Sammenkobling af netværk
Fra : Henrik Trangbæk

Dato : 08-04-06 11:19

Min nabo og jeg har hver vores internetforbindelse til TDC, men vil gerne
kunne spille sammen og dele én harddisk.
Hvad vil der ske hvis vi trækker et kabel fra min router m/ 4 ports switch
til hans router m/ 4 ports switch?

Jeg tænker på konflikter med bl.a. IP.
Det er jo ikke meningen at jeg feks. må surfe på hans forbindelse.

Hvordan klares det nemmeste hvis det kan lade sig gøre?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-06 13:03

Henrik Trangbæk skrev:

> Min nabo og jeg har hver vores internetforbindelse til TDC, men vil gerne
> kunne spille sammen

Det kan I gøre via internettet.

>og dele én harddisk.

Det kan gøres via internettet hvis én af jer sætter en FTP-server
op.

> Hvad vil der ske hvis vi trækker et kabel fra min router m/ 4
> ports switch til hans router m/ 4 ports switch?

Hvis de har hvert sit adresserum, kan det godt fungere, men det
betyder at den ene af jer kan gå på internettet via den andens
forbindelse. Om den anden kan det tilsvarende, ved jeg ikke.

> Jeg tænker på konflikter med bl.a. IP.

Det er ikke noget problem, men løsningen forekommer mig besværlig
når I allerede har forbindelse via nettet.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-04-06 13:05

fx med programmet www.hamachi.cc virker igennem NAT osv

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-06 13:17

Bjarke Hansen skrev:

> fx med programmet www.hamachi.cc virker igennem NAT osv

Øh ... jeg har spillet flere gange med mine kammerater som bor
forskellige steder, og vi starter bare spillene og vælger
netspil. Det kræver skam ikke nogen specialinstallation. Den ene
skal være vært (eng. host), og den anden kobler sig så på det
tilbudte spil. Det er lige ud ad landevejen.

Man skal bare udveksle IP-adresser. Det bliver der spurgt om når
man skal finde værten.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-04-06 13:23

> [...]
> tilbudte spil. Det er lige ud ad landevejen.
>
> Man skal bare udveksle IP-adresser. Det bliver der spurgt om når

Det er rigitgt, men hvis der er nogle der fx sidder bag en router hvor de
ikke har adgang til konfiguration så er dette program nu alligtevel rimeligt
ginialt.. Det laver seperete hamachi Ip adresser, og virker som at sidde på
lokalnet sammen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-06 14:59

Bjarke Hansen skrev:

> Det er rigitgt, men hvis der er nogle der fx sidder bag en router hvor de
> ikke har adgang til konfiguration så er dette program nu alligtevel rimeligt
> ginialt.

Jamen, vi sidder skam bag routere. Det er ikke noget problem.

--
Bertel

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 11:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> tilbudte spil. Det er lige ud ad landevejen.
>
> Man skal bare udveksle IP-adresser. Det bliver der spurgt om når

det får de jo ikke delt harddisken af.

--
*** Calle ***

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-06 11:48

Calle. skrev:

> det får de jo ikke delt harddisken af.

Bjarnes første indlæg lyder som om han kun svarer på spilledelen.
Er det en misforståelse?

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 14:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan I gøre via internettet.

> Det kan gøres via internettet hvis én af jer sætter en FTP-server
> op.

det letteste og hurtigtste er hvis de bare laver et lille lokalnetværk
m. flere gateways.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-06 15:01

"Claus Albæk (Kbh.)" skrev:

> det letteste og hurtigtste er hvis de bare laver et lille lokalnetværk
> m. flere gateways.

Det kommer da an på hvor let det er at trække kablet.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 14:01

Henrik Trangbæk wrote:
> [...]
> Det er jo ikke meningen at jeg feks. må surfe på hans forbindelse.
>
> Hvordan klares det nemmeste hvis det kan lade sig gøre?

lav 1 netværk i samme sengment og smid et kabel fra den ene router over
i den anden router(ikke i WAN porten)
Sørg for at DHCP serverne i de 2 routere ikke overlapper hinanden.
pling, you're good to go.
Der vil måske være nogle småting i måske skal fumle med, såsom at i skal
bruge hver sin gateway for at komme ud i den store vide werden (huske at
jeres routere ikke må have samme IP addresse i segmentet) men det er den
overordnede rumle. ganske simpelt.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-04-06 14:16

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> [...]
> bruge hver sin gateway for at komme ud i den store vide werden (huske at
> jeres routere ikke må have samme IP addresse i segmentet) men det er den

To DHCP servere på samme netsegment?

Det er nok ikke en god idé.

Det er nok bedst helt at lade være med at bruge DHCP,
og tildele adresserne statisk.

Fx. bruge 192.168.1.x/255.255.255.0 på alle maskiner og
begge routere.

Den ene router kan så have adressen 192.168.1.1,
og den anden 192.168.1.2.

Man skal så manuelt sætte DNS op på alle klienterne.

Opsætningen af default gateway til enten 192.168.1.1
eller 192.168.1.2 på klienterne bestemmer
så, om de skal gå ud i verden via den ene router eller
den anden.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 16:54

Mogens Kjaer wrote:

> To DHCP servere på samme netsegment?
>
> Det er nok ikke en god idé.

nej, det vil give nogle trælse virkninger. den ene skal slås helt fra.
eller som du skriver nedenunder, sæt det hele til statisk IP, så er det
let gjort. jeg ville dog nok vælge at lade den ene af routerne virke som
DHCP server, så opstår der ikke forvirring om hvorfor yderligere udstyr
ikke virker uden videre, på et senere tidspunkt.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-04-06 17:26

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> [...]
> DHCP server, så opstår der ikke forvirring om hvorfor yderligere udstyr
> ikke virker uden videre, på et senere tidspunkt.

Så vil alle maskiner, der får IP og gateway via DHCP,
jo bruge den ene af netforbindelserne. Også selv om
maskinen står i det "forkerte" hus.

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 18:32

Mogens Kjaer wrote:

> Så vil alle maskiner, der får IP og gateway via DHCP,
> jo bruge den ene af netforbindelserne. Også selv om
> maskinen står i det "forkerte" hus.

ja, men det vil virke og som jeg forstod det ville de maskiner der var
fast inventar få en fast IP adresse. 'gæsterne' ville få noget via dhcp.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-06 20:10

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 20:25

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]

Det vil han heller ikke gøre når hans maskine er sat til at bruge den
rigtige gateway.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-04-06 22:45

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Det vil han heller ikke gøre når hans maskine er sat til at bruge den
> rigtige gateway.

Normalt bestemmes gatewayen af det, maskinen får at vide
fra DHCP serveren. Det er det, der er problemet.

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 23:18

Mogens Kjaer wrote:

> Normalt bestemmes gatewayen af det, maskinen får at vide
> fra DHCP serveren. Det er det, der er problemet.

ja, 'gæsterne' vil få gw fra dhcp'en, det normale daglige brug vil ligge
fast på deres egne linier.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 08-04-06 17:39

Henrik Trangbæk skrev:
> [...]
> Det er jo ikke meningen at jeg feks. må surfe på hans forbindelse.
>
> Hvordan klares det nemmeste hvis det kan lade sig gøre?

Hvilke routere er der tale om - er de i den bedre ende - kan man typisk
lave statiske mapninger af DHCP adresser til MAC adresser. _Og_ nægte
visse MAC adresser at få tildelt IP adresser fra netop den DHCP server.

Kan ikke helt gennemskue hvad dhcp klienter gør hvis de ikke modtager IP
oplysninger fra den først-kontaktede DHCP server...

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-04-06 18:03

Uffe S. Callesen wrote:
> Kan ikke helt gennemskue hvad dhcp klienter gør hvis de ikke modtager IP
> oplysninger fra den først-kontaktede DHCP server...

Kontakter de en specifik DHCP server?

De broadcaster vel og venter på svar?

Mogens

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 08-04-06 18:38

Mogens Kjaer skrev:
> Kontakter de en specifik DHCP server?
>
> De broadcaster vel og venter på svar?
>
> Mogens

Ja præcist og hvis den første ikke er den de er "oprettet" på..... ?

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 18:38

Mogens Kjaer wrote:

> Kontakter de en specifik DHCP server?
>
> De broadcaster vel og venter på svar?

De broadcaster, men jeg har tidligere oplevet at en flok windows bokse
blev meget forvirrede af 2 dhcp servere på samme segment (spørg ikke
hvorfor, noget test maskineri var puttet i den forkerte switch) da den
ene dhcp server blev slukket kunne de ikke finde ud af at få en ny IP
efter genstart, dette stod på det meste af en dag hvorefter de kom i
luften igen, af sig selv. så man spørger sig selv om windows holder en
liste med sidste anvendte dhcp server somewhere....

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 11:23

Henrik Trangbæk wrote:
> [...]
> Det er jo ikke meningen at jeg feks. må surfe på hans forbindelse.
>
> Hvordan klares det nemmeste hvis det kan lade sig gøre?

brug programmet hamachi

--
*** Calle ***

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-06 05:30

"Henrik Trangbæk" <hetr@adslhome.dk> skrev

> [...]
> Det er jo ikke meningen at jeg feks. må surfe på hans forbindelse.

> Hvordan klares det nemmeste hvis det kan lade sig gøre?

Der er mange forslag, men jeg ville simpelthen sætte et ekstra netkort i
begge maskiner, og så sammenkoble med det krydskabel. Så er I de fleste
problemer med NAT osv.

Men husk kriterier for deling, ordentlig antivirus, firewall osv.

Claus