Grønsags mos
Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 24-04-06 20:30

Hejsa!

Min datter spiser noget grønsagsmos fra Beauvais men da det koster over
80 kr./kg tænkte jeg på om jeg ikke bare kan lave det selv.

Læser man på indholdet er det 40% ærter og 35% artiskokker og 25% vand.
Kan jeg bare koge det i det forhold og så mose det hele?

Ligeledes med gulerødder hvor det er 60% gulerødder og 40% vand?

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-04-06 21:01

"Lars Brink [2650]" <usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> wrote in

> tænkte jeg på om jeg ikke bare kan lave det selv.

Jo da.

Du kan i princippet bruge præcis de grøntsager du vil. Hold dig til
grøntsager der er grønne eller har blege farver, så kan det ikke gå helt
galt.

Du kan kombinere som du vil, men vær forberedt på at børn der er vant til
konserveret grøntsagsmos, nogle gange har brug for en tilvænningsperiode.

I længden er det både billigere og bedre. Du har mere styr på hvad dit barn
spiser, og barnets kost ligger tættere på resten af familiens hvis i spiser
de samme grøntsager som barnet får moset.

Det er også nemmere gradvist at gå over til hele kogte grøntsager når den
tid kommer.

Men hold dig til den enkelte grøntsags kogetider og lad være med at udkoge
dem. Det fortjener dit barn ikke

Fra : MM

Dato : 25-04-06 08:04

"Lars Brink [2650]" <usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> wrote in message
> [...]
> Kan jeg bare koge det i det forhold og så mose det hele?
>
> Ligeledes med gulerødder hvor det er 60% gulerødder og 40% vand?

Udover at jeg kan tilslutte mig hvad Kent skriver kan jeg anbefale denne bog
fra sundhedsstyrelsen: http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Mad2/index.html
Man kan vist købe den, men det er jo billigere bare at læse den på skærmen
:)

Fra : Gunnar007

Dato : 25-04-06 14:46

"Lars Brink [2650]" <usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i en
meddelelse news:444d2698$0$84025$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> Kan jeg bare koge det i det forhold og så mose det hele?
>
> Ligeledes med gulerødder hvor det er 60% gulerødder og 40% vand?

Vi brugte aldirg sådan noget færdigt noget da junior var i "mos" alderen
Vi kogte og moste diverse grøntsager, og puttede dem i isterningbakker og
frøs dem ned.
Når de var helt frosne blev de lagt i fryseposer, og så kunn man altid lave
de kombinationer af mos man ville have.
Vi brugte for det meste gulerødder, broccoli, ærter.
Og billigt var det også.
Vi skal helt sikkert bruge den metode igen, når fruen er nedkommet til
sensommeren, og juniorII skal til at have mos.

Hilsen G

Fra : Nette

Dato : 25-04-06 15:46

"Gunnar007" skrev

> Når de var helt frosne blev de lagt i fryseposer, og så kunn man altid
lave
> de kombinationer af mos man ville have.

Nøjagtige samme fremgangsmåde som os. Det gode er, at får man broccoli den
ene dag, så koger man bare ekstra og moser og fryser det. Det samme med
gulerødder, blomkål, pastinak osv.

Kartoflerne, de par stykker, der var tale om, kogte vi hver dag, hvorefter
vi straks tog terningerne ud af fryseren. Når kartoflerne var moset igennem
en si, kunne terningerne være med til, at mosen blev kølet lidt af.

På den måde, kan man også variere kosten ret nemt.

Nette

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 26-04-06 19:32

Hej igen!

Nu har jeg prøvet at koge nogle gulerødder og nogle kartofler og så ser
vi om hun vil spise det. Jeg har også købt nogle isternigebakker så
resten kan komme der i

Tak for tips'ene