Alderens værdighed
Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-06 15:51

David Letterman påstår, at han skal til Mexico for et ass-job men
ellers ikke vil plastic-kirurgi.

Er der en yndefuld VÆRDIGHED ved naturlig ældning? Ved stor vom? Ved
at bruge toilet i stedet for marmeladeglas?

Nedenstående geniale forenklinger har ikke medtaget andre konfuzianske
super-visdomme end

" Le ikke af de gamle - du vil selv ende sådan". Kinesisk
ordsprog (ingen fyndord fra den kultur har kristen
ungdoms-opreklamering)

------------------

"Nye koste fejer bedst, men de gamle koste kender krogene" Dansk
ordsprog (og min mors yndlingssentens når da jeg begyndte at kunne
jorde hende i logisk pingpong. Som kvinde kendte hendes intuition jo
krogene.)

" Efterhånden som vi bliver ældre, bliver vi både
klogere og tåbeligere. La Rochefoucauld

" Vi kommer til livet med forseglede ordrer. . Søren
Kierkegaard

" Ældre mennesker elsker at give gode råd. Det kompenserer for
deres manglende evne til at være et dårligt eksempel. la Rochefoucauld

" Alderdommen, især en alderdom fuld af hæder, har så stor
anseelse, at den er mere værd end alle ungdommens glæder.
Cicero

" Anyone who stops learning is old, whether at twenty or eighty.
Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is
to keep your mind young. Henry Ford 1863 - 1947

" At 50, everyone has the face he
deserves. George Orwell, last words in his notebook, 1949

" De første fyrre år af vores liv leverer teksten, de følgende
tredive kommentaren til den. Schopenhauer

" De unge tror, at de gamle er nogle fjolser; men de gamle ved,
at de unge er det. George Chapman

" Den, som kan få afslutningen af sit liv til at stemme overens
med begyndelsen, er den lykkeligste blandt mennesker.Goethe

" Det er alderens velsignelse, at man kan betragte kvinder med
behag,, men uden begær. Arthur Schopenhauer

" Det går ned at bakke fra det øjeblik man fylder atten. Mick
Jagger Det er bedre at være en 17 årige pige end at være en 17 årig
dreng. Simon Spies

" Enhver mand over fyrre er en slyngel. George Bernard Shaw

" Hvad er ungdom? En drøm. Hvad er kærligheden? Drømmens
indhold. Søren Kierkegaard

" Hver generation griner ad de gamle metoder, mens de til punkt
og prikke følger den ny. Henry David Thoreau (1877-1862)

" I am long on ideas, but short on time. I expect to live only
about a hundred years. Thomas Alva Edison 1847 - 1931

It is an illusion that youth is happy, an illusion of those who
have lost it. W. Somerset Maugham

Jeg er blevet spurgt om, hvad jeg mest af alt ønsker mig i
anledning af min 87 års fødselsdag. Det skal jeg sige Dem: en
fadderskabssag. George Burns

Jeg er ikke ung nok til at vide alt. Oscar Wilde

Jo ældre jeg bliver, desto sjovere bliver livet.
Arthur Miller

Le ikke af de gamle - du vil selv ende sådan. Kinesisk ordsprog

Mænd, der i fremrykket alder spiller unge, synes fortrinsvis at
være dem, der ingen ungdom har haft. Frithiof Brandt
1892-1964

Modenhed er alt, Edgar af Clouster King Lear Shakespeare

Når man er ung, forguder og foragter man uden den sans for
nuancer, som er den største gevinst livet giver os. Nietzsche

Paulus: Da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige.
Guds rige tilhører barnet. Jesus

Profundity of thought belongs to youth, clarity of thought to old age.
Friedrich Nietzsche

Tastes in young people are changed by natural impetuosity, and in the
aged are preserved by habit. La Rochefoucauld

The courage of all one really knows comes but late in
life.Nietzsche+Schopenhauer

Ung engel vorder gerne gammel djevel.Danske Ordsprog

Young men want to be faithful, and are not; old men want to be
faithless, and cannot. Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray, 1891

Youth is a blunder; Manhood a struggle; Old Age a regret.
Benjamin Disraeli 1804 - 1881

Youth is perpetual intoxication, it is a fever of the mind. La
Rochefoucauld

Alderdommen er ikke for tøsedrenge. Bette Davis

To ting i alderdommen kan nødtørftigt erstatte talent og
livsnydelse. Den ene er berømmelse, og den andet er formue!
Luc de Clapiers de Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)

Det, som imponerer mig mest ved amerikanerne er den måde forældre
adlyder ders børn. Hertugen af Windsor

It seem, in fact, as though the second half of man's life is made up
of nothing but the habits he has accumulated during the first half
Fyodor Dostoevsky 1821-81

De fleste mennesker anvender den første del af deres liv til at gøre
den anden del ulykkelig. Jean de La Bruyère

Til den alder en jøde opgiver skal man altid lægge fem tusinde år.
Edmond Jabès

Whoever in middle age attempts to realize the wishes and hopes of his
early youth, invariably deceives himself. Each ten years of a man's
life has its own fortunes, its own hopes, its own desires.
Goethe