råd søges
Fra : Søren

Dato : 11-04-06 14:01

Hejsa,

Jeg havde lige en diskussion med min kone idag. Jeg er igang med at skrive
min
afhandling og har ret så travlt da jeg kun har et par måneder tilbage. Min
kone
arbejder mandag-torsdag (16.30-20.30) og jeg passer så vores søn mens hun er
på arbejde. Når hun
kommer hjem fra arbejde har jeg som regel lavet aftensmad. Efter vi har
spist
kan jeg så bruge tid på at skrive min afhandling. Nu er påsken så kommet og
der
skal købes mad ind. Sønnike er lidt syg og har haft diarre. Min kone bad mig
om at skrive en indkøbsliste og det gjorde jeg så. Hun skal ind og besøge en
veninde sammen med vores søn og ville bagefter tage ud og købe ind. Da hun
så er på vej ud af døren
siger hun til mig at hvis vores søn laver bæ i bukserne igen, så får hun
ikke købt
ind fordi hun ikke kan overskue at rende rundt i forretningen med et barn
der
har skidt i bukserne. Jeg var måske lidt hård og sagde til hende at hvis
1000
andre mødre kan finde ud af at skifte ble på et barn når de er ude og handle
ind, så kan hun vel også. Jeg sagde, at det ikke kunne passe at alt skulle
gå i
stå pga. bagateller. Min kone er en vidunderlig mor og det er hende der
tager det meste af slæbet mht. vores søn. Een af grundene til at hun bruger
så meget tid på ham er at hun stadigvæk giver ham bryst (han er 10 mdr
gammel).
Han får også alm. føde ved siden af. Jeg er hjælpsom af natur og under
andre omstændigheder ville jeg have sagt til hende, at jeg nok skulle tage
mig af indkøbet. Men under disse omstændigheder hvor jeg prøver at
få skrevet min afhandling færdig har jeg altså brug for at hun giver mig
så meget luft/frihed som muligt, så jeg kan få afsluttet min uddannelse
med et godt resultat.

Hvad mener I?

Fra : Holst

Dato : 11-04-06 14:14

Søren wrote:

> Hvad mener I?

I skulle have ventet med at få barn, indtil I har såvel det tidsmæssige
som personlige overskud til at have et barn.

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-04-06 15:31

Holst wrote:

> I skulle have ventet med at få barn, indtil I har såvel det
> tidsmæssige som personlige overskud til at have et barn.

Sikke noget vrøvl. Hvis man kun skulle få børn, når tidspunktet er ideelt,
ville menneskeracen uddø.

Per V.

--
"Det er ikke noget, vi tror, det er noget, vi ved"

Fra : Holst

Dato : 11-04-06 15:45

Per Vadmand wrote:

> Sikke noget vrøvl. Hvis man kun skulle få børn, når tidspunktet er ideelt,
> ville menneskeracen uddø.

Ja, men så kan man jo lige så godt lade være med at klynke, når det hele
ikke går op i en harmonisk enhed.

Fra : Søren

Dato : 11-04-06 16:03

> Ja, men så kan man jo lige så godt lade være med at klynke, når det hele
> ikke går op i en harmonisk enhed.

Nu er der ikke nogen der klynker og hvis du har opfattet det sådan, så har
du misforstået mit indlæg. Jeg skrev indlægget fordi jeg håbede på at der
måske var andre som havde været i en lignende situation og derfor havde
lidt råd og vejledning om hvordan man kunne indrette dagligdagen så
byrderne var fordelt på en rimelig måde. Det råd du har givet er ikke
noget jeg kan bruge til noget i denne situation. Det er jo let at være
bagklog på andres vegne og jeg havde såmænd ikke valgt anderledes
hvis jeg fik muligheden for det. Jeg ved heller ikke hvordan du kommer
frem til at vi ikke har overskud til vores barn. Jeg tror alle fædre/mødre
har prøvet at stå i en situation hvor de føler at deres partner kunne gøre
mere, vise mere forståelse, handle anderledes osv. - uanset hvor ideelle
omstændigheder man lever i.

Fra : ellisa

Dato : 13-04-06 13:03

"Søren" <soeren@ingenspam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt råd og vejledning om hvordan man kunne indrette dagligdagen så
> byrderne var fordelt på en rimelig måde.

Den nemmeste løsning: Konen tager pusletaske eller evt. bare et par bleer og
nogle servietter med ud og handle og så skifter hun ungen!

Vores søn er da blevet skiftet de mærkeligste steder (perronen på Ishøj
station, under en trappe i Tivoli o.s.v.).

Hvis hun ikke vil skifte ble, så må hun hyre en barnepige til det (for egne
lommepenge, naturligvis)

/ellisa

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-04-06 14:19

> [...]

> igen, så får hun ikke købt ind fordi hun ikke kan overskue at rende
> rundt i forretningen med et barn der har skidt i bukserne.

At jeres søn ikke skal slæbes med ud til din kones veninde, hvis han er
syg. Din kone kunne have besøgt veninden en anden gang og taget alene ud
for at købe ind. Den times tid det tager, kunne du så have passet
sønnike.

Henriette Døssing

Fra : Brian K

Dato : 12-04-06 00:58

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at købe ind. Den times tid det tager, kunne du så have passet sønnike.

Hejsa

Enig - det virrker som om at hendes egne behov kommer før familiens (ud fra
din forklaring

mvh
brian

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-04-06 14:38

Søren wrote:
> [...]
> måske lidt hård og sagde til hende at hvis 1000
> andre mødre kan finde ud af at skifte ble på et barn når de er ude og handle

Ja. Det var du.

> [...]
> så meget tid på ham er at hun stadigvæk giver ham bryst (han er 10 mdr

Det lyder som om at I har for lidt tid til at tage Jer af barnet. Hvis
det er ting som dette, der giver konflikter, har I sat Jer i en
situation hvor der er for lidt tid til at have det godt sammen.

> [...]
> få skrevet min afhandling færdig har jeg altså brug for at hun giver mig
> så meget luft/frihed som muligt, så jeg kan få afsluttet min uddannelse

Jeg synes at du skal overveje hvad konsekvenser det vil have, hvis du
forlænger dit studie en smule, så du får bedre tid til familien.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-04-06 15:32

Michael Zedeler wrote:

> [...]
>
> Jeg synes at du skal overveje hvad konsekvenser det vil have, hvis du
> forlænger dit studie en smule, så du får bedre tid til familien.

Det er naivt at tro, at man som par og/eller forældre kan undgå
spidsbelastninger. Jeg kan ærligt talt ikke se det store problem her.

Per v.

--
"Det er ikke noget, vi tror, det er noget, vi ved"

Fra : Søren

Dato : 11-04-06 16:07

> Det er naivt at tro, at man som par og/eller forældre kan undgå
> spidsbelastninger. Jeg kan ærligt talt ikke se det store problem her.

Jeg er da ikke overrasket over de kontroverser der af og til opstår. Jeg
er såmænd bare ude efter lidt råd og vejledning fra folk som har været
igennem lignende situationer.

Fra : Workingmom

Dato : 11-04-06 17:46

Michael Zedeler skrev:

> Jeg synes at du skal overveje hvad konsekvenser det vil have, hvis du
> forlænger dit studie en smule, så du får bedre tid til familien.

Og så skal du også overveje, hvad der sker, når du er færdig. Tror du,
at du får bedre tid med et fuldtidsarbejde?

Nu har du endda ingen transporttid.

Ellers prøv at finde et andet sted at sidde - bibliotek eller skrivebord
på studiet. Og så aftal på forhånd med hende, hvor mange timer, du skal
sidde der. Og så stop med det.

Så bliver det mere reelt, hvornår I er på begge to, og hvornår hun har
ansvaret selv.

MHT til amning: Jeg havde fuldtidsarbejde fra min søn var 5 mdr og
ammede ham, til han var 25 mdr, så de to ting har ikke nødvendigvis
noget med hinanden at gøre. Man ER ophængt, når man har små børn. Fritid
og voksentid er en by i rusland, indtil de er lidt større. Men da vi er
voksne, kan vi godt finde ud af at udsætte vores egne behov et stykke
tid. Vi har trods alt kun ungerne så få år.

Tine

Fra : Brian K

Dato : 12-04-06 01:01

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes at du skal overveje hvad konsekvenser det vil have, hvis du
> forlænger dit studie en smule, så du får bedre tid til familien.

Hejsa

Det var da et mærkligt focus du har?

manden: næsten færdig med uddandelse
kvinden: skal "bare" besøge en veninde

Syntes ikke den er svær at regne ud med et sygt barn i huset.

Det kaldes at støtte hinanden i det der er bedst for familien - kvinden
burde være blevet hjemme

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-04-06 09:43

Brian K wrote:
> [...]
>
> manden: næsten færdig med uddandelse
> kvinden: skal "bare" besøge en veninde
>
> Syntes ikke den er svær at regne ud med et sygt barn i huset.

Man kunne slevfølgelig spørrge sig selv om det er det rigtige tidspunkt
at besøge en veninde, ja. Men hvis det er planen, synes jeg stadigvæk
det er en kende hårdt at kræve at hun skal købe ind med en unge, der er syg.

> Det kaldes at støtte hinanden i det der er bedst for familien - kvinden
> burde være blevet hjemme

Jeps. Det er oplagt. Men så er det også den forkerte konflikt, Søren har
taget. Det handler ikke om indkøb, men om mere tid til at passe barnet.

Fra : Brian K

Dato : 12-04-06 13:08

> Man kunne slevfølgelig spørrge sig selv om det er det rigtige tidspunkt at
> besøge en veninde, ja. Men hvis det er planen, synes jeg stadigvæk det er
> en kende hårdt at kræve at hun skal købe ind med en unge, der er syg.

Ja - det med barnet giver jeg dig ret i.

Alt i alt kunne det hele havde været løst hvis de begge havde fokuceret på
at hjælpe hinanden, itedet for at tænke på dem selv.

> Jeps. Det er oplagt. Men så er det også den forkerte konflikt, Søren har
> taget. Det handler ikke om indkøb, men om mere tid til at passe barnet.

Syntes måske ikke at det ligefrem er det, ike udfra disse sparsomme
oplysninger.

Det der springer mig i øjnene er at den ene part skal noget "ikke vigtigt"
og vælger at genneføre det på trods af at den anden part "laver noget
vigtigt".

Omvendt er det også urimeligt at moderen skal slæbe et sygt barn med ned og
handle - men det var jo så også kun hvis hun skulle have barnet med ud til
veninden - og det er der filmen knækker - for moderen insistere på at hun
*vil* besøge sin veninde UDEN barn. Jeg antager at mandens plan var at
moderen skulle handle uden barn og derefter komme hjem og passe det syge
barn mens manden arbejdede færdig, og DET syntes jeg faktisk var en ganske
god og rimelig "plan"

Mvh
Brian

Fra : Marianne

Dato : 11-04-06 16:03

> [...]
> få skrevet min afhandling færdig har jeg altså brug for at hun giver mig
> så meget luft/frihed som muligt, så jeg kan få afsluttet min uddannelse

En afhandling kan - så vidt jeg ved - afleveres præcist, når du er færdig.
Om der går 1 uge, 1 måned eller 1 år mere, er ligegyldigt.

Hvis du har 6 timer om dagen for dig selv til at skrive, må det være nok. Du
kan næppe heller koncentrere dig i længere tid ad gangen.

Det kræver jo tid & (mental) plads at have børn. Tror du ikke, at din kone
er bare en lillebitte smule træt af at du hele tiden insisterer på at
arbejde?

mvh

Marianne
- som bestemt godt kender til at være frustreret over ikke at kunne skrive
afhandling i eet stræk. Men det lykkedes til sidst

Fra : Holst

Dato : 11-04-06 16:36

Marianne wrote:

> En afhandling kan - så vidt jeg ved - afleveres præcist, når du er færdig.
> Om der går 1 uge, 1 måned eller 1 år mere, er ligegyldigt.

Sådant afhænger vist meget af, hvilket studie man er er tilmeldt. Visse
steder får man altså en fast afleveringsdato.

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 11-04-06 19:10

On 11/04/06 17:36, in article 443bcceb$0$843$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
"Holst" <newsmar06@shelter.dk> wrote:

> Sådant afhænger vist meget af, hvilket studie man er er tilmeldt. Visse
> steder får man altså en fast afleveringsdato.

Det afhænger også af hvilken afhandling der er tale om; er det speciale,
det en ph.d, eller...

Fra : Marianne

Dato : 12-04-06 10:06

> Det afhænger også af hvilken afhandling der er tale om; er det speciale,
> det en ph.d, eller...

OK. Jeg regnede ikke med, at man kunne kalde et speciale en afhandling. Men
afleveringsdatoer laver man da bare om. Det er jo kun en retningslinie
OK - nu er vi vist off-topic.

mvh
Marianne

Fra : Holst

Dato : 12-04-06 10:38

Marianne wrote:

> OK. Jeg regnede ikke med, at man kunne kalde et speciale en afhandling. Men
> afleveringsdatoer laver man da bare om. Det er jo kun en retningslinie

Tjah, nogle steder måske. Der er måske en grund til, at så mange ender
ude i specialesumpen visse steder, og andre steder sker det ikke.

Fra : Bo Velschow

Dato : 12-04-06 14:27

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> OK. Jeg regnede ikke med, at man kunne kalde et speciale en afhandling.
> Men afleveringsdatoer laver man da bare om. Det er jo kun en retningslinie

Nej, på det universitet, jeg har min uddannelse fra [1], var en dato en
dato: Aflevering 31. januar kl 16:00 betød 31. januar kl 16:00 - og ikke
16:01 eller ca. 17 - eller den 17. februar! Dette gjaldt både speciale og
disputats. For at lave en afleveringsdato om skulle studienævnet søges om
dispensation - så nej, afleveringsdatoer laver man nogle steder _ikke_ bare
om!

[1]: 1992 hhv. 1995 - så informationerne er ikke dugfriske..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Brian K

Dato : 12-04-06 13:13

> En afhandling kan - så vidt jeg ved - afleveres præcist, når du er færdig.
> Om der går 1 uge, 1 måned eller 1 år mere, er ligegyldigt.

Hvor ved du det fra? Det kan være han skal være færdig inden han kan
fortsætte en anden uddandelse - måske ønsker han ikke at være studerende
hele sit liv, osv
Og husk lige på at moderen BLOT skulle besøge en veninde (og personligt
ville jeg foretrække at være hos mit barn når det er sygt/dårlig - men jeg
får også tit afvide a tjeg har et halvt modergen / er pyldret)

> Hvis du har 6 timer om dagen for dig selv til at skrive, må det være nok.
> Du kan næppe heller koncentrere dig i længere tid ad gangen.

Hvor fremgår det at han har skrevet i 6timer - det fremgår at han har
passet et sygt barn hele dagen - og har ventet på at moderen kom og
overtog - så han NETOP kunne komme igang med at skrive.

> Det kræver jo tid & (mental) plads at have børn. Tror du ikke, at din kone
> er bare en lillebitte smule træt af at du hele tiden insisterer på at
> arbejde?

Igen.... hvor læser du det? (at han insistere på at arbejde)

Mvh
Brian

Fra : Iben Holst

Dato : 13-04-06 17:54

> [...]
>
> Det kræver jo tid & (mental) plads at have børn. Tror du ikke, at din kone
> er bare en lillebitte smule træt af at du hele tiden insisterer på at

Hm....

Moderen skulle i min øjne have blevet hjemme og passe det syge barn
mens far handlede inden han satte sig til skrivebordet eller også
skulle han have passet barnet imens mor handlede og så måtte mor og
barn jo tage til veninden bagefter.

Jeg kunne lige se hvordan det hele ville se ud hvis jeg i høstmånederne
(vi har landbrug) sagde til min mand at jeg var træt af at han insisterede
på at arbejde hele tiden i disse måneder.
Og det kan snildt sammenlignes trods det "bare" er studier Søren skal
igennem - i den anden ende skulle der jo meget gerne komme et godt
job til deres fælles glæde.

Søren skriver at hans kone er en vidunderlig mor som generelt har
slæbet med barnet, men nu er der altså bare lige en perioder han
skal igennem og resultatet afhænger af hvor meget ro og tid han har
forinden. Han lyder i bund og grund meget taknemmelig for det han
har.

Skulle moderen absolut have barnet med ud og handle i dén tilstand
ville jeg også synes at det kunne være uoverskueligt at skulle skifte
barnet mens jeg var afsted og derfor mener jeg en anden løsning
burde have været valgt. Men derfra og til at slå over i at faderen
burde tage sig mere af sin familie i stedet for at få sit studie afsluttet
inden for nogle måneder er der langt...

Iben

Fra : Rasmussen

Dato : 11-04-06 18:00

> [...]
> få skrevet min afhandling færdig har jeg altså brug for at hun giver mig
> så meget luft/frihed som muligt, så jeg kan få afsluttet min uddannelse

I lyder da helt almindelige
Det kan desværre bare ikke altid være perfekt det hele om man studerer eller
ej.
Det lyder til I begge er stressede, hun pågrumd af et sygt barn, arbejde osv
og du pga af dit studie.
Men jeg må ærligt indrømme jeg gad nu heller ikke tage ud og handle med et
barn der har diarre, så må den der er hjemme træde til og i denne situation
var det altså dig.
Jeg ville nok lige stikke hende en undskyldning, når hun engang kommer hjem
og tænke på, at hun måske også trænger til lidt luft/frihed, da det ikke er
vildt spændende at have et sygt barn.
Husk på, I er jo to der har ansvaret for "guldklumpen" uanset studie,
arbejde, stress osv
Og pøj pøj med studiet, du skal nok nå det, har selv været i samme
situation.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 11-04-06 19:07

Hmm...jeg mener egentlig, at det er hurtigere at handle ind uden et barn, så
når hun nu tog afsted for at besøge en veninde, havde du jo ro til at
skrive. Kunne du så ikke først have handlet ? Det afhænger også lidt af, om
der ligger et supermarked tæt på jeres hjem, eller om du i givet fald skulle
bruge meget tid på det. Vedr. bleskift kommer det vel også an på hvor hun
skulle handle - jeg ville ikke bryde mig om, at se på bleskift midt i Netto,
hvorimod man i et center jo nemt kan gøre det ude på toilettet, så det
kommer an på...
Er mor/søn hjemme om dagen hver dag ? I givet fald, kunne I måske aftale
nogle faste tidspunkter, hvor de tog ud i byen så du vidste, at dér havde du
arbejdsro ?
Held og lykke med både familie og uddannelse.

Charlotte

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 11-04-06 19:12

On 11/04/06 20:06, in article C061BCE1.1BE31%tullepostDELETE@paradis.dk,
"Charlotte D. Jensen" <tullepostDELETE@paradis.dk> wrote:

> Er mor/søn hjemme om dagen hver dag ? I givet fald, kunne I måske aftale
> nogle faste tidspunkter, hvor de tog ud i byen så du vidste, at dér havde du
> arbejdsro ?

I kunne ved samme lejlighed aftale en fast aften om ugen, hvor din kone
havde "friaften", og kunne besøge veninder mv. uden barn.

Fra : Søren

Dato : 11-04-06 21:13

Tak for de mange råd og gode kommentarer

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-04-06 09:14

"Søren" <soeren@ingenspam.com> skrev i en meddelelse

KLIP!
> [...]
> få skrevet min afhandling færdig har jeg altså brug for at hun giver mig
> så meget luft/frihed som muligt, så jeg kan få afsluttet min uddannelse

At du er stresset - og at din kone ikke har opdaget det,
eller også ved hun ikke, at hun har ansvar over for at hjælpe
dig igennem denne stressede periode.
Under alle omstændigheder er det skabagtigt ikke at kunne overskue
at skulle skifte et barn, mens hun er på indkøb. Hendes egentlige mål,
ganske vist ubevidst, er tilsyneladende at give dig dårlig samvittighed,
så du tager ungen, og hun får fri.
Men du har brug for ro og frihed til at skrive - det må I hellere få
snakket om.

Mvh.Bodil.

Fra : Anita

Dato : 13-04-06 10:27

"Bodil Grove Christensen" skrev

> At du er stresset - og at din kone ikke har opdaget det,
> eller også ved hun ikke, at hun har ansvar over for at hjælpe
> dig igennem denne stressede periode.

Efter at have været til foredrag omhandlende stress - lærte jeg, at stress
betyder at have mistet overblikket. Og det lyder til at Søren rent faktisk
har mere overblik end konen.

Var jeg i Sørens situation ville jeg tage en snak om fordelingen af
arbejdsopgaver og børnepasning. Jeg ville også forsøge at få lavet lidt
arbejde på projektet mens barnet sover til middag. At aftale en friaften til
konen er en udemærket ide, men det må jo vurderes om der er tid til det,
ellers må det vente til projektet er overstået. Og indtil da kan veninderne
komme hen til jer :)

Enig.

Venligst Anita