Styring af to LAN forbindelser
Fra : kenn

Dato : 14-04-06 16:42

Hej,

Jeg er så heldig at have to internetforbindelser, der sidder på hvert deres
netkort - i samme PC.

Jeg ville ønske, at jeg for eksempel kunne online radio streaming kørende på
den ene forbindelse og være på et online spil med den anden forbindelse.

Findes der en måde på, hvordan man kan styre/bestemme, hvilke programmer
skal bruge hvilken forbindelse?
Evt. et lille program, som styrer det, eller endda noget, der er indbygget i
Win XP Pro(som jeg kører)?

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 15-04-06 11:57

kenn skrev:
> [...]
> skal bruge hvilken forbindelse?
> Evt. et lille program, som styrer det, eller endda noget, der er indbygget i

Du kan lave en default route til fx den server du spiller på og tvinge
den via den ene internetforbindelse..

route add <ip på spil server> 255.255.255.255 <ip på gateway'en for det
netkort du vil spille via> metric 1

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 17-04-06 10:42

On Sat, 15 Apr 2006 12:56:35 +0200, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:
[klip]

>Du kan lave en default route til fx den server du spiller på og tvinge
>den via den ene internetforbindelse..
>
>route add <ip på spil server> 255.255.255.255 <ip på gateway'en for det
>netkort du vil spille via> metric 1

Du har næsten fat i det. Der skal bruger en statisk route til den IP
man vil behandle specielt (via en anden gateway end default). Alle
andre destinationer vil køre via default gateway. Man behøver iøvrigt
ikke to netkort for at gøre det!

I Windows kan man husk -p i kommandoen. Ellers bliver den ikke gemt.

route add -p <ip på spil server> mask 255.255.255.255 <ip på
gateway'en for det netkort du vil spille via>

Peter

Fra : kenn

Dato : 18-04-06 03:34

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> [...]
>
> route add -p <ip på spil server> mask 255.255.255.255 <ip på
> gateway'en for det netkort du vil spille via>

Tak, og hvor taster jeg alt det ind henne? :)
Bare i command prompt? Så bliver det gemt i registry?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-04-06 02:07

On Tue, 18 Apr 2006 04:34:12 +0200, "kenn" <hhhhhhhh@nnnnnnnn.dk>
wrote:

>"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

>Tak, og hvor taster jeg alt det ind henne? :)
>Bare i command prompt? Så bliver det gemt i registry?

Jep en kommandolinje

Peter

Fra : Bo Simonsen

Dato : 12-05-06 14:33

On 2006-04-15, Uffe S. Callesen <anon@anon.local> wrote:

| Du kan lave en default route til fx den server du spiller på og tvinge
| den via den ene internetforbindelse..
|
| route add <ip på spil server> 255.255.255.255 <ip på gateway'en for det
| netkort du vil spille via> metric 1

Det bliver da noget bøvl, ville være mere smart IMHO at lave policy routing på
en eller anden måde, baseret på porte.

Hvilket en hver Linux spand kan (dog ikke noget man skal kaste sig ud som
nybegynder tror jeg), bare for at være nysgerrig kan windows lave
sådan noget nativt?

--
Bo Simonsen
Stud.Scient / IMADA / SDU

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra