Ansættelse af sælgere på ren provision
Fra : Com4you.dk

Dato : 06-05-06 00:44

Hejsa

Er der nogen der har styr på reglerne omkring ansættelse af sælgere på ren
provisonsløn?
Arbejdestiden er varierende og ikke over 12 timer om ugen, så jeg er lidt i
tvivl om der skal betales ferie penge, samt om der er andre regler der gør
sig gældende.
Jeg har søgt på nettet og sprugt rundt omkring men synes jeg får forskellige
svar, og kan ikke finde nogle klare regler omkring ansættelse af deltids
provissions lønnede medarbejdere.
Håber der er en her der kan hjælpe.

Hilsen

Henrik

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 06-05-06 09:39

Com4you.dk wrote:
> [...]
> forskellige svar, og kan ikke finde nogle klare regler omkring
> ansættelse af deltids provissions lønnede medarbejdere.

Ved udbetaling af ren provision skal der samtidig trækkes A-skat - dvs du
skal have A-kort med fradrag eller hvis bi-job, hans B-kort uden fradrag men
blot skattetræk med hans trækprocent. Hvis du ikke har nogle af hans
skattekort skal du trække 60% - ellers kommer du selv til at hænge på den.

Der beregnes også feriepenge (12,5 % svjh), der indbetales efter gældende
regler.

Der udarbejdes en lønseddel ligeledes efter gældende regler. Dvs at der
bl.a. opsummeres optjent priovision og beregnede feriepenge, etc. (se regler
herfor hos Skat).

Da der er tale om rent provisionssalg, er der ikke yderligere
løn-omkostninger, og "arbejdstid" bestemmer sælger følgelig selv.
Karsten H. Jensen