Barselsordning
Fra : Iben Holst

Dato : 13-04-06 08:09

Hej,

Jeg har lært et nyt ord (*S*): barselsordning (i forbindelse
med arbejdsplads).

Men hvad søren går det ud på?
De 2 gange jeg har været på barsel sagde jeg den første gang
mit job op da jeg var i 7´ende måned og flyttede fra egnen og
gik ledig indtil jeg begyndte orloven.
2. gang var jeg vikar gennem bureau med supplerende dagpenge,
så da gik jeg igen ind i orlov som arbejdsløs.

Så derfor ved jeg ikke hvad det vil sige at/om arbejdspladsen har
en barselsordning og da vi håber vi kan blive forældre endnu engang
men ikke forventer at jeg er arbejdsløs forinden orloven ville jeg
meget gerne vide noget om det.

Er der nogen der kan og vil forklare?

Iben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-04-06 11:49

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> wrote in news:443df8d1$0$47000
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> hvad søren går det ud på?

Normalt når man går på barsel betales ens løn(svarende til dagpenge) af det
offentlige.

Men mange virksomheder har ordninger hvor der betales fuld løn under barsel
enten helt eller delvis. Spørg din arbejdsgiver eller din fagforening.

Fra : Iben Holst

Dato : 13-04-06 12:56

> Men mange virksomheder har ordninger hvor der betales fuld løn under
barsel
> enten helt eller delvis. Spørg din arbejdsgiver eller din fagforening.

Fuld løn helt eller delvist? - ikke forstået; lyder umiddelbart
modsigende...

Jeg er i arbejde men er begyndt at lede efter nyt....
Jeg er 99% sikker på at der ikke er løn under barsel fra min
nuværende arbejdsgiver da jeg er den eneste ansatte med små
børn (3 og 7 år) og jeg ved at fremtidige ansatte i dén virksomhed
ikke bliver ansat hvis de har børn der ikke kan passe sig selv og/eller
hvis man er nødsaget til at skulle hente bringe til bestemt tid hver
morgen/aften.

Forhåbentlig går der ikke så længe inden jeg finder et nyt job og
så var det jo rart at vide på forhånd hvad man kan forvente af en
virksomhed med barselsordning( hvis de har det) , når vi engang
når dén tid ...

Iben

Fra : ellisa

Dato : 13-04-06 13:08

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> barsel
>
> Fuld løn helt eller delvist? - ikke forstået; lyder umiddelbart
> modsigende...

Her menes nok at man få fuld løn ENTEN i hele orloven eller i dele af den
(typisk 24 uger)

/ellisa

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-04-06 16:30

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> wrote in news:443e3c27$0$47041
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Fuld løn helt eller delvist? - ikke forstået; lyder umiddelbart
> modsigende...

Jeg formulerede mig dårligt.

Der er forskellige typer orlov i forbindelse med graviditet og fødsel:
Graviditetsbarsel(4 uger før forventet fødsel), barselsorlov(14 uger
efter fødsel), Fædreorlov(2 uger efter fødsel) og endelig Forældreorlov
(tilsammen 32 uger efter den 14. uge efter fødsel).

Loven giver dig ret til *dagpenge* 4 uger før forventet fødsel, 14 uger
efter fødsel, faderens 2 uger og i de 32 ugers forældreorlov.

Nogle virksomheder yder så fuld løn under barslen. Men altså ikke
nødvendigvis for hele barslen eller alle typer barsel. Det var det jeg
mente.

Det er altså *meget* forskelligt hvad der menes med barselsordning. Du er
nødt til at spørge. Hvis du ikke vil spørge til en jobsamtale, så spørg
din fagforening. De burde vide det eller hurtigt kunne finde ud af det.

Det eneste der kan siges med sikkerhed er, at offentlige arbejdspladser
alle tilbyder fuld løn ihvertfald i en del af barselsperioderne.

Fra : Iben Holst

Dato : 13-04-06 17:27

> Jeg formulerede mig dårligt.

Men nu fangede jeg den! - tak...

Iben

Fra : Gunnar007

Dato : 13-04-06 16:27

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Fuld løn helt eller delvist? - ikke forstået; lyder umiddelbart
> modsigende...

Det gør det lidt nemmere at hjælpe dig, hvis du kan fortælle os hvilken
overenskomst du er under, og hvilken fagforening.

Hilsen G

Fra : Iben Holst

Dato : 13-04-06 17:27

> Det gør det lidt nemmere at hjælpe dig, hvis du kan fortælle os hvilken
> overenskomst du er under, og hvilken fagforening.

Jeg er medlem af Funtionærkartellet og Kristelig A-kasse.
Der er ingen overenskomst fra arbejdsgiverens side.

Iben

Fra : Gunnar007

Dato : 13-04-06 19:02

> Jeg er medlem af Funtionærkartellet og Kristelig A-kasse.
> Der er ingen overenskomst fra arbejdsgiverens side.
>
> Iben

Så gælder det som er skrevet ned i kontrakten du arbjeder under.
Og resten står her
http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,327852&_dad=portal&_schema=PORTAL

Hilsen G

Fra : Iben Holst

Dato : 14-04-06 08:09

> Så gælder det som er skrevet ned i kontrakten du arbjeder under.
> Og resten står her
> http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,327852&_dad=portal&_schema=PORTAL

Takker!

Iben