køb min firmabil hvis jeg stopper.
Fra : Per H

Dato : 11-04-06 16:58

Hvis jeg stopper mit firma og bliver lønmodtager igen, hvordan
overtager jeg firmabilen, som jeg er glad for.

Den skal vel vuderes, og hvem gør det.?
og hvad med firmatelefonen, og pc,en som er 4 år gammel?

Vh Per

Fra : Nico de Jong

Dato : 11-04-06 19:25

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg stopper mit firma og bliver lønmodtager igen, hvordan
> overtager jeg firmabilen, som jeg er glad for.
>
> Den skal vel vuderes, og hvem gør det.?
> og hvad med firmatelefonen, og pc,en som er 4 år gammel?

Der er flere muligheder. Den billigste er at få en mærkeforhandler til at
give et bud på den (hos Nissan i min hjemby kostede det 300 kr) hvor der
tages højde for alt det negative, f.eks. om dækkene snart skal skiftes, om
der er en revne i forruden, osv.
Man kan også kigge på bilbasen.dk og se hvad tilsvarende biler bliver solgt
for hos forhandlerne.

En firmatelefon kan ikke købes, man overtager blot abbonnementet.

En PC med den alder er nok ikke meget værd. 500 kr?

Nico

Fra : Per H

Dato : 11-04-06 20:28

On Tue, 11 Apr 2006 20:25:12 +0200, "Nico de Jong" <nico@farumdata.dk>
skrev:

>Man kan også kigge på bilbasen.dk og se hvad tilsvarende biler bliver solgt
>for hos forhandlerne.

og er det så momsen af det bilen er værd jeg skal betale?

hvad med forsikringer/vægtafgift, skal de ikke laves om så der ikke
er et firma der ejer den.

Bliver forsikringen ikke billigere, når det ikke længere er en
erhvervsbil?

Vh Per

Fra : Holst

Dato : 11-04-06 20:56

Per H wrote:

> hvad med forsikringer/vægtafgift, skal de ikke laves om så der ikke
> er et firma der ejer den.

Selvfølgelig skal de det. Bilen har jo fået en ny ejer. Er det ikke 14
dage, den tidligere ansvarsforsikring gælder efter et salg?

> Bliver forsikringen ikke billigere, når det ikke længere er en
> erhvervsbil?

Måske.

Fra : Per H

Dato : 11-04-06 21:04

On Tue, 11 Apr 2006 21:55:32 +0200, Holst <newsmar06@shelter.dk>
skrev:

>Selvfølgelig skal de det. Bilen har jo fået en ny ejer. Er det ikke 14
>dage, den tidligere ansvarsforsikring gælder efter et salg?

vel ikke en selvfølge, for de står i forvejen i mit navn. det er en
enkeltmandsfirma. Det er i forvejen kun mig der kan gøres ansvarlig.

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 14-04-06 22:32

skrev:

> [...]

>der er en revne i forruden, osv.
>Man kan også kigge på bilbasen.dk og se hvad tilsvarende biler bliver solgt

bilen er vuderet til 18600 på bilbasen.
er det så 25 % af det jeg skal betale for den, eller hvad skal jeg
betale?

jeg har haft bilen i 5 år.

Vh Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-04-06 07:36

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> bilen er vuderet til 18600 på bilbasen.
> er det så 25 % af det jeg skal betale for den, eller hvad skal jeg
> betale?

Det er vel så 18.600 kr - hvorfor kun 25% ?
Beløbet skal så opføres i dit regnskab som en indtægt. 20% af beløbet er
moms går jeg ud fra.

hilsen
Uffe

Fra : Per H

Dato : 15-04-06 10:27

On Sat, 15 Apr 2006 08:36:12 +0200, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

>Det er vel så 18.600 kr - hvorfor kun 25% ?

fordi jeg vel kun skal betale momsen af værdien. Bilen er jo
færdigbetalt og afskrevet.

Vh Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-04-06 10:52

> fordi jeg vel kun skal betale momsen af værdien. Bilen er jo
> færdigbetalt og afskrevet.

Bilen er oprindeligt betalt af dit firma og er altså firmaets ejendom.
Sælger du den derfor til f.eks. din nabo, så skal du selvfølgelig tage det
som indtægt i dit firma, på samme måde som alle andre varer / ydelser du har
solgt. Hvordan det præcist forholder sig med moms, er jeg ikke sikker på, da
biler er specielle på dette område.

hilsen
Uffe

Fra : Nico de Jong

Dato : 16-04-06 16:55

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> bilen er vuderet til 18600 på bilbasen.
> er det så 25 % af det jeg skal betale for den, eller hvad skal jeg
> betale?

Da jeg købte min bil ud, købte jeg den for bilbasens vurderingspris. Der
findes 3 priser : god - middel - under middel. Jeg tog middelprisen, fordi
der snart skulle skiftes dæk, og fordi der var en revne i forruden.
Vurderingsprisen er incl. moms, så i tilfældet 18.600 er salgsprisen 14.880
plus moms. Hvad jeg ikke forstår, er at en 5 år gammel bil kun er 18.600
værd, men det er en anden sag.
Du skal huske at lave et debitorskifte på forsikring og få foretaget en
omregistrering hvis firmaet står som bruger. Samme sag med vægtafgift o.l.

Nico

Fra : Per H

Dato : 16-04-06 17:11

On Sun, 16 Apr 2006 17:54:36 +0200, "Nico de Jong" <nico@farumdata.dk>
skrev:

> Hvad jeg ikke forstår, er at en 5 år gammel bil kun er 18.600
>værd, men det er en anden sag.

jeg har ikke haft den fra ny. mere så man var klar over at den var
afskrevet.

Vh Per

Fra : Holst

Dato : 16-04-06 18:26

Nico de Jong wrote:

> Hvad jeg ikke forstår, er at en 5 år gammel bil kun er 18.600
> værd, men det er en anden sag.

Nej, det er bestemt ikke til at forstå.

Han skriver da også "jeg har haft bilen i 5 år", hvilket jo ikke er det
samme som, at bilen er 5 år gammel. Den kan være købt brugt og måske i
dag være 15 år gammel.