Erhversmæssigbefordring
Fra : Brian Møller

Dato : 18-04-06 20:45

Hej

Jeg har i år startet eget firma, hvor jeg er IT-konsulent. Jeg før kørt
nogle kilometer rundt til div. kunder.
Det skriver jeg ned i et regneark med tid / sted / km start / km slut / og
så med en henvisning til en faktura.

Nu bruger jeg min egen bil til at køre rundt til mine kunder. Den er ikke
købt i firma'et. Kan jeg få befordringsfradrag efter statens takst på 3.30
kr pr. km.(indtil 20.000 km) som jeg så indtaster på min forskudsopgørelse /
selvangivelse.

Er dette rigtigt forstået ? Hvis det ikke er hvad er så det rigtige at gøre
for jeg har nok glemt hvor jeg har været henne i løbet af i år, når jeg
engang næste år skal til torskegilde :)

Mvh

Brian Møller

Fra : Anders Christensen

Dato : 18-04-06 20:23

Brian Møller wrote:
> [...]
> gøre for jeg har nok glemt hvor jeg har været henne i løbet af i år, når
> jeg engang næste år skal til torskegilde :)

Du har misforstået det lidt, det er ikke et fradrag, men en skattefri
godtgørelse firmaet kan udbetale.
Så det er penge der skal op af din firmakasse.
Beløbet er skattefrit.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Brian Møller

Dato : 19-04-06 19:20

> [...]
> godtgørelse firmaet kan udbetale.
> Så det er penge der skal op af din firmakasse.

Altid rart at få rettet misforståelser.

Men jeg forstår dig sådan:
Jeg kører nogle kilometer
Jeg får udbetalt x kr af firmaet og firmaet krediterer dem på banken og
debiterer dem på den konto der har med udbetalt kørsel at gøre ?

Jeg får pengene; men skal jeg notere noget på min selvangivelse om at jeg
har fået udbetalt x kr for at have benyttet min bil i firmaet's tjeneste ?

Mvh

Brian, der stadig føler at han har for meget at lære endnu; men sådan skal
det jo være.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-04-06 19:59

In news:2lbih3-5rt.ln1@news.moellernet.dk,
Brian Møller <news@moellernet.dk> Typed:

> Men jeg forstår dig sådan:
> Jeg kører nogle kilometer
> Jeg får udbetalt x kr af firmaet og firmaet krediterer dem på banken

Ja, eller krediterer i kontantkassen

> og debiterer dem på den konto der har med udbetalt kørsel at gøre ?

Jeps, en driftskonto.

> Jeg får pengene; men skal jeg notere noget på min selvangivelse om at
> jeg har fået udbetalt x kr for at have benyttet min bil i firmaet's
> tjeneste ?

Hvad vil du rode selvangivelsen ind i det for?
Det er en skattefri godtgørelse / kompensation du får af din arbejdsgiver /
dit firma for erhvervsmæssig befordring i egen potte..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Anders Christensen

Dato : 19-04-06 20:23

Petersen_Michael wrote:

> Hvad vil du rode selvangivelsen ind i det for?
> Det er en skattefri godtgørelse / kompensation du får af din arbejdsgiver /
> dit firma for erhvervsmæssig befordring i egen potte..

Men der skal selvfølgelig være et bilag på din udbetaling, en kørebog
med kilometer og formål/bestemmelsessted er nok også en god ide, kan
ikke huske om det er et krav, men det kan andre sikkert svare på.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-04-06 18:38

In news:44469bf2$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk> Typed:

> Men der skal selvfølgelig være et bilag på din udbetaling, en kørebog
> med kilometer og formål/bestemmelsessted er nok også en god ide, kan
> ikke huske om det er et krav, men det kan andre sikkert svare på.

Men det har jo kun at skaffe med firmaets regnskab, ikke med den personlige
selvopgivelse..

Fra : Henning Wangerin

Dato : 23-04-06 21:08

On Wed, 19 Apr 2006 21:22:51 +0200, Anders Christensen wrote:

> Men der skal selvfølgelig være et bilag på din udbetaling, en kørebog med
> kilometer og formål/bestemmelsessted er nok også en god ide, kan ikke
> huske om det er et krav, men det kan andre sikkert svare på.

Eller som der på et tidspunkt var en der skrev (husker ikke hvem eller
hvor - måske her i gruppen):

Hvis du fakturerer en kunde for at have kørt 1000 km, er der ikke noget
problem ifm at få udbetalt stakkefri kørselsgodtgørelse fra eget firma.

Det skulle Skat være tilfredse med, rent dokumentations-mæssigt.

Dertil kommer selvfølgeligt alt det løse kørsel.

/Henning