Findes der en router/switch/hardwareting d~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 30-04-06 20:54

Hey...

I forbindelse med at vi overvejer at dele vores kontor i 2 enheder leder jeg
efter en "dims" der kan dele vores net op i 2 dele, å man ikke kan se
hinandens delte mapper på de 2 netværk.

Samtidig vil jeg gerne kunne dele vores netværksprintere over de 2 net.

Er dette en umulig / ubetalelig opgave ?

På forhånd tak

Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-06 21:01

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> [...]
> hinandens delte mapper på de 2 netværk.
>
> Samtidig vil jeg gerne kunne dele vores netværksprintere over de 2 net.

Sådan her måske?

Internet ---------------- nuværende router/switch ------ netværksprintere

Segment A ------- NAT router --^ ^-----NAT router ----- segment B.

Således at de to segmenter er skjult bag hver sin NAT router i forhold
til fællesområdet.

Så er der bare opsætningen tilbage :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 30-04-06 21:10

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Segment A ------- NAT router --^ ^-----NAT router ----- segment B.
>

> Således at de to segmenter er skjult bag hver sin NAT router i forhold

Hey.... det slår mig det hører med til historien at vi sidder bag en CC Adsl
med en zyxel router på, vil det ikke give med ballade, ikke bare med
dobberlt, men med trible nat ?.

Endelig kan jeg ikke lige lige lure opsætningen IP mæssigt.

Hygge

Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-04-06 21:20

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote:

>Hey.... det slår mig det hører med til historien at vi sidder bag en CC Adsl
>med en zyxel router på, vil det ikke give med ballade, ikke bare med
>dobberlt, men med trible nat ?.

Det bliver en lidt besværligt opsætning hvis I har servere der skal
'ses' udefra, men ellers giver det ingen problemer.

>Endelig kan jeg ikke lige lige lure opsætningen IP mæssigt.

Routernes WAN og LAN sider skal ligge i forskellige netværks segmenter -
Ellers går der ged i net trafikken

Hvis Zyxel's LAN-side f.eks uddeler 192.168.1.xxx adresser kan de
sekundære routere opsættes til 192.168.2.yyy

Det gør intet at de sekundære routere uddeler i samme 192.168.2.yyy
netværk. Det drejer sig jo om isolerede lokalnet der ikke kan 'se'
hinanden.

<mlr>

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 30-04-06 21:28

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> Det bliver en lidt besværligt opsætning hvis I har servere der skal
> 'ses' udefra, men ellers giver det ingen problemer.

Der er en FTP server der skal kunne ses, og en adgang til en specifik port
til vores CRM system.

> Det gør intet at de sekundære routere uddeler i samme 192.168.2.yyy
> netværk. Det drejer sig jo om isolerede lokalnet der ikke kan 'se'
> hinanden.

Dvs. at på "bagsiden" af disse routere sidder maskinerne, og de kan ikke se
op på forsiden af router 1 og ind bag router 2 ?

Nogle gode forslag til routere til denne opsætning ?

// Kim

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 01-05-06 14:56

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hinandens delte mapper på de 2 netværk.
>
> Samtidig vil jeg gerne kunne dele vores netværksprintere over de 2 net.

En Zywall5 (Zyxel), det ene kontor på LAN, det andet på DMZ og den delte
printer på det ene net med de relevante opsætninger i Zywallen.

/Brian