brugtmoms
Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-04-06 17:21

Jeg har erhvervet nogle vare, på fakturaen står:

Varerne er solgt på auktion efter den særlige ordning for brugtmoms i
artikel 28 o, stk. 4, i 6. momsdirektiv, og køber kan ikke foretage fradrag
for købsmoms.

Endvidere står følgende beløb
Budsum i alt xxx,xx
Auktionsomkostninger. inkl. 25% moms. xxx,xx
I alt Kr. xxx,xx

Jeg er med på at varerne ikke giver anledning til at fradrage moms, men når
der står at auktionsomkostningerne er inkl. 25% moms, kan jeg vel fradrage
momsen for disse omkostninger?

Når jeg ved videresalg skal beregne momsgrundlaget (brugtmoms = 25% moms af
avancen) hvor indvirker auktionsomkostningerne så?

Jeg har søgt på skat.dk men kan ikke finde 6. momsdirektiv, dog andre
artikler om brugtmoms..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : alexbo

Dato : 02-04-06 18:43

"Petersen_Michael" skrev

> Når jeg ved videresalg skal beregne momsgrundlaget (brugtmoms = 25% moms
> af
> avancen) hvor indvirker auktionsomkostningerne så?

Det gør de ikke, du kan sammenligne dem med andre omkostninger, hvis du
f.eks. har kørt i bil til auktionen, måske haft en broudgift vil du jo ikke
hæfte udgifterne til det sammen med salget af det købte.
Du har købt en vare til en pris, det er en ting, så har der været nogle
omkostninger ved at købe denne vare, det er en anden ting.
Hvis det nu skulle være en bil du har købt, så bemærk at brugtmoms ved
bilhandel er anderledes end ved andre brugthandler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-04-06 19:11

In news:44300d34$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
alexbo <alexbo@email.dk> Typed:
> [...]
> Du har købt en vare til en pris, det er en ting, så har der været
> nogle omkostninger ved at købe denne vare, det er en anden ting.

Hej Alexbo,
Ved yderligere forskning fandt jeg dette:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=83338&vID=200181&i=40#i83338
Det er den samlede pris (hammerslagspris og auktionshonorar), som De skal
bruge som købspris ved beregning af brugtvaremomsen ved videresalg.

Som jeg ser det giver det ikke mulighed for momsfradrag på
auktionsomkostningerne?

Fra : alexbo

Dato : 02-04-06 19:28

"Petersen_Michael" skrev

> Som jeg ser det giver det ikke mulighed for momsfradrag på
> auktionsomkostningerne?

I så fald kommer fradraget jo af sig selv, din købspris er jo det beløb
højere.

Hvis vi sætter nogle tal på.
Købspris 10.000 kr
Auktionsomk. 1.000 kr

> [...]