Momsfradrag i Tyskland
Fra : Henrik

Dato : 30-04-06 15:22

Hej
Jeg har hørt at man som momsregistreret kan få moms af arbejde (reparation
af bil) udført i tyskland refunderet af de tyske skattemyndigheder.

Er der nogle der har erfaringer med hvordan man gebærder sig - rent
administrativt?

Hvor mange år kan man samle regninger op for (jeg har både hørt 36 og 12
måneder)?

Henrik

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 16:24

> [...]
> skattemyndigheder.
>
> Er der nogle der har erfaringer med hvordan man gebærder sig - rent

Som i en hvilken som helst anden handel i udlandet oplyser du dit CVR.nr. og
forespørger om der er mulighed for at fakturere ekskl. moms.

> Hvor mange år kan man samle regninger op for (jeg har både hørt 36 og
> 12 måneder)?

Prøv at opgøre beløbet først. Der er ret lange sagsgange på tilbagesøgning
af moms i udlandet - typisk 1-1,5 år - så hvis det blot er et mindre beløb
der er tale om, er det måske ikke arbejdet værd.

--
Mvh/TK
sælges: 1997 Camaro Z28 30th Anniversary

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-04-06 17:01

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> Som i en hvilken som helst anden handel i udlandet oplyser du dit CVR.nr.
> og forespørger om der er mulighed for at fakturere ekskl. moms.

Det virker kun ved fjernhandel. Ydelser der leveres lokalt i Tyskland kan
man ikke gøre det med.

hilsen
Uffe

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-04-06 17:08

> Jeg har hørt at man som momsregistreret kan få moms af arbejde (reparation
> af bil) udført i tyskland refunderet af de tyske skattemyndigheder.

Jeg ved ikke om det gælder ydelser, men handler du varer fra et firma inden
for EU, kan du som erhvervsdrivende selv afregne momsen med de danske
skattemyndigheder. Det fungerer på den måde at sælger ikke opkræver momsen,
hvorefter du har ansvaret for at opgive det :)

> Er der nogle der har erfaringer med hvordan man gebærder sig - rent
> administrativt?

Det er ikke alle firmaer der vil gå med til det, efter min erfaring - tror
det bunder i at de ikke er sikre på reglerne. Men dybest set burde alle
europæiske virksomheder kunne gøre det, såfremt du opgiver CVR nummer og
øvrige firma detaljer. Dette skal også fremgå af sælgers faktura.
Hvis det reelt er en firma-relateret udgift, kan du jo også trække momsen
fra hos et dansk firma.
Det er sikkert også muligt at få refunderet udgiften hos Skat, såfremt du
allerede har betalt - i så fald er det vel bare at ringe til dem og spørge.

/Kasper Hansen