Forsikring
Fra : Kolle

Dato : 08-04-06 06:07

Hej NG

Jeg har et lille spørgsmål.

Jeg er blevet hyret til et job på en byggeplads og skal bruge en ekstra hånd
til jobbet.
Jeg har så snakket med en bekendt som har en mand jeg kan leje af ham i den
periode som det nu tager at udføre jobbet.

Så er det jeg kommer i tvivl om hvorvit jeg skal forsikre den mand eller ej.

Er der en der kan forklare hvordan det hænger sammen, og hvad det kræver af
mig for at jeg ikke kommer til at stå dårligt hvis han nu smadre et stort
parti ruder, og hvis han skulle være så uheldig at komme til skade under
arbejdet. Er det mig eller ham jeg lejer ham af der skal være forsikret osv.

mvh
MK

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 09-04-06 00:06

Kolle wrote:
> [...]
> smadre et stort parti ruder, og hvis han skulle være så uheldig at
> komme til skade under arbejdet. Er det mig eller ham jeg lejer ham af

Såfremt du udfører arbejdet som underentrepenør mod regning skal dit firma
under alle omstændigheder have en lovpligtig ansvarsforsikring.
Forsikringsbegivenher forårsaget af din ansatte medarbejder dækkes ligeledes
af din ansvarsforsikring.

For den/de ansatte skal der tegnes en lovpligtig arbejdsskadeforsikring. Den
tegnes i noget, der hedder Nærsikring AS, hvor præmierne afregnes på
årsbasis for ansatte i forskellige jobfunktioner og tidsrum. Du skal også
selv opføres under den gruppe (kontor), du hovedsagelig arbejder og hvor
længe, hvis ikke et helt år.

Den sidste er nu om dage helt uafhængig af alle forsikringsselskaber, men da
du alligevel skal tale med dit forsikringsselskab om ansvarsforsikringen,
kan de også fortælle dig, hvordan du skal forholde dig med Nærsikring.

Hvis du hyrer en medarbejd gennem et andet firma (vikarbureau) mod regning,
er forsikringsforpligtelserne hvad angår Nærsikring ikke dit problem, men du
kan stadig kræves til ansvar over for din kunde. At du så har en evt.
regresret bag ud mod "udlejer" af arbejdskraften er en anden sag.

http://www.fair.dk/smcms/Pop_ups/Ordbog/Tekst/R/Regres/Index.htm?ID=1146
Karsten H. Jensen

Fra : Per H

Dato : 09-04-06 04:29

On Sun, 9 Apr 2006 01:05:32 +0200, "Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk>
skrev:

> [...]
>tegnes i noget, der hedder Nærsikring AS, hvor præmierne afregnes på
>årsbasis for ansatte i forskellige jobfunktioner og tidsrum. Du skal også

Er det en forsikring man selv skal sørge for at tegne, for jeg har
ikke tidligere hørt om "nærsikring"

Men jeg har en erhvervsforsikring der dække hvis jeg velter et B&O tv
hos kunden, samt at den dækker 1/4 mand, ( det er det mindste man kan
tegne. Det er fordi det er sjældent jeg benytter mig af andres
arbejdskraft.

Vh Per

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 09-04-06 10:57

Per H wrote:

> Er det en forsikring man selv skal sørge for at tegne, for jeg har
> ikke tidligere hørt om "nærsikring"

Det var et område, hvor præmien tidligere opkrævedes af de øvrige
forsikrinsselskaber. Den gang hed det ikke nærsikring, men specificeres
særtskildt af dit forsikringsselskab.

> [...]
> hos kunden, samt at den dækker 1/4 mand, ( det er det mindste man kan
> tegne. Det er fordi det er sjældent jeg benytter mig af andres

Det er ikke normalt. Uanset antal mand/timer skulle du én gang om året få en
opkrævning fra Nærsikring. Den er altså lovpligtig, men det kan være, at
netop dit forsikringsselskab inkluderer det i præmieopkrævninger til dig.

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Andre%20forsikringer/Arbejdsskadeforsikring.aspx
Karsten H. Jensen