Anvende konsulent
Fra : YJ

Dato : 10-05-06 13:44

Jeg har hørt, at hvis et firma anvender en konsulent fra et enkeltamndsfirma
i en længere periode, og konsulenten ikke betaler skat, kan den ansættende
virksomhed komme til at skulle betale den manglende skat.

Dette lyder meget mærkeligt på mig, men er der noget om det?

/YJ

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-05-06 14:38

"YJ" <sdf@dsf.sdf> skrev i en meddelelse
> [...]
> i en længere periode, og konsulenten ikke betaler skat, kan den ansættende
> virksomhed komme til at skulle betale den manglende skat.

Problemet ligger i at der er mange free-lance "IT konsulenter", der reelt
kun er momsregistrerede løndmodtagere, idet de udfører arbejde efter
instruks, ikke har produktansvar, ikke har egen udvikling, osv. Jeg havde på
et tidspunkt en kollega, der kun havde 12 bilag om året (12 fakturaer til
samme kunde, 12 betalinger, og ikke videre). (Til gengæld havde han 5 kort
til METRO)

Jeg husker også en sag hvor en revisor havde forhyret hele sin tid til en
bestemt kunde. Den sag kom i retten, og kunden blev dømt til at anerkende at
revisoren var en lønmodtager, med alle konsekvenser der kommer af det,
f.eks. indeholdelse af skat, forsikring, feriepenge osvs osv.

Nico

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-05-06 15:21

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> samme kunde, 12 betalinger, og ikke videre). (Til gengæld havde han 5 kort

Rettelse : han havde naturligvis 24 bilag om året
Nico

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 10-05-06 22:28

Nico de Jong wrote:
> "Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> skrev i en meddelelse

> Rettelse : han havde naturligvis 24 bilag om året
> Nico

dobbelt bogholderi?
Karsten H. Jensen

Fra : The BMA Man

Dato : 16-05-06 09:50

> [...]
>samme kunde, 12 betalinger, og ikke videre). (Til gengæld havde han 5 kort

Hmm - så er der da mange "rigtige" virksomheder - med ansatte og det
hele - der ikke er virksomheder??

For hvis det holder, hvad du skriver herover, så er alle, der laver
arbejde på timebasis ikke rigtige virksomheder?

En IT virksomhed fx. der laver en opgave på timepris.
Der er jo da "produktansvar", for produktet skal virke. Men kunden
kommer jo bare til at betale for de timer, der skal bruges (dem havde
de jo sparet i første omgang?)

Eller er jeg helt ude i hampen?

Det, der vel i bund og grund kigges på er, om man har mere end een
kunde?
Det er jo et problem, hvis man kun har een kunde - for så er der jo i
praksis tale om et ansættelsesforhold - og dog, man har jo risikoen
for, at den kunde ikke skal have noget lavet i en periode - og så
kommer der jo ingen penge i kassen. Det ville der jo gøre, hvis man
var ansat??!!!???

Fra : Nico de Jong

Dato : 16-05-06 11:01

"The BMA Man" <bmadsen.removethis@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm - så er der da mange "rigtige" virksomheder - med ansatte og det
> hele - der ikke er virksomheder??

Nej, det jeg snakker om er free-lancere der lejer sig selv full-time ud til
et bureau, og som så bare fakturerer 1 gang per måned. Jeg har hørt brugt
udtrykket "body shopping"

> Det, der vel i bund og grund kigges på er, om man har mere end een
> kunde?

Det er jo lige det jeg prøver at sige

> [...]
> for, at den kunde ikke skal have noget lavet i en periode - og så
> kommer der jo ingen penge i kassen. Det ville der jo gøre, hvis man

Jeg snakker om mainframe folk der lejer sig selv ud. Her er det ganske
normalt at man har en kontrakt med et konsulentbureau, hvor man f.eks. har
en kontrakt i 6 måneder, så laver man ikke noget et par måneder, så kommer
der en ny kontrakt, osv. Nu er den udfakturerede timepris afhængig af hvad
man kan hhv hvad kunen har brug for, men lad os sige at man lejer sig selv
ud for 425 kr/t. På 6 mdr har man så 6 x 160 timer = 408.000. Så kan man
godt have råd til at gå og hygge sig et par måneder.

Nico