hvordan forbinder jeg en "arb.grp pc" til~
Fra : Jakob Harder

Dato : 09-04-06 23:51

Jeg har en privat PC (win XP), der er sat op som standard med en
arbejdsgruppe (MSHOME).

Desuden har jeg en bærbar fra mit arbejde, der er tilknyttet et domæne.

Hvordan får jeg lavet netværk mellem disse 2?

Jeg har prøvet at samle dem med et krydset kabel men kan ikke få skabt
forbindelse. Begge PC'ere er endvidere forbundet til den samme router, så
her igennem burde det vel også kunne lade sig gøre selv om den bærbare
forbinder trådløst. De er på samme hoved-IP (192.168.1.X) og samme Subnet
Mask. Jeg får bare en timeout når jeg pinger.

Jeg har også prøvet at koble dem sammen med et firewire kabel. Her kan jeg
fint pinge hindanden, men når jeg prøver at forbinde via explorer
(\\10.0.0.X) får jeg blot meddelses om, at jeg ikke har adgang.

Min firewall er zonealarm, der er sat op til at tillade adgang i "trusted
zone", så der burde være åbnet.

Har I forslag

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-06 05:50

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> skrev

> Har I forslag

Tryk F1 på skrivebordet og læs alt under deling. Så opretter du en ny
netværksforbindelse på din bærbare. Husk også, at begge maskiner skal være
medlem af samme arbejdsgruppe. Så burde det kunne virke.

Firewire kan du ikke bruge uden en specifik protokol/program, så glem det.

Claus

Fra : Jakob Harder

Dato : 10-04-06 06:28

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
> netværksforbindelse på din bærbare. Husk også, at begge maskiner skal være
> medlem af samme arbejdsgruppe. Så burde det kunne virke.

Men jeg kan ikke vælge arbejdsgruppe på en computer, der er tilknyttet et
domæne. Det er der problemet er.
VH
Jakob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-06 14:05

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> skrev

> Men jeg kan ikke vælge arbejdsgruppe på en computer, der er tilknyttet et
> domæne. Det er der problemet er.

Det kan du da gøre på din anden computer. de skal jo bare være ens...

Claus

Fra : Jakob Harder

Dato : 25-04-06 19:10

> "Jakob Harder" <jharder@mail.dk> skrev

> Det kan du da gøre på din anden computer. de skal jo bare være ens...
>
> Claus
men hvordan kan de være ens, når man ikke kan oprette en arbejdsgruppe på
"domæne-computeren" ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-04-06 06:50

On Mon, 10 Apr 2006 00:51:00 +0200, "Jakob Harder" <jharder@mail.dk>
wrote:

> [...]
> forbinder trådløst. De er på samme hoved-IP (192.168.1.X) og samme Subnet
> Mask. Jeg får bare en timeout når jeg pinger.

Du har sikkert (mindst) en firewall kørende på (mindst) en af
maskinerne. Prøv at slå de(m|n) fra.

> Jeg har også prøvet at koble dem sammen med et firewire kabel. Her kan jeg
> fint pinge hindanden, men når jeg prøver at forbinde via explorer
> (\\10.0.0.X) får jeg blot meddelses om, at jeg ikke har adgang.

Det er sandsynligvis fordi det brugernavn+password, du bruger på din
XP Home ikke er det samme som det på din XP Pro. Hvis du ikke ved,
hvad dit brugernavn og password er i XP Home, så opret en ny bruger og
giv den et password. Hvis det er det samme på de to maskiner, virker
det.

-A

Fra : Jakob Harder

Dato : 10-04-06 15:33

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> On Mon, 10 Apr 2006 00:51:00 +0200, "Jakob Harder" <jharder@mail.dk>
> wrote:
>
> Du har sikkert (mindst) en firewall kørende på (mindst) en af
> maskinerne. Prøv at slå de(m|n) fra.

Jeg har prøvet at slå firewall helt fra - ingen forskel. Men jeg har jo også
netop givet adgang til netværket som "trusted zone" (hvis du kender
zonealarm).

> [...]
> hvad dit brugernavn og password er i XP Home, så opret en ny bruger og
> giv den et password. Hvis det er det samme på de to maskiner, virker

Brugernavn er det samme på de to maskiner og jeg har også lige prøvet at
sætte password til det samme. Så får jeg blot medd. om, at "Det angivne
brugernavn er det samme som brugernavnet, du loggede på med. Der kan ikke
findes en domænecontroller, som kan kontrollere brugernavnet". Så det virker
heller ikke.

Andre forslag?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-04-06 21:29

On Mon, 10 Apr 2006 16:32:37 +0200, "Jakob Harder" <jharder@mail.dk>
wrote:

> Jeg har prøvet at slå firewall helt fra - ingen forskel. Men jeg
> har jo også netop givet adgang til netværket som "trusted zone"

Hvad med Windows egen firewall? Har du også slået den fra?

> (hvis du kender zonealarm).

Jeg bruger ikke firewall. Jeg bruger en velkonfigureret pc og omtanke.

> Brugernavn er det samme på de to maskiner og jeg har også lige prøvet
> at sætte password til det samme.

Jeg ved ikke, hvorfor det ikke virker for dig. Det har virket for mig
på alle de maskiner, jeg har lavet det på. Der må være et eller andet
sted, du har gjort noget simpelt forkert.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jakob Harder

Dato : 10-04-06 21:47

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message >
> Hvad med Windows egen firewall? Har du også slået den fra?

Ja - den er slået fra.

> Jeg ved ikke, hvorfor det ikke virker for dig. Det har virket for mig
> på alle de maskiner, jeg har lavet det på. Der må være et eller andet
> sted, du har gjort noget simpelt forkert.

Også på koblingen med en pc tilknyttet et domæne og en tilknyttet en
workgroup ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-04-06 21:51

On Mon, 10 Apr 2006 22:46:32 +0200, "Jakob Harder" <jharder@mail.dk>
wrote:

> Også på koblingen med en pc tilknyttet et domæne og en tilknyttet en
> workgroup ?

Ja.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jakob Harder

Dato : 11-04-06 07:04

> Ja.

Det er da godt at vide, at det skal kunne virke. Bare jeg vidste, hvad det
er jeg gør forkert. Hvis du har flere forslag er de meget velkomne.

VH
Jakob

Fra : Jakob Harder

Dato : 11-04-06 07:52

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Ja.

Har du kunne køre "Network setup wizard" på domæne pc'erne. Når jeg opretter
netværk får jeg af vide at den skal køres på alle pc'erne - men det kan jeg
ikke få lov til på pc'en forbundet til et domæne.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-04-06 09:45

On Tue, 11 Apr 2006 08:51:50 +0200, "Jakob Harder" <jharder@mail.dk>
wrote:

> Har du kunne køre "Network setup wizard" på domæne pc'erne.

Dunno. Jeg har aldrig prøvet. Jeg bruger den ikke til at konfigurere
det.

-A

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-06 07:14

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> writes:

> Jeg har også prøvet at koble dem sammen med et firewire kabel. Her kan jeg
> fint pinge hindanden, men når jeg prøver at forbinde via explorer
> (\\10.0.0.X) får jeg blot meddelses om, at jeg ikke har adgang.

Du skulle da gerne blive spurgt om brugernavn og adgangskode, når du
forsøger at tilgå et delt drev.

Kan du være mere detaljeret.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jakob Harder

Dato : 10-04-06 15:29

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message
> "Jakob Harder" <jharder@mail.dk> writes:
>
> Du skulle da gerne blive spurgt om brugernavn og adgangskode, når du
> forsøger at tilgå et delt drev.
>
> Kan du være mere detaljeret.

Det bliver jeg også spurgt om - men får så fejlen om, at jeg ikke har
adgang - jeg prøver at logge på som "guest" - og gæstekontoen er aktiveret

Fra : Jakob Harder

Dato : 10-04-06 15:36

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> wrote in message

> Det bliver jeg også spurgt om - men får så fejlen om, at jeg ikke har
> adgang - jeg prøver at logge på som "guest" - og gæstekontoen er aktiveret

Her er den fulde fejlmedd: \\10.0.0.1 er ikke tilgængelig. Du har muligvis
ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens
administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.
Fjernprocedurekaldet mislykkedes.

Hjælper det?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-06 16:07

> [...]

> ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens
> administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.

Næh, ikke specielt.

Prøv at del en folder, og giv alle ret til at tilgå den. Prøv så at
tilgå den som ovenfor bare med \folder bagved.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jakob Harder

Dato : 10-04-06 21:47

> Prøv at del en folder, og giv alle ret til at tilgå den. Prøv så at
> tilgå den som ovenfor bare med \folder bagved.

Samme fejlmeddelese.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-04-06 09:49

wrote:

> Jeg har en privat PC (win XP), der er sat op som standard med en
> arbejdsgruppe (MSHOME).
>
> Desuden har jeg en bærbar fra mit arbejde, der er tilknyttet et
> domæne.

Det slog mig lige, at det jo er tænkeligt, at din administrator har
lukket for det, fx med en policy. Har du spurgt?

-A