Skal man have overskud ?
Fra : Henrik Madsen

Dato : 15-05-06 16:31

Hej

Lad os forestille os følgende situation.

Jeg åbner et firma (LÆS: Jeg får et CVR nummer) og skriver regninger
for 10.000 Kr. om året.

For at drive denne virksomhed kræves en internetforbindelse som koster
4800 Kr om året og ca 5000 Kr. udstyr..

Det vil sige at man på magisk vis ender op med næsten lige store
udgifter og indtægter.

Vil skattefar finde sig i at ens regnskab ender med at blive sådan og
hvis ja, vil han blive ved med at finde sig i det år efter år ?

PS. Hvis der mangler detaljer så spørg endelig ind. Jeg er ikke inde i
alle finurlighederne vedr. dette..

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 16:50

> [...]
> Vil skattefar finde sig i at ens regnskab ender med at blive sådan og
> hvis ja, vil han blive ved med at finde sig i det år efter år ?

Ja, naturligvis vil han da finde sig i at du har underskud år efter år.
Men du regner med at skulle til at trække underskuddet fra, så kan du glemme
det.

Du kan ikke trække underskud fra ved hobbyvirksomheder. Sån't er det.

Hvornår en virksomhed er en hobbyvirksomhed er et skøn, som skattevæsnet
foretager (som naturligvis kan ankes). Men groft sagt, skal man kunne leve
af sin virksomhed for at den ikke kaldes en hobbyvirksomhed og desuden må
man ikke have en lønindtægt eller sociale ydelser ved siden af.

Hvis du der imod har overskud, så skal du naturligvis betale skat, uanset om
du driver en hobbyvirksomhed eller ej.

--
mvh Karsten Madsen
www.alskassen.dk AlsKassen, Sig SummaSummarum til dit kasseapperat

Fra : Henrik Madsen

Dato : 15-05-06 17:51

On Mon, 15 May 2006 17:50:02 +0200, "Karsten Madsen" <km hos alsit i
dk> wrote:

>Ja, naturligvis vil han da finde sig i at du har underskud år efter år.
>Men du regner med at skulle til at trække underskuddet fra, så kan du glemme
>det.

Nu stod der jo netop IKKE underskud ..

Der stod sådan lidt forenklet.

Jeg skriver regninger ud for ydelser på 10.000 Kr.

Derefter tager jeg mine udgiftsposter som også andrager 10.000 og
trækker fra...

>Du kan ikke trække underskud fra ved hobbyvirksomheder. Sån't er det.

Og det er heller ikke meningen..

Meningen kunne være at tage en idag "sort" virksomhed med en omsætning
på 10.000 Kr. og lade denne lovliggøre ved at opgive beløbet men
samtidigt også opnå den fordel at de måske 5000 Kr om året der bruges
på drift og de 5000 som betales privat for en internetforbindelse
kunne trækkes fra så det går lige op og virksomheden bliver "hvid" men
stadigvæk ikke giver en masse overskud som der skal betales skat af..

Henrik

Fra : Thomas Andersen

Dato : 15-05-06 18:46

Man skal da først momsregisreres ved en omsætning på 50.000.-/år

Fra : Holst

Dato : 15-05-06 20:26

Thomas Andersen wrote:

> Man skal da først momsregisreres ved en omsætning på 50.000.-/år

Ja, men man kan sagtens blive momsregistreret ved en omsætning under
50.000 kr. pr. år.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-06 18:43

Den 15-05-06 17.50 skrev Karsten Madsen følgende:

> [...]
> af sin virksomhed for at den ikke kaldes en hobbyvirksomhed og desuden må
> man ikke have en lønindtægt eller sociale ydelser ved siden af.

Selvfølgelig skal man ikke kunne leve af virksomheden. Og selvfølgelig
må man gerne have lønindtægt ved siden af, nogle sociale ydelser er
såmænd også helt ok.

Andre kan sikkert give det korrekte svar, men hvis jeg ikke tager meget
fejl, så beror skønnet om hobbyvirksomhed hovedsageligt på virksomhedens
overskud over en årrække.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 15-05-06 22:19

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Snarere antallet af debitorer. 1 eller 2 debitorer er ikke nok, der skal
mindst være 3. Dette krav blev fremsat, da nogle medarbejdere i en
virksomhed lod sig momsregistrere og "tog arbejdet med hjem" og udførte det
mod regning med moms og det hele. Det gav jo kun én debitor, hvilket
skattevæsenet (hed det den gang) kaldte maskeret A-intægt uden fradrag.

Beløbet skulle udbetales som løn med normalt skattetræk efter skattekort
uanset regning eller ej. Skete det ikke, kom arbejdsgiveren/ordregiveren til
at betale skatten som mangelnde indeholdelse af A-skat.
Karsten H. Jensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-05-06 09:18

"Karsten Madsen" <km hos alsit i dk> wrote in message

> [...]
> af sin virksomhed for at den ikke kaldes en hobbyvirksomhed og desuden må
> man ikke have en lønindtægt eller sociale ydelser ved siden af.

Virksomheden skal drives med overskud for øje / professionelt. Og
selvfølgelig må man gerne have andre indtægter ved siden af.

Skat anvender mange kriterier for at afgøre om det er hobby eller erhverv.
Læs mere om det her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=137924&vID=200629&i=1&action=close#i137924

hilsen
Uffe

Fra : K.T.

Dato : 15-05-06 20:34

Hvis reglen var at man blot skulle have overskud kunne enhver
regnskabskyndig nok kreere en enkelt krone - så skatten er til at overse.

Nej du skal naturligvis ikke have overskud pr. definition - men din
virksomhed skal have et format som lugter af lidt mere end hobby for i
længden at blive anerkendt som virksomhed med de skatte- og regnskabsregler,
som så gælder. De første par år kan man jo godt have et underskud uden det
er spor unaturligt.

Knud

Fra : Henrik Madsen

Dato : 15-05-06 21:44

On Mon, 15 May 2006 21:34:27 +0200, "K.T." <k.t.slet@tesprivat.dk>
wrote:

>Hvis reglen var at man blot skulle have overskud kunne enhver
>regnskabskyndig nok kreere en enkelt krone - så skatten er til at overse.

Og det er vel egentligt det virksomheder som Shell, Nestle, Mcdonalds
og Hjemis gør

> [...]
>som så gælder. De første par år kan man jo godt have et underskud uden det

Men hvordan definerer man "hobbyvirksomhed" ..

Er det noget med omsætning..

Hvis jeg sælger tjenesteydelser for f.eks 100 Kr stk og på et år
sælger 100 af dem så jeg tjener 10.000 Kr. og jeg så for at kunne
tilbyde denne tjenesteydelse har brug for en internetforbindelse og
lidt hardware. Vil den slags blive betragtet som hobby ?

Det reelle formål kunne jo være at gøre en eksisterende forretning
"hvid" fordi indkøb af hardware samt internetforbindelse tilsammen
koster det man får ind på tjenesteydelsen så der ikke umiddelbart er
nogen ide i at køre dette sort fordi man hvis man bliver opdaget jo
ikke kan modregne sine udgifter til udstyr og f.eks
internetforbindelse som man kan hvis man er momsregistreret.

Lad os for sjov skyld sige at jeg vil åbne et firma der kører med
webhosting af hjemmesider med lavt besøgstal. En sådan kunne måske
drives fra ens egen 2mbit/512 linie. Hvis jeg fik 100 kunder der hver
betalte 100 Kr om året, kunne jeg så oprette et firma og bogføre de
100*100 = 10.000 Kr og så trække de 5000 for internetforbindelsen fra
samt 5000 for indkøb af backup medier og diverse hardware for at få
webserveren til at køre optimalt.

Altså sådan at jeg havde intet eller meget lidt overskud at bogføre..

Ville den slags blive betragtet som hobbyvirksomhed ?

Og hvis ja, hvorfor skal små firmaer ikke også have lov at "være her"
?

Mine spørgsmål kan virke dumme men jeg er ikke så meget inde i det og
er oprigtigt interesseret i hvad skattefar vil sige..

Henrik

Fra : Leonard

Dato : 15-05-06 22:29

Henrik Madsen <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> wrote:

>Men hvordan definerer man "hobbyvirksomhed" ..

Jeg har en lille virksomhed, som betragtes som hobbyvirksomhed.
Det simple forklaring er at min virksomhed ikke er til for at skabe en
indtægt som nogen kan leve af, hverken helt eller delvist.

Og de små virksomheder må skam gerne være her, hellere end gerne, for
de bidrager jo med skat af et evt. overskud uden at kunne belaste med
et underskud.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-05-06 05:13

On Mon, 15 May 2006 23:28:41 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>
>Og de små virksomheder må skam gerne være her, hellere end gerne, for
>de bidrager jo med skat af et evt. overskud uden at kunne belaste med

Men så må jeg ikke trække udgifter til internetforbindelse og hardware
fra i mit regnskab ???

Henrik

Fra : K.T.

Dato : 16-05-06 06:07

> On Mon, 15 May 2006 23:28:41 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:
>>
> Men så må jeg ikke trække udgifter til internetforbindelse og hardware
> fra i mit regnskab ???

Ja selvfølgelig - forudsat det er en (relevant) erhvervsudgift for den type
virksomhed du driver.

Knud

Fra : Leonard

Dato : 16-05-06 06:42

Henrik Madsen <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> wrote:

>Men så må jeg ikke trække udgifter til internetforbindelse og hardware
>fra i mit regnskab ???

Jo, at trække udgifter fra i regnskabet er ikke det samme som at
trække underskud fra i skat.
Som du beskriver dit firma er det helt efter bogen, forudsat at du
ikke bruger internetforbindelsen og hardwaren til noget privat.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 06:56

"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Men så må jeg ikke trække udgifter til internetforbindelse og hardware
> fra i mit regnskab ???

Jo, det må du. MEN du får ikke lov til at fradrage det fulde, samlede beløb.
Svjv lægges internetudgifterne sammen med telefonudgifterne og kan fradrages
efter reglerne herom, og hardware skal du nok forberede dig på at told og
skvat vil anerkende et 50% fradrag på - fordi du også vil benytte hardwaren
i privat øjemed.

Mvh Tommy

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 16-05-06 09:29

TBJ wrote:
> [...]
> dig på at told og skvat vil anerkende et 50% fradrag på - fordi du
> også vil benytte hardwaren i privat øjemed.

Mon ikke det er fast kr. 3000,- til privat forbrug uden yderligere
dikkedarer?
Karsten H. Jensen

Fra : The BMA Man

Dato : 16-05-06 10:06

> [...]
>tilbyde denne tjenesteydelse har brug for en internetforbindelse og
>lidt hardware. Vil den slags blive betragtet som hobby ?

Du skal jo så bare passe på her.
For hvor du i dag kan "sælge" den ydelse til kroner 100,- til
slutkunden (som jeg antager er en privat mand m/k?), så skal de nu til
at betale 125,- for _akkurat_ samme ydelse - for når du er
momsregistreret, skal du jo lægge momsen på, når du sælger.

Alternativt skal du leve med kun at få 80,- for arbejdet, da det
svarer til de 100,- fratrukket momsen.

Men - og det er interessant, som jeg ser det.

Du BEHØVER ikke at momsregistreres, når vi snakker beløb i den
størrelselses orden - men du MÅ.
(Kommer du over 50.000 om året SKAL du)

Så er det jo bare at skrive fakturaer til dine kunder - og så koster
det stadig 100,- at få "gjort noget"...

>ikke kan modregne sine udgifter til udstyr og f.eks
>internetforbindelse som man kan hvis man er momsregistreret.

Når du skal til at trække internet / telefon fra - så kommer der altså
lige en post i dit regnskab, der hedder "privat andel" af disse ting.

> [...]
>100*100 = 10.000 Kr og så trække de 5000 for internetforbindelsen fra
>samt 5000 for indkøb af backup medier og diverse hardware for at få

Hvis det konkret er det (nu skrev du jo "for sjov skyld") så er der jo
ikke noget forkert i at trække udgifterne fra - det er jo reelt nok.
Men du har altså stadig en "privat del" af din adsl-linie.

>Ville den slags blive betragtet som hobbyvirksomhed ?
Hvis den ikke giver overskud inden for et par år - sikkert

>Og hvis ja, hvorfor skal små firmaer ikke også have lov at "være her"
>?

Skal de også - har selv en (i mine øjne) lille firma. Men det skal jo
være reelt - ikke bare for at slippe for at betale sin
internetforbindelse, trække frimærker fra, få kørepenge osv.
(Nogen skal jo betale regningen i sidste ende

>Mine spørgsmål kan virke dumme men jeg er ikke så meget inde i det og
>er oprigtigt interesseret i hvad skattefar vil sige..

Helt seriøst - du får det bedste svar ved at besøge "skattefar" og få
at vide hvad de vil sige. Det koster dig ikke noget.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 16-05-06 16:25

The BMA Man wrote:

> [...]
>

> Helt seriøst - du får det bedste svar ved at besøge "skattefar" og få
> at vide hvad de vil sige. Det koster dig ikke noget.

Ref.: Mit spørgsmål lige over dette indlæg....

Nå, det spørgsmål fik jeg åbenbart ikke svar på. Kan det være noget med
citatteknik at gøre? Det var et nyt spørgsmål.
Karsten H. Jensen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 19-05-06 07:25

On Tue, 16 May 2006 11:05:37 +0200, The BMA Man
<bmadsen.removethis@image.dk> wrote:

> [...]
>at betale 125,- for _akkurat_ samme ydelse - for når du er
>momsregistreret, skal du jo lægge momsen på, når du sælger.

Hehe....Nå ja det kan jeg godt se..

>Når du skal til at trække internet / telefon fra - så kommer der altså
>lige en post i dit regnskab, der hedder "privat andel" af disse ting.

Også hvis linien bliver brugt til f.eks at hoste websider ?

Man kan jo godt snakke om at jeg stadigvæk bruger det en smule privat
men da linien er nødvendig for firmaet 100% må den vel kunne trækkes
100% fra ?? Eller sådan spiller klaveret måske ikke hos T&S ??

>Hvis det konkret er det (nu skrev du jo "for sjov skyld") så er der jo
>ikke noget forkert i at trække udgifterne fra - det er jo reelt nok.
>Men du har altså stadig en "privat del" af din adsl-linie.

Jo men som sagt så er linien jo "livsnødvendig" 100% af tiden for at
mit firma skal gå godt..

>Hvis den ikke giver overskud inden for et par år - sikkert

Det er jo ikke meningen at den skal give overskud.

Formålet er at jeg jo egentlig ligesågodt kunne opgive den del som man
egentligt ikke har tjent fordi de penge er gået til "drift"..

Hvis jeg nu reelt køber udstyr/værktøj for 5000 om året som er
nødvendigt for at følge med i min "branche" og måske får 10.000 Kr.
ind og skattefar så kommer så får jeg jo ikke lov at trække de 5000 i
udgifter fra så jeg kun har "snydt" for 5000 Kr. Så får jeg jo det
fulde smæk. Det var sådan set fordi jeg reelt HAR udgifter og gerne
ville opgive disse så jeg dels ikke risikerer at de står en dag og
giver mig et skattesmæk og dels fordi det jo ville være sværere at
bevise at jeg var "sort" hvis jeg opgiver "noget" af det..

Angående moms..

Hvis vi retter mit regnestykke..

Vi går ud fra at de giver mig lov til at trække 3.000 fra til internet
og jeg har reelle udgifter til værktøj på 5.000.

Ergo har jeg udgifter på 8.000 som kan trækkes fra på regnskabet..

Jeg opgiver så at jeg har haft en fortjeneste på 7000 Kr.

Udaf de 7000 skal jeg så betale moms = 1400 Kr.

Men min omsætning var jo kun på 7000 og jeg havde jo udgifter for
8000, må jeg så tage trække de 1000 Kr jeg har i underskud fra mit
momsregnskab og så sende T&S de 400 i moms penge ?

Eller er det, det jeg ikke må som hobbyvirksomhed ? Altså trække et
underskud fra i min momsafregning ?

> [...]
>internetforbindelse, trække frimærker fra, få kørepenge osv.
>(Nogen skal jo betale regningen i sidste ende

Det er klart....Men som sagt, hvis man nu har reelle omkostninger som
måske svarer så nogenlunde til ens indtægter så er det jo lidt
kedeligt at man ikke kan opgive dette..

Som du nok kan regne ud så ER mit formål jo dels at få bragt orden i
sagerne og så ende op med et nulregnskab (sådan ca.) hvor mit eneste
aktiv for at gøre det udover at få bragt det iorden er at jeg får min
internet linie betalt af firmaet. Den bliver reelt brugt til mit hverv
og har da også hostet en enkelt side..

Men ok, hvis det er nærmest umuligt så tror jeg bare jeg vælger at
fortsætte som hidtil..

Bare underligt at T&S ikke vil lade mig lave sådan en lille
kunstgreb....Det lader jo til at McD, Hjem-is, Coca cola og lign
firmaer som ellers tjener mill. herhjemme gerne må..

>Helt seriøst - du får det bedste svar ved at besøge "skattefar" og få
>at vide hvad de vil sige. Det koster dig ikke noget.

MEN....Hvis nu skattefar slet ikke skulle indblandes med mindre jeg
fik et "positivt" svar herinde så ville det vel være dumt at dappe
derned og snakke med dem..

Er desuden ved at trappe lidt ned, har fået andre interesser..

Henrik

Fra : Jesper Brock

Dato : 24-05-06 12:16

> [...]
> men da linien er nødvendig for firmaet 100% må den vel kunne trækkes
> 100% fra ?? Eller sådan spiller klaveret måske ikke hos T&S ??

Hos T&S spiller klaveret faktisk nærmest omvendt - er udgiften blot den
mindste smule nødvendig for din private anvendelse får du ingen fradrag.

Se eksempelvis reglerne for telefon.

Dem, der ikke kan få fri telefon af deres firma, kan stadig fratrække den
erhvervsmæssige andel af samtaleudgifterne - men *ikke* abonnementsudgiften.
Begrundelsen er (selvfølgelig) at det jo er nødvendigt at have et helt
telefonabbonnement for at kunne snakke privat... abonnementet er altså ikke
en nødvendig erhvervsudgift.. *suk*

> Jo men som sagt så er linien jo "livsnødvendig" 100% af tiden for at
> mit firma skal gå godt..

> Det er jo ikke meningen at den skal give overskud.

Er det da rent tilsæt, det du har gang i? Spørgsmålet er jo ikke om
virksomheden giver 5 kroner eller 5 millioner i overskud - bare den giver 5
kroner i overskud, er det fint (forudsat du er tilfreds med det)

> Men ok, hvis det er nærmest umuligt så tror jeg bare jeg vælger at
> fortsætte som hidtil..

Det er ikke umuligt.... du skal bare lære at forstå svarene. -)

Eksempel: Din virksomhed har hvert år en omsætning på 8000 (ex moms) og
udgifter for 10.000 kroner ex moms. Underskuddet er altså hvert år på 2000
kr ex moms. Derudover har du et almindeligt arbejde med en årlig lønindkomst
på 200.000 kroner

Normalt må et underskud i egen virksomhed fratrækkes i din lønindkomst...
dvs. skattefar hvert år beskatter dig af 200.000-2000 kroner= 198.000 kroner

Efter nogle år bliver skattefar inmidlertid træt af at se dig trække
udgifter til din hobbyvirksomhed fra hvert år. Din virksomhed får stemplet
"hobbyvirksomhed" - og så er det slut med at fratrække de 2000 kroner i din
lønindkomst hvert år.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock