Aps
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-06 11:29

Hej

Jeg har fået et tilbud om at købe halvpart i et firma, (et aps), hvilket
jeg er noget fristet af.

Så vidt jeg har forstået, så skyder man nogle penge i sådan et aps.
Disse penge skal jeg ud at låne. Hvis så det utænkelige skulle ske, at
firmaet går rabundus, så hæfter jeg ikke for gælden i firmaet, men kun
for det lån jeg har taget, altså, de penge jeg har skudt ind i firmaet.

Er det korrekt forstået?

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-04-06 13:35

Den 15-04-06 12.29 skrev Mads Lie Jensen følgende:

> [...]
> firmaet går rabundus, så hæfter jeg ikke for gælden i firmaet, men kun
> for det lån jeg har taget, altså, de penge jeg har skudt ind i firmaet.

Ja, men der er undtagelser. I nogle tilfælde kan man blive holdt
personligt ansvarlig for sine dispositioner i aps'et, fx hvis der er
tale om ulovligheder. Det er heller ikke usædvanligt, at lån- eller
kreditgivere kræver personlig sikkerhedsstillelse, og der hæfter man
selvfølgelig i henhold til sikkerhedsstillelsen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-06 19:07

On Sat, 15 Apr 2006 14:34:51 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>kreditgivere kræver personlig sikkerhedsstillelse, og der hæfter man
>selvfølgelig i henhold til sikkerhedsstillelsen.

Så hvis jeg har skudt 100.000 i firmaet, så er det højst de 100.000 jeg
mister, hvis det går konkurs, og hvis jeg har lånt pengene til
indskuddet af banken, så skylder jeg selvfølgelig stadig banken.

Men firmaets kreditorer kan ikke gå efter min privatøkonomi hvis firmaet
skulle gå konkurs?

Korrekt forstået?

(Hvis det er korrekt forstået, så ved man jo rimelig sikkert hvad man
hæfter for, og kan planlægge derefter - det er det jeg fisker efter at
få på plads

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-04-06 19:18

Den 15-04-06 20.07 skrev Mads Lie Jensen følgende:

> Så hvis jeg har skudt 100.000 i firmaet, så er det højst de 100.000 jeg
> mister, hvis det går konkurs, og hvis jeg har lånt pengene til
> indskuddet af banken, så skylder jeg selvfølgelig stadig banken.

Ja.

> Men firmaets kreditorer kan ikke gå efter min privatøkonomi hvis firmaet
> skulle gå konkurs?
> Korrekt forstået?

Ja, men som nævnt kan der være undtagelser, fx i forbindelse med
ulovligheder. Hvis der ikke er tale om ulovligheder eller personlig
sikkerhedsstillelse (kaution), så kan du kun miste anpartskapitalen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-04-06 19:24

Den 15-04-06 20.17 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Hvis der ikke er tale om ulovligheder eller personlig
> sikkerhedsstillelse (kaution), så kan du kun miste anpartskapitalen.

Jeg vil lige tilføje, at du under alle omstændigheder nok lige skal
kontakte en revisor med hensyn til det fornuftige i investeringen. De
par tusinde kroner sådan en skal have kan hurtigt vise sig at være givet
godt ud.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-06 07:59

On Sat, 15 Apr 2006 20:23:48 +0200, Kim Ludvigsen

Det er skam også planen.

Tak for hjælpen.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Per H

Dato : 15-04-06 19:31

On Sat, 15 Apr 2006 20:17:58 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

>Ja.

er der ikke noget med at de 100.000 også kan være f.eks maskiner,
eller andet af værdi der befinder sig i firmaet,

Vh Per

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-04-06 19:01

Per H wrote:

> er der ikke noget med at de 100.000 også kan være f.eks maskiner,
> eller andet af værdi der befinder sig i firmaet,

Jo, bare der er værdier for 125.000 kroner i firmaet.
Hvis værdien falder til under 125.000 kroner så kan e&s forlange at
kapitalen genskabes, altså at der "fyldes op" til 125.000 kroner igen.

Hvis du vil stifte et ApS med såkaldt apportindskud skal du under alle
omstændigheder have fat i en revisor.

--
Mvh Anders Christensen