Hobbyvirksomhed?
Fra : Neuman

Dato : 17-05-06 08:47

Hej,

Jeg har for år tilbage været momsregistreret og skrev i den forbindelse en
teaterforestilling. Musikken blev udgivet på CD (for PR osv) og jeg havde i
den forbindelse en del udgifter som medførte underskud for min virksomhed.
Min skatteafdeling godtog ikke virksomheden for reel da jeg efter et par år
stadig ikke havde genereret et overskud. Dette til trods for at jeg fortalte
at det var ganske normalt i denne branche at der kan gå _længe_ før
pengeflowet vil gå i den rigtige retning.

Jeg klagede til skatteankenævnet som desværre gav kommunen ret i at der var
tale om en hobbyvirksomhed.
Jeg har efterfølgende afmeldt virksomheden da det ikke gav mening for mig at
være registreret hvis jeg ikke kunne tage del i "goderne" såsom fratræk af
underskud.

I år har jeg så (for første gang) modtaget en check fra mit forlag for
salget af sidste års forestillinger. Det ser altså nu ud til at mit arbejde
giver indtægt.

Hvordan forholder jeg mig nu? Skal jeg henvende mig til SKAT og vise at jeg
havde ret i mine antagelser at en evt indtjening først ville finde sted lang
tid efter mine udgifter og derfor kræve at de revurderer min sag?
Skal jeg undlade at opgive min indtjening for salget? Jeg er bange for at de
afslår at betragte min virksomhed for reel og samtidigt tvinger mig til at
betale skat af overskud alligevel.

Mit argument er, at jeg ikke finder det rimeligt at de ikke lader mig
fratrække underskud mens de gerne ser at jeg betaler skat af overskud.

Nogle gode råd til hvad jeg bør gøre?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-05-06 14:21

"Neuman" <Neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit argument er, at jeg ikke finder det rimeligt at de ikke lader mig
> fratrække underskud mens de gerne ser at jeg betaler skat af overskud.

Jamen, sådan er vilkårene for alle hobbyvirksomheder.

Fra : Claus Agerskov

Dato : 17-05-06 15:17

Allan Soerensen wrote:

> "Neuman" <Neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jamen, sådan er vilkårene for alle hobbyvirksomheder.

Ja. Det samme gælder opdræt af heste, som jo kan tage årevis før hesten kan
sælges. Og har du kun to-tre heste, så er der tale om hobbyvirksomhed.

De herligste hilsner
--
Claus Agerskov, koordinator, ca@saldi.dk, tlf 27 59 69 96
Saldi, c/o AgerCon, Ledøjetoften 20B, 2765 Smørum

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-05-06 15:07

"Claus Agerskov" <ca@saldi.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Det samme gælder opdræt af heste, som jo kan tage årevis før hesten
> kan
> sælges. Og har du kun to-tre heste, så er der tale om hobbyvirksomhed.

Hold da op, hvor jeg staver. Der skulle naturligvis have stået "Jamen, sådan
er vilkårene for alle hobbyvirksomheder"

Og det er vel rimeligt nok. Ellers kunne enhver få skatteyderne til at
betale de udgifter, der er forbundet med ungernes ridehest.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-05-06 21:59

Neuman wrote:

> Nogle gode råd til hvad jeg bør gøre?

Undersøge om du har mulighed for at fremføre det tidligere underskud til
modregning i den nuværende indkomst.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/