Redict hvis Cookie eksisterer
Fra : Michael

Dato : 24-05-06 14:06

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at, jeg på en af mine undersider har en
redirect hvis siden allerede er besøgt én gang.

Således at når en besøgende kommer hen på siden for første gang,
så bliver han på siden, men anden gang bliver han redirected med
det samme.

Dette kan vel både gøres med IP men også med Cookies, som jeg vil
foretrække.

Hvis der er en der kan hjælpe mig med dette, så ville det være
skønt.
Om hjælpen kommer i form af en kode, guide eller et færdiglavet
script - det spiller ingen rolle.

Jeg har forsøgt mig emd noget Google, men da jeg endnu ikke har
helt styr på php, så var det meget forvirrende og jeg tror ikke,
at jeg fandt noget brugeligt.
På forhånd mange tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 24-05-06 15:31

Michael skrev:
> [...]
>
> Jeg har forsøgt mig emd noget Google, men da jeg endnu ikke har
> helt styr på php, så var det meget forvirrende og jeg tror ikke,

Psaudokode:

if cookie er satt
{
   videresend besøkende
}

Hvilken del av koden har du problemer med å skrive?

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Michael

Dato : 24-05-06 20:39

Stort set det hele - jeg har ikke haft med cookies og gøre før, så
jeg er helt tom.

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 24-05-06 20:43

Michael skrev:
> Stort set det hele - jeg har ikke haft med cookies og gøre før, så
> jeg er helt tom.

Har du sett i dokumentasjonen da?

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Martin

Dato : 24-05-06 23:56

Erlend Klakegg Bergheim wrote:

> Psaudokode:
>
> if cookie er satt
> {
> videresend besøkende
> }

Oversat til dansk. ;)

if(isset($_COOKIE["cookie_navn"])) {
header("location: side.php");
exit;
}

For at sætte en cookie kan denne bruges

// X ændres til sekunder efter nu, dvs
// 1 dag = 3600
// 1 uge = 25200
// 1 måned = 100800
// 1 år = 1209600
// Eller ihvertfald noget i den stil :)
$tid = time()+X;
setcookie("cookie_navn","indhold i cookie",$tid);

Fra : Michael

Dato : 25-05-06 00:52

Super, det virkede. Tak, Martin.

Fra : Martin

Dato : 25-05-06 02:49

Michael wrote:
> Super, det virkede. Tak, Martin.

Det var så lidt da :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-05-06 10:59

On Thu, 25 May 2006 00:55:37 +0200, Martin <news@natten-i.dk> wrote:

> [...]
>// Eller ihvertfald noget i den stil :)
>$tid = time()+X;
>setcookie("cookie_navn","indhold i cookie",$tid);

Bemærk, at det sjældent er hensigtsmæssigt at angive et kort tidsudløb
på en cookie, idet det er afhængigt af brugerens ur. Problemet er ikke
så stort, som det har været, idet de flestes ure på computeren
efterhånden går tilnærmelsesvis korrekt.

Så for tidskritiske situationer bør cookien sættes med en længere
levetid, og serveren så selv holder styr på, hvornår cookien blev sat
og om den selv skal mene, at den er gyldig.

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Martin

Dato : 25-05-06 12:28

Peter Brodersen wrote:
> [...]
> levetid, og serveren så selv holder styr på, hvornår cookien blev sat
> og om den selv skal mene, at den er gyldig.

Lidt offtopic, men stadig lidt relevant.
Er det muligt at hente brugerens klokkeslæt med noget javascript, også
bruge det istedet for time() ?

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-05-06 13:25

On 2006-05-25, Martin <news@natten-i.dk> wrote:
> Lidt offtopic, men stadig lidt relevant.
> Er det muligt at hente brugerens klokkeslæt med noget javascript, også
> bruge det istedet for time() ?

Ja, men om det er en god ide, ved jeg ikke.

- Jacob Atzen

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 25-05-06 13:30

Jacob Atzen skrev:

> Ja, men om det er en god ide, ved jeg ikke.

Kanskje bedre å finne ut hvilket land IP-en kommer fra og heller gjøre
en antakelse i form av tidssone.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Michael Zedeler

Dato : 25-05-06 14:32

Erlend Klakegg Bergheim wrote:

> Kanskje bedre å finne ut hvilket land IP-en kommer fra og heller gjøre
> en antakelse i form av tidssone.

Det er ikke nødvendigt, da man sender en tidszone med, som browseren
(forhåbentlig) fortolker korrekt. Desuden løser det ikke problemet, hvis
uret på browserens computer går forkert.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Martin

Dato : 25-05-06 15:11

Michael Zedeler wrote:
> Det er ikke nødvendigt, da man sender en tidszone med, som browseren
> (forhåbentlig) fortolker korrekt. Desuden løser det ikke problemet, hvis
> uret på browserens computer går forkert.

Det må være den nemmeste måde at slippe af med spyware cookies, bare
sætte uret et par årtusinde frem når computeren slukker også sætte det
tilbage igen :)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 25-05-06 15:58

Martin wrote:

> Det må være den nemmeste måde at slippe af med spyware cookies, bare
> sætte uret et par årtusinde frem når computeren slukker også sætte det
> tilbage igen :)

Æh? Spyware cookies? Hvad er det?

Iøvrigt kan du jo bare slette dine cookies, hvis du er trætte af dem.

Fra : Martin

Dato : 25-05-06 23:19

Michael Zedeler wrote:

> Æh? Spyware cookies? Hvad er det?

En cookie der sender information til 3.parter. :)

> Iøvrigt kan du jo bare slette dine cookies, hvis du er trætte af dem.

Det var nu mere, udvikle et program, så når man trykker på "luk
computer" så sætter den tiden et par år tusinder frem, åbner internet
explorer (i baggrunden), lukker internet explorer, sætter uret tilbage
korrekt og derefter slukker computeren.

Installer denne lille ting hos Fru Olsen, så skal man ikke lære hende at
gå ind og slette cookies ;)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 30-05-06 10:01

Martin wrote:

> En cookie der sender information til 3.parter. :)

Jeg går ud fra at du meneEn cookie kan ikke sende information til nogen.
Den _er_ et stykke information. r cookies som bliver brugt at servere
med forskellige DNS-adresser.

Det kan man blot bede sin browser om at blokere.

> [...]
> computer" så sætter den tiden et par år tusinder frem, åbner internet
> explorer (i baggrunden), lukker internet explorer, sætter uret tilbage

Men hvorfor?

> Installer denne lille ting hos Fru Olsen, så skal man ikke lære hende at
> gå ind og slette cookies ;)

Du kan da bare skrive et program der sletter hendes cookies. De ligger
et sted på harddisken og det er sikkert muligt at finde dem uden alt for
mange problemer.