Skjult CVr nr og se-nr
Fra : Mr. X

Dato : 26-05-06 14:39

Man kan få skjult cvr nr og se nr. Men hvad betyder det i praksis ?

Sagen er den jeg er ansat i et firma og er ved at starte som selvstændig ved
siden af. Men det firma hvor jeg er ansat skal ikke vide noget om det. Da
det er i mod deres "politik"

Vil mit firma kunne finde ud af hvem der står bag hvis de fik mit cvr nr og
det er skjult ? Det er et enketlmands firma jeg er ved at starte op.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-05-06 14:59

"Mr. X" <humle10@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man kan få skjult cvr nr og se nr. Men hvad betyder det i praksis ?

Naturligvis kan man ikke det.
Det bruges bl.a. til at dine kunder og leverandører kan se hvem de handler
med. Du har tilmed pligt til at oplyse det på firmaets hjemmeside jf.
ehandelsloven (også selv om man ikke kan handle direkte på siden), samt på
dine fakturaer.

> Vil mit firma kunne finde ud af hvem der står bag hvis de fik mit cvr nr
> og det er skjult ? Det er et enketlmands firma jeg er ved at starte op.

Ja, det er hele ideen med CVR-nummeret. Ved et enketlmands firma skal dit
navn tilmed indgå.

Fra : Mr. X

Dato : 26-05-06 15:21

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Mr. X" <humle10@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jamen så er jeg blevet misinformeret.

> [...]
> dine fakturaer.

> Ja, det er hele ideen med CVR-nummeret. Ved et enketlmands firma skal dit
Det er jo en god måde at forhindre folk i arbejde til at starte som
selvstændige

Er der en måde man kan "sløre" sin identitet på (altså på en lovlig måde)
F.eks kun at stå som firma navn og evt en postbox adresse ?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-05-06 15:26

Mr. X wrote:

> Det er jo en god måde at forhindre folk i arbejde til at starte som
> selvstændige

Æh. Hvordan lige det? Det er temmelig svært at forestille sig at man
skulle handle med et anonymt firma.

> Er der en måde man kan "sløre" sin identitet på (altså på en lovlig måde)
> F.eks kun at stå som firma navn og evt en postbox adresse ?

Hvis du opretter et selskab i udlandet, som har et dansk datterselskab,
kan det være. Det er med andre ord temmelig besværligt, men det kan godt
gøres.

Men igen: jeg kan umuligt forestille mig at jeg nogensinde ville handle
med et anonymt firma.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Mr. X

Dato : 26-05-06 15:54

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Æh. Hvordan lige det? Det er temmelig svært at forestille sig at man
> skulle handle med et anonymt firma.

Det er da hellere ikke anonymt. Du har firmanavn en adresse og et cvr nr.
Hvorfor skal mit personlig navn indrages. Men det er også lige meget så må
man jo bare køre det sort indtil man ved om det kan bære eller briste. Da
jeg ikke har råd til at miste mit jo endnu

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-05-06 16:24

> Det er da hellere ikke anonymt. Du har firmanavn en adresse og et cvr nr.

Hvordan vil du have man skulle checke ægtheden af de oplysninger, hvis man
ikke kan lave opslag på www.cvr.dk

> Hvorfor skal mit personlig navn indrages.

Fordi du driver en personligejet virksomhed, hvor det er dig personligt, der
hæfter for alt gæld til f.eks. leverandører. Enkeltmandsvirksomheder
oprettes i CVR-registret som "firmanavn v/dit navn".

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-05-06 22:18

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> hæfter for alt gæld til f.eks. leverandører. Enkeltmandsvirksomheder
> oprettes i CVR-registret som "firmanavn v/dit navn".

Hvis det er et ApS eller A/S kan man også spore ejere, direktører og
bestyrelsesmedlemmer via cvr.dk.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 26-05-06 16:24

On Fri, 26 May 2006 16:21:22 +0200, "Mr. X" <humle10@hotmail.com>
wrote:

>Det er jo en god måde at forhindre folk i arbejde til at starte som
>selvstændige

Hvis ikke du kan få en aftale med din arbejdsgiver, så har du et par
muligheder:

Start firma i konens navn

Undgå en omsætning på 50.000, indtil du er klar til at sige op.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Mr. X

Dato : 26-05-06 17:05

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke du kan få en aftale med din arbejdsgiver, så har du et par
> muligheder:

Det er desværre temmelig håbløst at få nogen fornuftig aftale med det
firma

Men vil min arbejdsgiver finde ud af at jeg er blevet momsregistreret når
han skal udbetale mig min løn ?

> Start firma i konens navn

Så skal jeg lige ud og finde en kone først

> Undgå en omsætning på 50.000, indtil du er klar til at sige op.

Er der ikke noget om at offentlige instituioner ikke vil handle med dig hvis
du ikke er momsregistreret ? Synes jeg læste noget om at hvis man skal have
lov at kræve penge af det offentlige via deres EAN numre. Så skal man være
momsregistreret. Eller har jeg bare misforstået noget ?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-05-06 17:09

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Start firma i konens navn

I så fald skal "konen" være klar over at hun alene hæfter personligt, og med
alt vad hun ejer, for de unoder Mr. X evt. kommer til at lave.
Evt. kreditorer vil udelukkende rette skytset mod hende.

Fra : Leonard

Dato : 26-05-06 16:24

"Mr. X" <humle10@hotmail.com> wrote:

>Man kan få skjult cvr nr og se nr. Men hvad betyder det i praksis ?

Nej, du kan bede om at dit firmanavn ikke sælges videre til dem der
vil købe firmanavne og adresser for at kontakte dem i reklameøjemed.

>Sagen er den jeg er ansat i et firma og er ved at starte som selvstændig ved
>siden af. Men det firma hvor jeg er ansat skal ikke vide noget om det. Da
>det er i mod deres "politik"

Det tror jeg ikke du kan skjule, hvis de vil finde ud af det, så
finder de nok ud af det. Men det er da en sikker metode til at blive
fyret, hvis du med vilje overtræder dine ansættelsesforhold.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mr. X

Dato : 26-05-06 17:02

> [...]
> finder de nok ud af det. Men det er da en sikker metode til at blive
> fyret, hvis du med vilje overtræder dine ansættelsesforhold.

Ja man må jo tage nogle chancer her i livet. Jeg er temmelig sikker på at
det job jeg har i dag nok er blevet udliciteret om nogle år. Og så sidder
man i saksen og skal på dagpenge. Det er sgu hellere ikke fedt!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-05-06 17:16

> Ja man må jo tage nogle chancer her i livet. Jeg er temmelig sikker på at
> det job jeg har i dag nok er blevet udliciteret om nogle år. Og så sidder
> man i saksen og skal på dagpenge. Det er sgu hellere ikke fedt!

Afhængig af hvordan din ansættelseskontrakt er skruet sammen, er der risiko
for at du kan idømmes en bod, hvis du ikke overholder den.
Hvis der er tale om en egentlig konkurrenceklausul er det ikke ualmindeligt
at du kan pålægges at betale en bod på f.eks. 2-3 måneders løn pr. tilfælde
du overtræder klausulen.

Fra : Mr. X

Dato : 26-05-06 18:48

> [...]
> ualmindeligt at du kan pålægges at betale en bod på f.eks. 2-3 måneders
> løn pr. tilfælde du overtræder klausulen.

Ja men jeg har ingen konkurrenceklausul. Der står blot at ekstra arbejde
skal godkendes af firmaet. Og de godkender aldrig noget. Da de altid er i
stand til at tilbyde overarbejde

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-05-06 20:07

> Ja men jeg har ingen konkurrenceklausul.

Ok

> Der står blot at ekstra arbejde skal godkendes af firmaet.

Så misholder du jo din ansættelseskontrakt ved at *ikke* få godkendt start
af egen virksomhed.
Det er nok relevant at undersøge om en sådan misligholdelse er så væsentlig
at du evt. kan bortvises (opsigelse uden opsigelsesvarsel). Det var måske en
ide at spørge din fagforening om hvor væsentlig misligholdelse de vurdere
det til at være.

Fra : Mr. X

Dato : 26-05-06 20:45

> [...]
> var måske en ide at spørge din fagforening om hvor væsentlig
> misligholdelse de vurdere det til at være.

Ja det har du da ret i. Og det vil jeg da undersøge nu her på mandag.

Men hvor stor mon chancen er for at de opdager det ? Det er godt nok inden
for samme branche. Og det firma jeg er ansat hos er kæmpestort. Så jeg vil
aldrig blive en trussel for dem. Og jeg har nu ikke tænkt mig at handle med
dem. Og derfor får de vel hellere ikke umidlbart mit cvr nr.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-05-06 22:20

Mr. X wrote:

> Ja det har du da ret i. Og det vil jeg da undersøge nu her på mandag.

Kontakt en advokat. Der er masser af indviklet jura i det spørgsmål. Det
er /muligt/ at de pågældende klausuler i din ansættelseskontrakt er
ulovlige eller kan tilsidesættes.

Fra : Anders Mortensen

Dato : 29-05-06 09:43

> [...]
> Det var måske en ide at spørge din fagforening om hvor væsentlig
> misligholdelse de vurdere det til at være.

Hvis der er tale om konkurrerende virksomhed, så vil det altid være en
væsentlig misligholdelse og dermed bortvisningsgrund. Men når
ansættelsesaftalen indeholder et forbud mod bibeskæftigelse uden forudgående
godkendelse, så skal der generelt meget lidt til, for at det opfattes som en
væsentlig misligholdelse - i U 1974.101 H var Højesteret f.eks. meget tæt på
at anerkende, at selv fritidssalg af nogle støvsugere som en ulønnet
vennetjeneste var bortvisningsgrund (3-2 for misligholdelse, men ikke
væsentlig misligholdelse).

Anders

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-05-06 22:19

Mr. X wrote:
> Ja men jeg har ingen konkurrenceklausul. Der står blot at ekstra
> arbejde skal godkendes af firmaet. Og de godkender aldrig noget. Da
> de altid er i stand til at tilbyde overarbejde

Hvis du er funktionær, så kan du jo minde dem om funktionærloven:

§ 15. En funktionær er berettiget til uden samtykke fra arbejdsgiveren
at påtage sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden
ulempe for virksomheden.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Mr. X

Dato : 27-05-06 14:51

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> § 15. En funktionær er berettiget til uden samtykke fra arbejdsgiveren
> at påtage sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden

Ja det bliver nok svært da det ejo er i samme branche
Desuden har vi en ekslusiv aftale med en fagforening.

Fra : Sune Christesen

Dato : 27-05-06 15:12

> Ja det bliver nok svært da det ejo er i samme branche Desuden har
> vi en ekslusiv aftale med en fagforening.
Lad os prøve at vende hele sagen om. Hvis din virksomhed en dag bliver stor
nok til at du kunne ansætte folk, hvordan ville du så have det med at en
ansat gik bag om din ryg på trods af en klar politik, og startede selvstændigt
op indenfor samme branche samtidig med at de arbejdede for dig?

En ting er hvad du juridisk kan gøre, men der må da helt klart også ligge
noget moralsk i det her.
Mit råd er at du spiller med åbne kort overfor din arbejdsgiver, og hvis
det så ikke kan lade sig gøre må du overveje dine muligheder der fra.
Sune

Fra : Mr. X

Dato : 27-05-06 19:32

"Sune Christesen" <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en ansat gik bag om din ryg på trods af en klar politik, og startede
> selvstændigt op indenfor samme branche samtidig med at de arbejdede for

Kan de ikke. For jeg vil da helt klart inføre en konkurrenceklausul i deres
ansættelse kontrakt

> [...]
> Mit råd er at du spiller med åbne kort overfor din arbejdsgiver, og hvis
> det så ikke kan lade sig gøre må du overveje dine muligheder der fra.

Nu er min moral ikke så høj som din. Og den måde firmaet behandler os
ansatte på, så har jeg ingen skrubler over det.
Det med at spille med åbne kort er simpelthen det bedste råd jeg har fået.
Jeg går op til chefen og siger jeg har startet en konkurrende virksomhed, og
inden jeg kan tælle til 3 er jeg fyret!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-05-06 20:32

> Det med at spille med åbne kort er simpelthen det bedste råd jeg har fået.

Det er det nemlig.
Før eller siden får din arbejdsgiver alligevel kendskab til at du har
startet en konkurerende virksomhed. Har du f.eks. overvejet hvordan du kan
give dine kunder mundkurv på

> Jeg går op til chefen og siger jeg har startet en konkurrende virksomhed,
> og inden jeg kan tælle til 3 er jeg fyret!

Man kan ikke fyre en funktionær uden gyldig grund.

Hos min tidligere arbejdsgiver havde jeg en formulering, i stil med din, i
min ansættelse kontrakt. Jeg spillede fra dag 1 med åbnekort om at jeg ville
starte egen virksomhed. I de 4-5 år der gik inden jeg turde tage springet og
være selvstændig på fuld tid, har jeg kun fået positive tilkendegivelser fra
min arbejdsgiver. Han spurgte endda af og til uopfordret til hvordan det gik
med min virksomhed og gav gode råd. Idag lever jeg af min egen virksomhed og
har bl.a. min tidligere arbejdsgiver som kunde (de har også valgt at
outsource nogle opgaver). Det er jeg helt sikker på jeg ikke ville have,
hvis jeg ikke havde spillet med åbnekort, da det ville være blevet opfattet
som værende illoyal. Min tidligere arbejdsgiver kunne måske endda have
fortalt kommende kunder at jeg ikke var til at stole på.
Jeg syntes faktisk Sunes råd om at spille med åbne kort er ganske godt.
Overvej det lige en ekstra gang og prøv at følg opfordringen med at vende
kikkerten en gang i mellem.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 27-05-06 15:24

Mr. X wrote:
> Desuden har vi en ekslusiv aftale med en fagforening.

Eksklusivaftaler er ikke længere tilladt.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Mr. X

Dato : 27-05-06 19:34

> Eksklusivaftaler er ikke længere tilladt.

Nej ikke juridisk set. Men jeg havde en kollega der meldte sig over i en
anden fagforening. I starten ville ingen sankke/arbejde sammen med ham. Til
sidst gik tillidsmanden til chefen og sagde at hvis han ikke blev fyret
ville alle de andre 70 ansatte nedlægge arbejdet. Så han blev fyret pga.
samarbejdsvanskligheder.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-06-06 21:28

> [...]
> Til sidst gik tillidsmanden til chefen og sagde at hvis han ikke blev
> fyret ville alle de andre 70 ansatte nedlægge arbejdet. Så han blev fyret

Sikken en flok kommunistsvin. Så er han alligevel bedre tjent andetssteds.

Mvh/TKJ

Fra : Anders Mortensen

Dato : 29-05-06 09:46

> [...]
> § 15. En funktionær er berettiget til uden samtykke fra arbejdsgiveren
> at påtage sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden

Med hverv menes ikke-erhvervsmæssig bibeskæftigelse (foreningsaktiviteter og
lignende). Normalt vil man kunne sige, at erhvervsmæssig bibeskæftigelse pr.
definition vil medføre ulempe for virksomheden, med mindre det har en helt
bagatelagtig karakter.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-06 16:59

Hejsa

"Mr. X" <humle10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Man kan få skjult cvr nr og se nr. Men hvad betyder det i praksis ?

Som Leonard er inde på, kan du få pillet dit navn af den offentlige
reklame-liste, så du ikke bliver tæppebombet med alle mulige mærkelige ting
og sager, og firmaer i en lind strøm der vil prakke dig hvad som helst på...

Gør det, og det kan kun gå for langsomt, det er bedst selv at bestemme hvem
man vil snakke med

Vi fik straks vi havde registreret vores firma, reklamer i posten, og
øjeblikkeligt holdte det op, da vi fik reklamebeskyttelse

Det er blot at kontakte CVR og bede om det

Mvh
Carsten, Sandby