Manglende Lyd i messenger
Fra : Jesper

Dato : 28-05-06 22:45

Jeg kan ikke føre en stemmesamtale i messenger, siden jeg satte min Linksys
wrt54g i brug.

Når jeg anmoder om samtale og vedkommende har accepteret står der bare
"forbinder" og så sker der ikke mere.

Har checket at det ikke er firewallen, har opgraderet til sidste nye
messenger, og problemet er hos alle dem jeg plejer at kunne snakke sammen
med.

Unpnp er sat til på min router (uden at jeg ved særlig meget om det.....)

men hvad tror I der kan være galt???

Jesper

Fra : Henrik Hartig

Dato : 29-05-06 00:00

Jesper skrev:
> [...]
> med.
>
> Unpnp er sat til på min router (uden at jeg ved særlig meget om det.....)

Lader til at Linksys og msn ikke "spiller sammen" når det drejer sig om lyd.
Jeg har ikke prøvet det, men nedenstående link kommer med en forklaring
og løsning:
http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksys.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=614&p_created=1084218320&p_sid=uRPsODqh&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTEmcF9zZWFyY2hfdHlwZT1zZWFyY2hfbmwmcF9wcm9kX2x2bDE9JnBfcHJvZF9sdmwyPSZwX3NjZl9sYW5nPTEmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1tc24gbWVzc2VuZ2VyIHZvaWNl&p_li=

Bortset fra det - kan du benytte Skype til stemmesamtale - det virker!
og så kan man købe en masse telefoner, ringe til alm. fastnet.... og det
vigtigste:
Skype er lavet i Trolltech QT-udviklingsværktøj, og er kompileret til
FLERE platforme (Windows, Linux og MAC). Sådanne initiativer bør man
støtte, så Microsoft kan lære at opføre sig anstændigt.

/henrik

Fra : Jesper

Dato : 30-05-06 20:11

Hmmm - det lyder spændende, men jeg kan sgutte finde den der knap de snakker
om
Der står osse copyright 2004, men at de arbejder på sagen.

Jepser

Fra : Henrik Hartig

Dato : 31-05-06 10:18

Jesper skrev:
> Hmmm - det lyder spændende, men jeg kan sgutte finde den der knap de snakker
> om
> Der står osse copyright 2004, men at de arbejder på sagen.
>
> Jepser

En skam du ikke vil bruge Skype
Et skud fra hoften vil så være at finde en anden firmware til routeren
(jeg har selv en linksys wrt54g med dd-wrt (open firmware og messenger
lyd - omend jeg ikke bruger det til noget - virker).

Firmwaren er afhængig af versionsnummeret på din router, som står på
mærkepladen på
undersiden

Du kan downloade firmwaren fra Linksys hjemmeside
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?childpagename=US%2FLayout&packedargs=c%3DL_Content_C1%26cid%3D1115416835852%26site%3DUS&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Eller vælge en af det opensource-gutter som har udviklet firmwaren. Her
vil jeg anbefale DD-WRT. Den seneste (gælder IKKE for linksys version 5):
http://wwwnew.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php?link=downloads

Forskellen på Linksys egen firmware og de andre er, at andre har flere
funktionaliteter. Eksempelvis QoS.
Vis du vælger andre end firmaets ryger garantien på linksysen (du skal
ikke være bange for at firmwaren ødelægger noget, men garantien ryger).
Dette lille problem kan nok løses ved at - hvis routeren går i stykker -
overskrive firmwaren med linksys egen firmware.

Er du kun interesseret i at få løst dit problem med messenger, vil jeg
anbefale dig linksys egen firmware.

Når du opgradere firmwaren (en .bin -fil) SKAL du gøre det kablet -
altså IKKE trådløst. Det trådløse er alt for usikkert. OG du skal holde
fingrene væk fra computeren sålængen firmwareopdateringen foregår.

Linksys routeren har en noget speciel historie. Bl.a. at linksys er
opkøbt af Cisco og at de har lukket for opensource - koden i version 5.
Historien er interessant og kan læses her:
http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3562391

/henrik