For mange routere i køkkenet...
Fra : Sune

Dato : 12-04-06 22:12

Hej gruppe

Jeg tumler med lidt problemer, jeg gerne vil høre jeres melding om:

Helt overordnet: Er der en "tommelfingerregel" for, hvor meget
båndbredde man mister pr. tilsluttet enhed?

Min opsætning: Zyxel 650r (Cybercity 2048/512), forbundet til en
Topcom WBR244 (Router, WLAN AP (801.11b+)), som igen feeder en Dlink
dwl-2100AP (g).

Årsagen til at Topcom "flyder" i midten er, at Dlinken og Zyxelen ikke
er god venner. Med jævne mellemrum tabes forbindelsen, og Zyxel'en må
genstartes for at få den tilbage.

Det mystiske er, at jeg på Dlinken ikke kan vride mere end max 700
kbit ud af forbindelsen (tmptest3). Direkte på topcom kommer jeg op
på ca. 1,1 mbit. Direkte på Zyxel kommer jeg op på 1,77 mbit.

Er det ikke lidt mystisk? Eller er det helt normalt?

Jeg vil gerne have løst problemet - helst ved at erstatte alle 3
apparater med et nyt, der kan trådløs og tilsluttes cc netværket.
Kan I anbefale noget her?

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 12-04-06 22:47

Sune wrote:

> [...]
>
> Jeg vil gerne have løst problemet - helst ved at erstatte alle 3
> apparater med et nyt, der kan trådløs og tilsluttes cc netværket.

Kan du ikke nøjes med DLink'en alene ?

/A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-04-06 07:41

On Wed, 12 Apr 2006 23:47:18 +0200, Andreas Lorensen
<andlo@sodemark.dk> wrote:

> Kan du ikke nøjes med DLink'en alene ?

Nej, den kan ikke erstatte ZyXEL-routeren, der er en ADSL-router. DWL-
2100AP er kun et AP, ikke en router. Topcom'en kan heller ikke, fordi
den har et Ethernet WAN-interface, ikke ADSL.

-A

Fra : Mads Bahrt

Dato : 12-04-06 23:07

Sune skrev:
> Min opsætning: Zyxel 650r (Cybercity 2048/512), forbundet til en
> Topcom WBR244 (Router, WLAN AP (801.11b+)), som igen feeder en Dlink
> dwl-2100AP (g).

Hvordan er de forbundet: LAN-port til LAN-port eller LAN-port til WAN-port?

MVH

Mads

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-04-06 07:10

"Sune" <sune.engsig@gmail.com> wrote:

> [...]

>Årsagen til at Topcom "flyder" i midten er, at Dlinken og Zyxelen ikke
>er god venner. Med jævne mellemrum tabes forbindelsen, og Zyxel'en må

Lyder betænkeligt som et opsætningsproblem....

Hvordan er er Zyxel opsat med hensyn til 'Cennect on demand' og 'Idle
timeout' (eller hvad den slags nu hedder på Zyxel sprog).

Zyxel bør være opsat så den altid har forbindelse til udbyderen, og ikke
afbryder forbindelsen efter en periode uden trafik.

Mit forslag er at du fjerner Topcom'en og laver lidt diagnostik på hvad
der egentlig sker når forbindelsen tabes - Vend gerne tilbage hertil med
flere oplysninger:

Hvilke IP-adresser har Zyxel's LAN-side og DLink AP'et - Hvilke
IP-adresser får dine computere ?

Hvad sker der når forbindelsen tabes - Hvilke ip-adresser har computerne
på dette tidspunkt ? Kan du komme i kontakt med Zyxel's og/eller AP'et
opsætning enten trådløst eller via kabel ?

> [...]
>på ca. 1,1 mbit. Direkte på Zyxel kommer jeg op på 1,77 mbit.
>
>Er det ikke lidt mystisk? Eller er det helt normalt?

Tja, jeg kan ikke lige gennemskue din måling. Men det er jo ikke verdens
hurtigste CPU'er der sidder i dine 3 boxe, og der er en hel del overhead
forbundet med nettrafik. Samtidig skal jeg heller ikke udelukke at
Topcom og Dlink AP'erne generer hinanden så der bliver problemer med den
trådløse trafik...

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-04-06 07:49

On 12 Apr 2006 14:12:11 -0700, "Sune" <sune.engsig@gmail.com> wrote:

> Det mystiske er, at jeg på Dlinken ikke kan vride mere end max 700
> kbit ud af forbindelsen (tmptest3). Direkte på topcom kommer jeg op
> på ca. 1,1 mbit. Direkte på Zyxel kommer jeg op på 1,77 mbit.

Kan du slå wireless fra i Topcom'en?

Hvis den er på samme frekvens, eller bare tæt på D-Link'en, vil det
give dårligere performance. Hvis du ikke kan slå det fra, så sæt dem
til to kanaler med mindst 5 kanaler imellem (de 'gode' er 1, 6 og 11).

-A

Fra : Sune

Dato : 13-04-06 21:19

Svar fra en ende af:

Zyxel'en er "always on"

I gamle dage var dlinken direkte på zyxelen - og det var jo så her
forbindelsen blev tabt ganske uhæmmet. Jeg kunne ikke finde noget
mønster i det. Det, der skete var, at Zyexelen simpelthen ikke kunne
se sin forbindelse til WAN - hvis man kørte dens interne diagnostik
kunne den ikke engang se ADSL linien. Den skulle genstartes på den
hårde måde. Jeg koblede til Zyxelen direkte med et kabel til en
bærbar. Jeg kunne koble til AP uden problemer.

Dengang var - og er - Zyxelens DHCP slået fra, og Dlinken tilsluttede
til Zyxelen med en manuelt konfigureret IP (10.0.0.x). Jeg
eksperimenterede med at anvende Dlinkens DHCP (Som kørte med
192.168.0.x) eller sætte klienterne op med manuel IP. Jeg fik aldrig
Zyxelens DHCP til at køre gennem Dlinken.

Zyxel kører med 10.0.0.x - DLlink med 192.168.0.x. Topcom med
192.168.1.x. P.t. kører Topcomens DHCP gennem Dlinken, så det er
Topcom der deler IP'er ud.

Topcomens wireless er slået fra, så ingen forstyrrelser der.

Jeg ser frem til jeres kommentarer.

/Sune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-04-06 22:03

> [...]

>hårde måde. Jeg koblede til Zyxelen direkte med et kabel til en
>bærbar. Jeg kunne koble til AP uden problemer.

Ok, Zyxel gik altså ned...

> [...]
>192.168.0.x) eller sætte klienterne op med manuel IP. Jeg fik aldrig
>Zyxelens DHCP til at køre gennem Dlinken.

Lyder som om DLink'en kun kan håndtere Klasse C adresser på lokalnettet
(192.168.x.y) og ikke router Klasse A adresserne (10.0.0.x) til WLAN
siden ?!

Alternativt havde du måske 'glemt' at aktivere 'Ethernet to WLAN access'
i DLink'ens opsætning. Og dermed kunne broadcasts fra Zyxels DHCP-server
ikke nå frem til de trådløse maskiner på WLAN

> [...]
>Topcom der deler IP'er ud.
>
>Topcomens wireless er slået fra, så ingen forstyrrelser der.

Tja, det eneste jeg kan komme på, er at du opgraderer både Zyxel og
Dlink til den nyeste firmware, og så håbe at det løser dine problemer.

<mlr>