10 mdr. og snydt?
Fra : Holst

Dato : 14-04-06 18:35

Jeg skal her i påsken på besøg hos nogle af mine venner, og som den gode
"onkel", jeg jo er, har jeg selvfølgelig en lille påskegave med til
deres datter på 3 år.

Her for 10 mdr. siden fik de en ny, denne gang en dreng. Jeg har ikke
set dem i alt for lang tid, og sidst jeg så knægten var han ganske
lille. Derfor var det egentlig min hensigt ikke at have en gave med til
ham, da han alligevel er for lille til at forstå og værdsætte det.

Men er han nu også det? Hvis jeg har en gave med til storesøster på 3
år, vil lillebror på 10 mdr. så føle sig forbigået/snydt/forsømt?

Der er ikke så mange helt små børn i min omgangskreds, og jeg husker
ikke lige hvor meget og hvor lidt den kan og forstår i den alder. Derfor
spørger jeg lige her.

Fra : ellisa

Dato : 14-04-06 19:56

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er ikke så mange helt små børn i min omgangskreds, og jeg husker ikke
> lige hvor meget og hvor lidt den kan og forstår i den alder. Derfor

Han er efter min mening ikke gammel nok til at føle sig snydt på nogen måde.
Min søn på knap 2,5 er først for nyligt (omkring juletid) begyndt at opfatte
det med at få noget/forvente noget (sås tydeligt da han ledte efter
pakkekalenderen den 25. december)
Jeg ved ikke præcis hvornår det sker, da det bare tilfældigvis var jul da vi
opdagede det, men flere gange sidste år fik vi (forældrene og andre
familiemedlemmer) da gaver mens han var til stede, uden at han tog notits af
det.
Her har han så været mellem 1 og 2 år.

Men derfor kan du da godt have noget med til den lille, hvis du ellers har
lyst til det. Spædbørn får da også gaver selvom de ikke fatter noget af det
hele.

/ellisa

Fra : Holst

Dato : 14-04-06 20:07

ellisa wrote:

> Men derfor kan du da godt have noget med til den lille, hvis du ellers har
> lyst til det. Spædbørn får da også gaver selvom de ikke fatter noget af det
> hele.

Det kan jeg. Men sandheden er, at jeg helt havde glemt ham, da jeg var
ude at købe gave til storesøster. Jeg har set min kammerat alt, alt for
lidt i de seneste år, snakket for lidt med ham og kun set knægten for
næsten et år siden. Så I farten glemte jeg alt om ham ... Ak.

Og mit arbejde forhindrer mig lidt i at komme i en butik og få købt
noget i morgen. Men selvfølgelig kan jeg vel finde et eller andet på en
tankstation eller sådan noget, men det ... Jeg har en mening om gaver
købt på en tankstation.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-06 20:53

> [...]
> noget i morgen. Men selvfølgelig kan jeg vel finde et eller andet på en
> tankstation eller sådan noget, men det ... Jeg har en mening om gaver

Knægten er garanteret ligeglad med, om det er noget til en 10'er fra
tankstationen, eller det er noget til 100 kr. fra legetøjsbiksen.

Eneste problem ved "tankstationsgaven" kan blive forældrene.

Tina

Fra : Holst

Dato : 14-04-06 21:00

Tina A. wrote:

> Knægten er garanteret ligeglad med, om det er noget til en 10'er fra
> tankstationen, eller det er noget til 100 kr. fra legetøjsbiksen.

Ja, det ved jeg.

> Eneste problem ved "tankstationsgaven" kan blive forældrene.

Det tror jeg nu ikke. Det største problem i denne henseende er vist mig
selv

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 14-04-06 19:54

On 14/04/06 19:35, in article
443fdd5f$0$38682$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Holst"
<newsmar06@shelter.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er ikke så mange helt små børn i min omgangskreds, og jeg husker
> ikke lige hvor meget og hvor lidt den kan og forstår i den alder. Derfor

Jeg ville under alle omstændigheder også tage en lille gave med til drengen,
bare en lille symbolsk ting.

God fornøjelse med besøget, med eller uden gaver :)

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-06 20:01

> [...]
>
> Men er han nu også det? Hvis jeg har en gave med til storesøster på 3
> år, vil lillebror på 10 mdr. så føle sig forbigået/snydt/forsømt?

Ja, han vil føle, at der bliver gjort forskel på ham og hans søster, når det
kun er hende der får noget. Mine niecer har ca. den samme aldersforskel, og
yngste niece ventede med spænding på sin gave/overraskelse/ting til hende,
da hun var 10 måneder gammel, og storesøster fik noget.

Tag en lille ting med til ham - hvad det er, er ud fra barnets synspunkt
underordnet.

Tina

Fra : Mus

Dato : 15-04-06 09:11

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> yngste niece ventede med spænding på sin gave/overraskelse/ting til hende,
> da hun var 10 måneder gammel, og storesøster fik noget.

tror du ikke mere hun ventede med spænding på at få gavepapiret

LN

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-06 13:23

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> tror du ikke mere hun ventede med spænding på at få gavepapiret

Delvist.
Først udpakningen, det var meget spændende at åbne gaven og prøve at gøre
som storesøster havde gjort, og så blev gavepapiret beundret. Hvad der var
indeni, var hun ret ligeglad med.

Tina

Fra : Iben Holst

Dato : 15-04-06 11:28

> [...]
>
> Der er ikke så mange helt små børn i min omgangskreds, og jeg husker
> ikke lige hvor meget og hvor lidt den kan og forstår i den alder. Derfor

Jeg har endnu ikke mødt et barn under 1 år som har været negativt
påvirket af at større søskende har fået en gave... Dermed ikke sagt
at de ikke findes.
Til gengæld har jeg mødt rigtig mange forældre som bliver grønne i
hovederne når deres yngste ikke får noget også, og det er den eneste
grund til at vi altid giver lillesøster/-bror noget også.

Iben

Fra : Nette

Dato : 15-04-06 15:51

"Holst" skrev

> Der er ikke så mange helt små børn i min omgangskreds, og jeg husker
> ikke lige hvor meget og hvor lidt den kan og forstår i den alder. Derfor
> spørger jeg lige her.

Min søn var 11 mdr. forrige år juleaften.
Han var fuldstændig ligeglad med, hvad han fik, bare det var pakket ind. Han
legede udelukkende med papiret. Det samme gjorde han til sin 1 års
fødselsdag.
Til sin 2. jul og sin 3. fødselsdag, der var det noget helt andet.

Men, jeg ville alligevel tage en lille ting med. For det første "glemmer"
besøgende ofte den lille, og det kan virke lidt frustrerende på forældrene.
Den lille ER ligeglad, det ved forældrene også godt, men alligevel.
Dernæst er det et rigtig godt træk at vise den store,- at den lille også
får.

Bare hold dig fra bamser, så går det nok. Bamser har de som regel 1 mil.. af
inden de fylder to alligevel, og de kan slet ikke forholde sig til dem alle.

Nette

Fra : Iben Holst

Dato : 15-04-06 17:13

> Men, jeg ville alligevel tage en lille ting med. For det første "glemmer"
> besøgende ofte den lille, og det kan virke lidt frustrerende på
forældrene.

Ja, verden er meget forskellig fra familie til familie.
Vi har altid oplevet lige det modsatte...

Iben

Fra : Søren Mors

Dato : 15-04-06 19:09

Holst wrote:

> Men er han nu også det? Hvis jeg har en gave med til storesøster på 3
> år, vil lillebror på 10 mdr. så føle sig forbigået/snydt/forsømt?

Som så mange andre har skrevet tror jeg ikke at den lille vil føle sig
forbigået, særligt ikke hvis han får gavepapiret. Til gengæld kan den
3-årige have en meget veludviklet sans for retfærdighed, som kan blive
stødt over at den lille bliver forbigået.

Søren Mors