TILLID:Løgn behøves evt., ritualer aldrig.~
Fra : Bo Warming

Dato : 08-04-06 16:27

TILLID:Løgn behøves evt., ritualer aldrig."Build a bear".

Politikens velskrivende Mr, Far (Per Munch) skriver om en Build-a-bear
butik hvor hans barn for at få en dyr bamse skal udføre ritual om at
hoppe lige så mange gange som det er år gammelt.

Hvis det var et levende kæledyr, var der måske fornuft i omstændeligt
løfte for at barnet skal huske og fodre.

Men en dyr død sag - er det om at gøre barnet overtroisk, at hvis der
besværges religiøst, så er løftet særligt bindende for Gud eller
julemand , som lyves involveret?

For tiden debatteres PETs terroristbekæmpende
telefonovervågnings-forbedringer, og det har relevans til Mr Fars
svaren uden om vedr, hvorfor Abraham skulle binde sin søn, Isak, fast
som forberedelse af dødelig menneskeofring

#Mr. Far" sir, at Gud ville undersøge om Abraham er virkeligt "stærkt
troede" på Gud, ved at lade ham sætte kniven på den bundnes søn
strube, og så stoppede Gud drabet i sidste øjeblik. Mine koner har
ofte testet min troskab tilsvarende, næsten.

Igen en mærkelig overtro, at en Gud behages ved at tjække sine
tilbederes tro.

Er han Gud dvs almægtig, behøver han da ikke være forfængelig med, om
tro er "stærk nok".

Myten bør - uanset barn eller voksen - sættes i relation til, at PET
har brug for at tjække, at borgerne ikke planlægger højhusdestruktion
og butikschefer har brug for at tjække, at ansatte ikke stjæler

Selvfølgelig skal PET, når vi har mange fundamentalister, kunne
hurtigt aflytte og forebygge holocaustninger a la WTC.

Selvfølgelig skal butikschefer udsætte ansatte for fristelser og
tidligt få frasorteret de, der fristes og ikke er værdige at have i
betroet stilling.

Børn må godt vide, at magthavere kan have brug for at teste folk og
kortvarigt være uærlige, fordi farlige personer ellers ikke kan spores
i tide.

Når så samme avistillæg andetsted kræver, at før man puster æg ud,
skal man spritte dem, for ikke at blive ramt af salmonella, så er det
blot for at ordonanere om at varmedesinfektion ikke dur og FOR AT
INDFØRE ET NYT UNØDVENDIGT og hysterisk ritual.

Salmonella er næppe nogensinde overført af lidt ukogt æg, der kom på
læben. Typisk har inficeret råstof simret og opformeret de patogene
bakterier extremt, for at man kan få diarre.

Ritualer er overtroiske dvs undertrykkende. Hvadenten man skal lægge
hånden på en lovbog, når man sværger ikke at vidne falsk, eller man
skal hoppe 7 gange for at få en bamse, så er det uden fornuft.
(lovbogen har dog lidt logik, for visuelt at minde om at lov er fælles
gode og seriøst sandhedsbehøvende). Men pjatritualer kan kun
undskyldes, når de er så indarbejdede som juletræer. Eller så klart
virkeligheds-fjerne som rollespil-besværgelser a la Ringens Herre.

Derimod er overvågning undertiden vigtig og nødvendig, i et
oldtidskrigssamfund har man måske behøvet dødsforagtende soldater, og
liv var billige, som i Mellemsøsten idag, så man har ofret kanonføde
for at tjække om offervilje var på plads, og på denne dyre måde fik
generaler indsigt i værdien af tropperne - deres soldatermorals
kvalitet - analogt med test af Abraham..

Så makaber leg er skadelig idag. Men at der er skjulte kameraer, uden
at vi er advaret om det, kan være nødvendigt.

Iøvrigt lærte min far mig at reparere brugte bamser, og det var
nyttigt at få gørdetselv-lærdom, der kan bruges til meget, fx at tømme
en engangsstøvsugerpose og genbruge den, når der ikke er en ny i
huset.

At "build a bear", udfra forhåndenværende materialer, ku jeg lide at
træne mine børn med, og jeg ville advare mine børn mod sælgeres løgn,
når jeg så en butik med navnet "Build a bear" , som sælger dyre
kineser- og robot-fremstillede bamser.