Ægtefællebidrag - hustrubidrag
Fra : Mads

Dato : 22-04-06 19:09

Hej NG

Er der nogen som kan svare på spørgsmål om ægtefællebidrag i forbindelse med
skilsmisse.

Jeg tjener 420000 om året.

Min ekskone er skredet med 4 børn efter at have været mig utro gennem et år.
Vi har et huset som har en friværdi på 700000 - vi ejer det fælles.
Min eks er førtidspensionist og tjener på papiret 55000 årligt. Men med
diverse tilskud fra kommunen til børn og husleje osv. har jeg været med til
at lave hendes budget som viser at hun efter alle faste udgifter månedligt i
snit har 12000 til sig selv og børnene.

Hun er rigtig ond i sulet (og har i øvrigt også diagnosen "Emotionel Ustabil
personlighedsstruktur"!!) så hun er ikke helt til at regne med.

Hun forlanger ægtefællebidrag i 3 år, men efter min overbevisning er det
noget man kan få for at komme til hægterne økonomisk efter en skilsmisse.
Med omkring 300000 kr i formue fra huset og et stabilt overskud på den
daglige husholdning - har jeg så noget at frygte i den retning.

Hilsen Jacob

Fra : Mus

Dato : 22-04-06 19:04

"Mads" <mads@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med omkring 300000 kr i formue fra huset og et stabilt overskud på den
> daglige husholdning - har jeg så noget at frygte i den retning.

Hej Jacob

Prøv at spørge i dk.videnskab.jura

LN

Fra : Mads

Dato : 22-04-06 20:02

Nå ja okay og tak

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-04-06 22:40

Mads wrote:
> Nå ja okay og tak

Så er der lige dennee her også:

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Brian K

Dato : 02-05-06 09:04

> [...]
> med skilsmisse.
>
> Jeg tjener 420000 om året.
>
> Min ekskone er skredet med 4 børn efter at have været mig utro gennem et

-snip-

> Hilsen Jacob

Blot en kommenatar:

Man kan undre sig over at hun overhovedet skal have en krone fra dig - når
hun har valgt at være "utro" mod de løfter hun indgik da i blev gift.

F.eks er utroskab ifølge loven nok til øjeblikelig skilsmisse uden nogen
separation - men stadig skal konen have ægtefælle bidrag, osv på lige vilkår
med den kone der blot siger "jeg vil skilles fordi at......."

Jeg syntes ikke det er rimligt.

F.eks får man jo heller ikke løn i 3 mdr efter en fyring for at have stjålet
fra sin arbejdsplads (eller har lavet andet svig)

Mvh
Brian

Fra : Mads

Dato : 13-05-06 20:49

Det er i det hele taget underligt at nogen kan dømmes til at "underholde"
andre i vores moderne verden.

Men jeg kom ikke til at betale en krone, så i dette tilfælde var der
retfærdighed til

Jacob

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-05-06 18:02

"Mads" <mads@c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er i det hele taget underligt at nogen kan dømmes til at "underholde"
> andre i vores moderne verden.

Jeg synes ikke det er underligt eller forkert, at man kan komme til at
underholde andre i vores moderne verden. Eksempelvis med ægtefællebidrag. I
mange tilfælde er der jo tale om, at den der efter skilsmissen kan modtage
bidrag i årevis forud har gået hjemme og sørget for, at den udegående part
har kunnet pleje sin karriere og slippe for en god del af arbejdet hjemme.
Man har i hvert fald af en eller anden årsag FØR skilsmissen accepteret en
stor forskel i indtægt. Ofte har den ene part ladet sig nøje med en elendigt
job og nul uddannelse. Og arrangerer man sig sådan i en familie er det dælme
kun rimeligt, at den part, der har sat sit lys under en skæppe (for
familiens skyld), bliver betalt på anden måde.

Familien, der ender i den situation, kunne længe før skilsmissen have
arrangeret sig sådan, at ægtefællebidrag ville være lig med 0 kr.

Jeg undrer mig ene og alene over, at der i vores moderne samfund er
familier, der vælger at indrette sig, så den ene har ret til
ægtefællesbidrag.

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren Mors

Dato : 23-05-06 20:45

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg undrer mig ene og alene over, at der i vores moderne samfund er
> familier, der vælger at indrette sig, så den ene har ret til
> ægtefællesbidrag.

Det behøver vel ikke at være fordi den ene part har gået hjemme, det kan
vel også være fordi den enes interesser har ført til en uddannelse inden
for et fag hvor lønnen er høj, hvorimod den anden er blevet pædagog?

Søren Mors

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-05-06 20:58

"Søren Mors" <smors@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det behøver vel ikke at være fordi den ene part har gået hjemme,

Nejda. Det nævner jeg også blot som et eksempel og tilføjer, at: "Man har i
> [...]

> inden for et fag hvor lønnen er høj, hvorimod den anden er blevet pædagog?

Der skal en radikal forskel til, for at udløse et ægtefællebidrag.

Tjener den, der vil modtage ægtefællebidrag, mellem ca. 210.000 og 250.000
kr. om året, fastsættes bidraget sædvanligvis til 0 kr. Hvor mange
pædagoger tjener under 250.000 kr om året?

Mvh. Lisbeth