Ny router samme problem, ingen WAN IP ?
Fra : SD

Dato : 27-04-06 20:14

Hej igen alle sammen

Jeg har fornyelig haft skrevet et indlæg om min ny indkøbte router Dlink
DI-524, som ikke fik nogen IP-adresse af mit kabelmodem.

Nu har jeg fået byttet Dlink DI-524 til et Linksys WRT54G da jeg troede den
ville kunne sluttes til uden videre, da mit ellers udemærkede accespoint fra
Linksys kører upåklageligt, men desværre har den samme problem ??

Min internet udbyder vil ikke hjælpe synderligt med mit problem og fra Dlink
var svaret at det var udbyder problemet lå hos !!

Dlink sagde jeg kunne sætte kabel mellem WAN og en af LAN porten for at se
om routeren tildelte IP-adresser og det gjorde den, og har prøvet samme
trick med Linksys'en og den kører også fint og tildeler IP-adresser.

Den eneste der ikke gør er mit kabelmodem !!

Er jeg nødt til at købe den router som min udbyder sælger via sin hjemmeside
for at få hjælp til problemet, eller burde den ikke have samme problem.
Forskellen er vel bare at så er de NØD til at hjælpe med problemet ?

Søren D

Fra : Roar Eggert Pedersen

Dato : 27-04-06 21:07

"SD" <cmb41@fakehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> trick med Linksys'en og den kører også fint og tildeler IP-adresser.
>
> Den eneste der ikke gør er mit kabelmodem !!

Start med at genstarte modemmet ved at hive strømmen fra. Når modemmet Lyser
kobel da routeren til.

Henter den ikke ip her. Prøv da om du kan tvinge wan porten ned til 10 Mbit
så den ikke skal forhandle hastigmed med modemmet.

Ellers kan du prøve at klone dit netkorts mac adresse.

MVH

Roar

Fra : MRN

Dato : 27-04-06 21:34

Jeg havde engang min router (D-Link 624+, som jeg ALDRIG har haft problemer
med...) med til at lan party, hvor den overhovedet ikke ville kommunikere
med modemmet...

Til sidst fandt jeg på at resette den, mens den var sat til et tændt modem.
Jeg trykkede på den lille knap bagpå routeren i ~10 sekunder, og vupti! Så
var der hul igennem til nettet...

Det er vel et forsøg værd?

Mvh
MRN

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-06 21:54

"SD" <cmb41@fakehotmail.com> wrote in message
> Hej igen alle sammen
>
> Jeg har fornyelig haft skrevet et indlæg om min ny indkøbte router Dlink
> DI-524, som ikke fik nogen IP-adresse af mit kabelmodem.

Den for helt sikkert ingen IP, da ip adressen har en release tid på seneste
benyttede MAC adresse. Lav en manuel release på den enhed som du kan komme
på nettet med. Og sæt derefter routeren til. Ellers vent et par timer, så
burde den komme på.

hvis du fx har koblet direkte op til modem fra en pc, gå ned i startmenuen
vælg åben, og skriv "cmd" skriv derefter i det åbnede vindue "ipconfig
release" koblel maskinen fra, og sæt routeren til. Så burde det virke med
det samme. Eller kan du i rouiteren lave en "kloning" af netkortets mac
adresse, så den kan snyde udbyderen til at give Ip adressen til routeren.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-04-06 11:41

On Thu, 27 Apr 2006 21:13:51 +0200, "SD" <cmb41@fakehotmail.com>
wrote:

> [...]
>ville kunne sluttes til uden videre, da mit ellers udemærkede accespoint fra
>Linksys kører upåklageligt, men desværre har den samme problem ??

Formoder at din udbyder tilbyder en standard ip-adresse via
DHCP-server ??

Problemet er vel det simple at du har een ip-adresse fra udbyderen -
Og den ip-adresse er 'låst' til en tidligere routers / computers
MAC-adresse...

Der er flere mulig løsninger:

I nogle tilfælde er det bare at slukke al udstyr og vente 'leasetime'
i udbyderens DHCP-server udløber (typisk ½ - 1 time).

I andre tilfælde (som f.eks TDC kabel TV) skal man ind i udbyderens
opsætning og ændre tilknytningen til MAC-adressen.

Under alle omstændigheder bør problemet kunne løses ved at clone
MAC-adressen fra den gamle routere/PC til den nye router.

- - - -

Endelig er der den mulighed at du slet ikke har en DHCP-baseret
forbindelse, men skal rode med en PPPoE opsætning. Men det bør fremgå
at udbyderens dokumentation....

Fra : SD

Dato : 30-04-06 02:39

Har prrøvet alle forslag, men intet har virket

På nær at sætte hastigheden ned på WAN-porten, det ved jeg ikke lige hvordan
jeg skal gøre på min Linksys router WRT54G ??

Har kigget i manualen og på hjemmesiden hos linksys ?

Fra : James Rune Hansen

Dato : 30-04-06 08:46

> Har prrøvet alle forslag, men intet har virket

Hvad for en router havde du på før eller havde du en PC på ?

Jeg ville prøve en mac cloning igen.. Det skal alså virke..

Er du slet ikke på internettet hjemmefra nu ?

/James

Fra : SD

Dato : 30-04-06 09:19

Jeg bruger et trådløst accespoint fra Linksys i øjeblikket.

Og jeg har prøvet MAC kloning til den helt store guldmedalje, brugt den fra
mit netkort, fra mit accespoint, den som var i forvejen i routeren og en
MAC-adresse jeg har en fast IP-adresse til.

Men jeg fatter det simpelthen ikke hvis alt udstyr er slukket og man tænder
kabel modem derefter router og de er de eneste ting der er kabel imellem,
hvorfor pokker får routeren ikke en IP-adresse ??
Især når man bruger en MAC-adresse som skal have en fast ip-adresse, må da
betyde at mit modem ikke ser routeren overhovedet ??

Søren D

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-04-06 09:39

> [...]

>Især når man bruger en MAC-adresse som skal have en fast ip-adresse, må da
>betyde at mit modem ikke ser routeren overhovedet ??

Eneste mulige forklaring er at du anvender en forkert MAC-adresse på
forkert sted...

Hvis din globale ip-adresse er bundet op til en specifik MAC-adresse, så
vil routeren ikke få ip-adresse før den præsenterer den rigtige
MAC-adresse for udbyderen...

- - - -

Hvad er det helt præcis for udstyr der har den globale ip-adresse lige
nu - Det trådløse accesspoint eller en lokal computer ???

Kom meget gerne med en udskrift af IPCONFIG /ALL fra en computer der kan
gå på nettet (Kør det som IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY.TXT og kopier herefter
filen C:\DUMMY.TXT over i din news reader).

Og så må du oplyse hvilken router du har købt, så vi lige kan checke
dens manual og opsætning.

Med de oplysninger tror jeg vi kan få det op at køre på ingen tid...

<mlr>

Fra : SD

Dato : 30-04-06 16:20

Hej igen

Min router er en Linksys WRT54G, det er den som jeg skal have til at virke.
Lige nu har jeg et rædløst accesspoint som er sat til mit kabelmodem, og i
min PC har jeg en USB-stick som netkort til den trådløse netværk.

Den globale IP-adresse må så være mit USB-stick netkort.

Men se udskrift fra min IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY.TXT kommando:
Windows 2000 IP-konfiguration

V'rtsnavn . . . . . . . . . . . . : cmb-xf7x37temac
Prim'rt DNS-suffiks . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . : Udsendelse
IP-routing sl?et til . . . . . . : Nej
WINS Proxy sl?et til . . . . . . : Nej

Ethernet netv'rkskort LAN-forbindelse:

Medietilstand . . . . . . . . . . : Kabelforbindelsen afbrudt
Beskrivelse . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139(A) PCI Fast
Ethernet-netværkskort
Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-E0-4C-FB-30-16

Ethernet netv'rkskort LAN-forbindelse 6:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks :
Beskrivelse . . . . . . . . . . . : ZyAIR B-220 IEEE 802.11b USB Adapter #5
Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-A0-C5-70-AF-4A

DHCP sl?et til . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiveret . . . : Ja

IP-adresse. . . . . . . . . . . . : 10.0.19.132

Undernetmaske . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

Standardgateway . . . . . . . . . : 10.0.255.254

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 62.61.129.210

DNS-servere . . . . . . . . . . . : 62.61.130.1
62.61.131.1
Rettigheden opn?et . . . . . . . : 30. april 2006 17:08:32

Rettigheden udl>ber . . . . . . . : 7. maj 2006 17:08:32

Søren D

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-04-06 17:46

> [...]

> Standardgateway . . . . . . . . . : 10.0.255.254
>
> DHCP-server . . . . . . . . . . . : 62.61.129.210
>
> DNS-servere . . . . . . . . . . . : 62.61.130.1

Jeg forstår ikke helt - DHCP-serveren er vist godt nok arrawnet's, men
du får en lokal ip-adresse 10.0.19.132 med standardgateway 10.0.255.254

Det skulle vel ikke være det trådløse accesspoint der gemmer sig på
10.0.255.254 ?!?!

Jeg gætter på dit accesspoint har indbygget DHCP-server og NAT'er mellem
den globale ip-adresse fra udbyderen og din lokale ip-adresse.

I så fald er det access-pointets wan MAC-adresse der skal klones ind på
den nye Linksys's wan-side.

Men vend lige tilbage hertil med oplysninger om dit access point -
hvilken ip-adresse det har, hvordan du kommer ind i dets opsætning og
hvad du finder der.....

<mlr>

Fra : SD

Dato : 30-04-06 22:16

Hmm nu kan jeg ikke komme ind i accespointens opsætning, det skulle ellrs
kunne lade sig gøre via webbrowser som på den nye router.
Men efter hvad jeg kan læse i manualen kan WAP11 accesspointen ikke køre som
DHCP server, så den du nævner er arrownets.
Men du har ret de kører vidst noget NAT, selvom jeg ikke helt ved hvad det
er. Men det er en af grundene til jeg ville lægge min fast ip-adresse i
routeren, så bliver ip-adressen noget a la 62.61.xxx.xxx og ikke på det
andet netværk 10.0.xxx.xxx som vidst godt kan give lidt problmer med nogle
spil og chat.

Synes bare det er lidt fusk, for de ved sikkert hvad der skal til, da de
selv sælger en router/trådløst accespoint bare fra Zyxel, den må da kræve
det samme at sætte op til deres netværk ??

Søren D

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-04-06 22:46

> [...]

>Men efter hvad jeg kan læse i manualen kan WAP11 accesspointen ikke køre som
>DHCP server, så den du nævner er arrownets.

Ok, Access pointet er en Linksys WAP11 - Den findes godt nok i 4 - 5
forskellige modeller, men du har nok ret i at det er et rent accesspoint
uden NAT / DHCP-server.

Det betyder dermed at din lokale ip-adresse 10.0.19.132 uddeles af
ArrowNets DHCP-server.

Det forklarer også at du nu ikke kan komme i kontakt med access pointets
opsætning - Det befinder sig nemlig i subnettet 192.168.1.xxx som ikke
kan nås fra 10.0...

Ok - Videre til opsætningen af din nye Linksys WRT54G

Din ip-adresse fra ArrowNet må være knyttet op til det trådløse netkorts
MAC-adresse som ifølge din udskrift fra IPCONFIG er:

Den skal 'bare' clones ind i WRT54G, og så burde det fungere ?!?!

> [...]
>andet netværk 10.0.xxx.xxx som vidst godt kan give lidt problmer med nogle

Se det her forstår jeg ikke - Har du en fast ip-adresse a la
62.61.xxx.xxx fra ArrowNet ??

For ellers får du problemer - Din WAN ip-adresse bestemmes ene-og-alene
af ArrowNet. Hvis du har indtastet en tilfældig fast ip-adresse i
WRT54G's WAN opsætning kan jeg godt forstå du har netværksproblemer

<mlr>

Fra : SD

Dato : 01-05-06 05:44

Jeg mener godt nok jeg har prøvet mned det trådløse netkorts mac-adresse i
routeren, men kan egentlig ikke huske det 100 %. Har klonet mac-adresser i
den her Linksys og den foregående Dlink jeg heller ikke kunne få til at
virke, vel over 50 gange !

Og nej min faste ip-adresser er ikke en tilfældig, det er en jeg har købt
gennem arrownet og som tildeles via deres DHCP når det netkort det er
tilknyttet går på nettet.
Derfor ville jeg gerne have netop det netkorts mac-adresse ind i routeren,
da det skulle være det letteste.

Men jeg forsøger med mac-adressen fra det trådløse netkort.

Søren D