navneændring - konsekvens, problemer,
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-04-06 11:11

Hej NG

Hvad sker der egentlig når man ændrer firmanavnet?
Er det gamle beskyttet så andre ikke kan tage det
lige med det samme?

Hvor mange steder skal man ændre oplysninger?
skifter man CVR?

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

JonB

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-04-06 12:28

Jon Bendtsen wrote:

> Hvad sker der egentlig når man ændrer firmanavnet?
> Er det gamle beskyttet så andre ikke kan tage det
> lige med det samme?

Medmindre du har registreret det som varemærke hos Patent- og
Varemærkestyrelsen er det heller ikke beskyttet mens du stadig bruger
det.

Hos CVR-registret. Se <http://www.cvr.dk>

> skifter man CVR?

Ikke hvis det er samme firma, der får et nyt navn.

> Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

1) Sørg for at der ikke er andre, der allerede bruger samme navn. Søg
på <http://www.dgs.dk> og <http://www.krak.dk> samt på
<http://www.cvr.dk>.

2) Registrer internet-domænet for navnet. Som minimum .dk-domænet og
overvej om du også vil have .eu-domænet, som der netop er åbnet for.
Se f.eks. <http://www.alldomain.dk/eu/>.

3) Hvis du gerne vil undgå at andre bruger dit firmanavn, er det en
god ide at få det registreret som varemærke. Se mere på:

<http://www.dkpto.dk/varemaerke/startguide/>

Jeg kender en, der på et tidspunkt fik et brev fra en advokat, der i
skarpe vendinger forlangte at han skulle holde op med at bruge sit
firmanavn fordi det tilhørte et andet firma, som advokaten
repræsenterede. Min bekendte skrev venligt tilbage at eftersom han
havde registreret netop dette navn som varemærke, kunne de sådan set
rende og hoppe - og det var lige præcis hvad de havde tilbage af
muligheder. Den historie fik mig til at varemærkebeskytte mit
firmanavn.

Ebbe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-04-06 12:40

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
Jon Bendtsen wrote:

> Medmindre du har registreret det som varemærke hos Patent- og
> Varemærkestyrelsen er det heller ikke beskyttet mens du stadig bruger
> det.

Jo det er.
Man kan både opnå varemærkeretigheder ved "registrering" og "ibrugtagelse"
jf. varemærkelovens §3.
Se evt. varemærkeloven her http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/a20010078229

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-04-06 13:46

Allan Soerensen wrote:

> Man kan både opnå varemærkeretigheder ved "registrering" og "ibrugtagelse"
> jf. varemærkelovens §3.
> Se evt. varemærkeloven her http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/a20010078229

Men hvis varemærket ikke er registreret, skal man kunne godtgøre på
anden vis at man har ret til det og det kan godt være endog meget
vanskeligt for et lille firma. Med en registrering er det problem ude
af verden.

Og i det eksempel, jeg fortalte om, havde det andet firma jo netop
taget varemærket i brug. Det hjalp dem bare ikke en meter overfor ham,
der havde registreret varemærket.

Iøvrigt skal man være opmærksom på at det er ikke nok at have
registreret et varemærke. Man skal også bruge det og om nødvendigt
tage aktion hvis andre bruger det uretmæssigt. Ellers risikerer man at
miste retten til varemærket.

Ebbe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-04-06 16:01

Allan Soerensen wrote:

> Men hvis varemærket ikke er registreret, skal man kunne godtgøre på
> anden vis at man har ret til det og det kan godt være endog meget
> vanskeligt for et lille firma.

Man skal godgøre at man har "ibrugtaget" navnet og at man var først til at
anvende det.
Det kan man f.eks. gører med sit bevis for moms-registreringen, evt.
registrering af et domæne-navn, virksomhedens optagelse i telefonbogen,
kopier af annoncer og salgsbreve virksomheden har markedsført sig med osv.

> Med en registrering er det problem ude
> af verden.

Det gør det lettere (og er ikke helt billigt), men man kan stadig løbe i
problemer.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-04-06 16:20

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message

> [...]
> anden vis at man har ret til det og det kan godt være endog meget
> vanskeligt for et lille firma. Med en registrering er det problem ude

I en konkret sag fik jeg en henvendelse fra et andet (stort) firma, som
netop havde registreret et varemærke og ville have mig til at stoppe med min
anvendelse. Desværre for dem havde jeg taget samme varemærke i brug
adskillige år tidligere og kunne bevise det, så de endte med at kunne "rende
og hoppe" for nu at blive i jargonen.

De var noget mugne på det firma, som de havde betalt for at checke om navnet
allerede var i anvendelse