Udskyde orlov som ledig ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-06 14:51

Hej NG.

Kan det passe at min kone ikke kan gemme et antal uge af hendes
barselsorlov da hun ikke har noget arbejde at vende tilbage til ?
Sådan har jeg forstået det ved at læse rundt på diverse a-kassers
hjemmesider, her et lille citat:

Hvis du er ledig
· Kan du ikke forlænge din barselsorlov
· Kan du ikke udskyde orloven og holde den senere
· Kan du ikke komme delvist tilbage i arbejde samtidig med du delvist
holder barsel

citat slut.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : ellisa

Dato : 05-04-06 19:13

[...]

Det lyder meget rigtigt, da en udskydelse af orloven vel er at sidestille
med at man har sagt sit job op frivilligt - altså er blevet arbejdsløs uden
at det er nødvendigt.

/ellisa

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-04-06 09:32

ellisa wrote:

> [...]

Den holder ikke helt:

http://www.bm.dk/publikationer/2003/barsel/foraeldre/grundprincipper.asp
"Hvis I er ledige, skal I være opmærksomme på, at I ikke kan holde
barselsorlov helt så fleksibelt. I kan for eksempel kun forlænge jeres
orlov med 8 uger og ikke med 14 uger. I bør derfor kontakte enten jeres
a-kasse eller jeres kommune for at få nærmere oplysninger."

> Det lyder meget rigtigt, da en udskydelse af orloven vel er at sidestille
> med at man har sagt sit job op frivilligt - altså er blevet arbejdsløs uden
> at det er nødvendigt.

Er det din egen tolkning eller kan du henvise til et sted det står ?

Udskydelse af orlov handler også om at man kan udskyde orlov til den
lille f.eks skal starte i vuggestue, børnehave, skole eller at den anden
forælder skal starte på job.

Man kan jo udskyde en del i mange år:
http://www.bm.dk/publikationer/2003/barsel/foraeldre/grundprincipper.asp
"En af jer kan vælge at udskyde mellem 8 og 13 uger af jeres orlov. Det
kræver ikke jeres arbejdsgiveres accept. I skal dog være opmærksomme på,
at den udskudte orlov skal holdes i sammenhæng, og inden jeres barn
fylder 9 år."

Som udgangspunkt vil jeg mene at A-kassen ikke kan afskære dele der
'ikke kræver arbejdsgivers accept'. Derimod kan de sige nej til de dele
der normalt kræver arbejdsgivers accept:
"Hvis I aftaler det med jeres arbejdsgivere, kan I begge udskyde op til
32 uger af jeres orlov. I har dog alene ret til dagpenge i sammenlagt 32
uger. Den orlov, I vælger at vente med at holde til senere, kan I holde
drypvis, indtil jeres barn er 9 år."

--
Don't waste space

Fra : ellisa

Dato : 06-04-06 20:58

> Er det din egen tolkning eller kan du henvise til et sted det står ?

Ingen af delene - men jeg kan hevise til min A-kasses informationsmøder for
nye ledige, hvor de flere gange pointerer at man skal have en meget vægtig
grund til at udskyde sin orlov. Det er altså ikke nok at man om nogle år
planlægger en længere udlandsrejse eller lign. hvor man vil bruge sin orlov
(Det var et eksempel de brugte)

/ellisa