RTP-portnummer??
Fra : Thomsen

Dato : 19-05-06 23:34

Hej
Skal bruge RTP-portnummer på min IP-telefon for at indstille QoS på min
router.
Men hvor finder jeg det?

mvh Ole

Fra : Cyber.

Dato : 20-05-06 21:00

"Thomsen" <time@wwwebspeed.dk> wrote in message
> Hej
> Skal bruge RTP-portnummer på min IP-telefon for at indstille QoS på min
> router.
> Men hvor finder jeg det?
>
> mvh Ole

Uden at være ekspert så har jeg følgende kommentar...

det er vist ikke fast, RTP stream er jo både RTP og RTCP, hvor RTCP bruger
feks lige portnumre (5000) og den tilhørende RTP er 5001, næste RTP stream
er så RTCP/5002/RTP 5003 etc...

men det kunne jo også være porte 7000-8000, Apple Quicktime er vist porte
6970-6999,-det 'normale' er vist 16384-32767,men dybest set er det frit at
vælge!.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-05-06 12:38

On 2006-05-20, Cyber. <unvalid@cyber.dk> wrote:

> [...]
| feks lige portnumre (5000) og den tilhørende RTP er 5001, næste RTP stream

RTP kan operere på hele port ranget for user programmer dvs. 1024-65535,
normalt kan man instille portranget i ens applikation eller adapter.
Jeg ved Xlite bruger default 8000-8010.

Men at lave QoS på det uden at have fastsat porte på forhånd, er
noget _bøvl_, jeg har kun kunne finde en metode til det der rigtigt
virker og det er sip_conntrack modulet til Linux, men de er desværre
så ustabilt så det vælter maskinen engang imellem.

| men det kunne jo også være porte 7000-8000, Apple Quicktime er vist porte
| 6970-6999,-det 'normale' er vist 16384-32767,men dybest set er det frit at
| vælge!.

Netop, men jeg mener også Quicktime kan bruge tunneled RTP så det
ryger gennem http, hvilket gør det endnu mere "fucked" (undskyld
udtrykket).

--
Bo Simonsen
Stud.Scient

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra

Fra : Martin Kiefer

Dato : 21-05-06 21:05

"Thomsen" <time@wwwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Skal bruge RTP-portnummer på min IP-telefon for at indstille QoS på min
> router.
> Men hvor finder jeg det?

Evt. lidt om RTP:

http://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_Transport_Protocol