Løn under barsel...?
Fra : Rohde

Dato : 24-05-06 21:42

Hej,

Vi har diskuteret dette emne, og er lidt uenige om de gældende
retningslinier. Jeg mener at med en kvindelig funktionær kun har ret til
dagpenge under barsel, og at vi ikke skal betale løn, med mindre vi har
indgået en særlig aftale om det.

Håber nogen vil kommentere.

/Rohde

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-05-06 10:38

"Rohde" <rohde@tech-point.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> retningslinier. Jeg mener at med en kvindelig funktionær kun har ret til
> dagpenge under barsel, og at vi ikke skal betale løn, med mindre vi har

Det er korrekt.
Det med løn under barsel indgår i en del af nogle overenskomster. Der er
altså ikke om en lovmæssig ret, men en aftale mellem nogle arbejdsgivere og
lønmodtagere. Det er langt fra alle der har så god en overenskomst, så der
er stadig en del der må nøjes med dagpenge under barsel.

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 19-06-06 08:26

>Det er korrekt.

Desværre er Ligebehandlingsloven ikke helt enig med dig. Se
http://www.lvu.dk/sw19706.asp og læs især afsnittet om
funktionærer nederst.

Der skal betales halv løn i 4 uger før forventet fødsel og i 14
uger efter. Man bør lige regne på, om man i stedet skal betale
fuld løn og så søge om dagpengerefusion fra medarbejderens
kommune. Afhængig af lønnens størrelse, kan det i nogen tilfælde
godt betale sig.

mvh
Jørgen Rømming