg.

Undskyld. Det husker jeg til næste gang...
FUT sat til dk.videnskab.jura

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 26-04-06 02:11

Følgende er skrevet af micisgreat@yahoo.com:
> [...]
>
> Hvor længe kan man sidde varetægtsfængslet?! Han har nu siddet siden
> 1. december, så det er næsten 5 mdr. og han skal vel formentlig sidde

Herunder har du betingelserne for varetægtsfængsling som de kan findes
i retsplejeloven.
Han kunne vel sidde fængslet efter stk. 2 nr. 1, altså
retshåndhævelsen? I så fald kan han sidde til der falder dom. Så vil
han gå direkte fra varetægtsfængsling til afsoning. Men der er sikkert
andre herinde der har andre bud. . . .

§ 762. En sigtet kan varetægtsfængsles, når der er begrundet mistanke
om, at han har begået en lovovertrædelse, som er undergivet offentlig
påtale, såfremt lovovertrædelsen efter loven kan medføre fængsel i 1 år
og 6 måneder eller derover, og

1) der efter det om sigtedes forhold oplyste er bestemte grunde til at
antage, at han vil unddrage sig forfølgningen eller fuldbyrdelsen,
eller

2) der efter det om sigtedes forhold oplyste er bestemte grunde til at
frygte, at han på fri fod vil begå ny lovovertrædelse af den foran
nævnte beskaffenhed, eller

3) der efter sagens omstændigheder er bestemte grunde til at antage, at
sigtede vil vanskeliggøre forfølgningen i sagen, navnlig ved at fjerne
spor eller advare eller påvirke andre.

Stk. 2. En sigtet kan endvidere varetægtsfængsles, når der foreligger
en særligt bestyrket mistanke om, at han har begået

1) en lovovertrædelse, som er undergivet offentlig påtale, og som efter
loven kan medføre fængsel i 6 år eller derover, og hensynet til
retshåndhævelsen efter oplysningerne om forholdets grovhed skønnes at
kræve, at sigtede ikke er på fri fod, eller

2) en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, § 123, § 134 a, §§
244-246, § 250 eller § 252, såfremt lovovertrædelsen efter
oplysningerne om forholdets grovhed kan ventes at ville medføre en
ubetinget dom på fængsel i mindst 60 dage og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at sigtede ikke er på fri fod.

Stk. 3. Varetægtsfængsling kan ikke anvendes, hvis lovovertrædelsen kan
ventes at ville medføre straf af bøde eller fængsel i højst 30 dage,
eller hvis frihedsberøvelsen vil stå i misforhold til den herved
forvoldte forstyrrelse af sigtedes forhold, sagens betydning og den
retsfølge, som kan ventes, hvis sigtede findes skyldig.

Mvh
Kent.