Hva´ er formålet med at kunne slå en kolbø~
Fra : Joan

Dato : 06-04-06 07:08

Hej

Har en datter som er mere end bange for at slå en kolbøtte.
Har forsøgt at lokke hende på alle mulige måder.

I børnehaveklassen, har pædagoge´en bedt os om at øve disse kolbøtter med
vores datter, således at hun ikke kommer til at stå "udenfor" i de kommende
år!!!

Så er det at jeg har funderet over, hva´ formålet egentlig er med at kunne
slå en kolbøtte.
Jeg ser ikke ret mange i det daglige som går og slå kolbøtter. Er det bare
noget man skal kunne fordi de andre kan?

Motorisk har det nok en effekt, men vel ikke grundlæggende for noget som
helst.

Min datter går til svømning og her vender hun op og ned uden problemer.
....så hva´ er der med de de kolbøtter - hvorfor er det så vigtigt at
kunne...??

Kan en kolbøtte være skadelig for nakken?
Ja, det kan den vel, hvis ikke man passer på og det gør man nok ikke når man
er 6 år og bange for at slå den.

Nå, men er der nogen som ved hvorfor alle børn skal kunne slå kolbøtter?

Mvh.
Joan

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-04-06 08:45

Joan wrote:

> [...]
> Jeg ser ikke ret mange i det daglige som går og slå kolbøtter. Er det
> bare noget man skal kunne fordi de andre kan?

Åbenbart. Jeg har aldrig kunnet, og jeg har heller ikke savnet det. Hvis den
pågældende børnehavepædagog mener, det kan give dit barn sociale problemer
ikke at kunne, var det måse snarere hendes pædagogiske evner end barnets
kolbøtteevner, der burde kigges nærmere på.

Per V.

--
"Det er ikke noget, vi tror, det er noget, vi ved"

Fra : mk

Dato : 06-04-06 09:57

"Joan" <naoj_joan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man
> er 6 år og bange for at slå den.
>
> Nå, men er der nogen som ved hvorfor alle børn skal kunne slå kolbøtter?

Prøv at læse bogen "Sanseintegration hos børn" af A. Jean Ayres. Der står en
masse om den slags.

mk

Fra : Iben Holst

Dato : 06-04-06 17:03

> I børnehaveklassen, har pædagoge´en bedt os om at øve disse kolbøtter med
> vores datter, således at hun ikke kommer til at stå "udenfor" i de
kommende
> år!!!

Hold da op hvor en gang bavl!!

> Motorisk har det nok en effekt, men vel ikke grundlæggende for noget som
> helst.

Mon ikke der er meget andet man kan gøre i stedet så.

> Min datter går til svømning og her vender hun op og ned uden problemer.
> ...så hva´ er der med de de kolbøtter - hvorfor er det så vigtigt at
> kunne...??

Jeg har faktisk flere gange fået at vide at børn netop ikke må
slå koldbøtter! Der tilsyneladende noget i nakken som kan blive
meget beskadiget. Derfor må de ikke gøre det før de helt selv
kan styre og gøre det. Dvs. hvis man vil lære sine børn at slå
koldbøtter må man vise dem det om og om igen ved selv at
slå koldbøtter, men altså ikke hjælpe dem fysisk med at trille
rundt....

Iben

Fra : ellisa

Dato : 06-04-06 21:02

> [...]
> år!!!
>
> Så er det at jeg har funderet over, hva´ formålet egentlig er med at kunne

Vores sundhedsplejerske fortalte at det var en del i udviklingen i at få
højre og venstre side til at arbejde sammen (så man ikke tilter sidelæns når
man slår en kolbøtte) - men at man i efterhånden var gået over til større
opmærksomhed på det at lære at kravle, da det træner samme funktion og ikke
giver risiko for forkerte bevægelser eller smerter (andet end ømme knæ).

Samme sundhedsplejerske udtalte også, at hvis bare et barn kan kravle når
det når skolealderen, så skulle der ikke være nogen problemer senere hen *S*

/ellisa (som godt kan slå kolbøtter, men synes det gør ondt i hele
kroppen....)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-04-06 11:09

"Joan" <naoj_joan@hotmail.com> wrote in

> Jeg ser ikke ret mange i det daglige som går og slå kolbøtter. Er det
> bare noget man skal kunne fordi de andre kan?

Nej da.

Kolbøtter er gode, fordi de øver barnet i flere grundlæggende færdigheder
på én gang(og som oftest på en for barnet sjov måde). Barnet øver
balanceevne, højre/venstre koordinering og faldteknik på én gang.

Men de kan alle øves på andre måder. Kolbøtter er ikke en nødvendighed at
kunne, men de er ofte en smart genvej til at øve *små* børns motoriske
færdigheder.

Vær opmærksom på, at det netop bør være små børn. Små børn har en
forholdsvis stærk nakkemuskulatur, og kommer derfor ikke så let tilskade
ved en kolbøtte, som større(uøvede) børn. Derudover er små børn lettere at
hjælpe med kolbøtterne.

Det ville være optimalt hvis din datters angst for kolbøtter kunne
overvindes, fordi hun øver en masse motoriske evner på den måde.

Hvis du ikke allerede har prøvet, så tal med hende om det derhjemme i
trygge omgivelser, og vis hende hvordan man gør. Fortæl hende at DU nok
skal være der og holde hende, og fortæl hende hvor sjovt du synes det er at
slå kolbøtter. Ros hende når hun prøver.

Hvis du ikke kan få hende til det, så glem kolbøtterne. Men vær opmærksom
på at hun får øvet balanceevne, højre/venstre koordinering, faldteknik osv.
på andre måder.

Når pædagogen har bedt jer øve kolbøtter for at hun ikke skal komme til at
stå udenfor de kommende år, så er det fordi de netop kigger på kolbøtter
for at finde børn med sansemotoriske vanskeligheder og/eller sen motorisk
udvikling. Men blot fordi din datter ikke kan/vil slå kolbøtter betyder det
ikke nødvendigvis at der er noget galt.

Det er derfor din opgave at fortælle pædagogen at din datter af en eller
anden grund ikke kan/vil slå kolbøtter, men at du er overbevist om at hun
iøvrigt følger et normalt barns udvikling.

Du kan jo fortælle hende at blot fordi hun(pædagogen) ikke forstår meningen
af

"Med baggrund i seriøs samordning verificeres reelle hypoteser på grund af
personalet"

er det jo ikke ensbetydende med at hun(pædagogen) har sproglige
indlæringsvanskeligheder Din datter har det måske på samme måde med
kolbøtter.

Det er så pædagogens udfordring at finde andre metoder til at sikre din
datters motoriske udvikling.

Men prøv nu først om ikke du kan få hende lært de der kolbøtter

--
Kent Oldhøj

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-04-06 12:48

"Kent Oldhøj" <oldhoj@g-m-a-i-l.com> wrote in

> Det er derfor din opgave at fortælle pædagogen at din datter af en
> eller anden grund ikke kan/vil slå kolbøtter, men at du er overbevist
> om at hun iøvrigt følger et normalt barns udvikling.

Jeg glemte at fortælle om nogle af de tydelige tegn på at din 4-årige
datter har problemer:

- børn med problemer vil ofte have armene ud fra kroppen fordi det er svært
at holde balancen,
- svært ved at koncentrere sig(simpelthen fordi de bruger altfor meget
energi på motorik),
- er impulsiv(igen fordi det afleder fra at skulle bruge så meget energi på
motoriske evner),
- kropsligt usikre,

Der er mange flere tegn, men ovenstående er nogle af de tydeligste. Hvis du
slet ikke kan genkende din datters adfærd i ovenstående, så tyder meget på
hun følger en helt normal udvikling.

Er du det mindste usikker på om din datter passer på et eller flere af
udsagnene, så skylder du hende at få det tjekket nærmere.