session_set_save_handler php5 subdomain pr~
Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 24-05-06 13:38

hej der,

jeg er igang med at sætte en løsning op på en php5 server, dog er jeg
løbet ind i store problemer med håndtering af sessions på subdomains.

setup:

apache2 + php 5.1.4 + debian

ini_set('session.use_trans_sid', 0);
ini_set('url_rewriter.tags', '');
ini_set('session.save_handler', 'user');
ini_set('session.serialize_handler', 'php');
ini_set('session.use_cookies', 1);
ini_set('session.name', 'SID');
ini_set('session.cookie_path', '/');

// $domain = domain.dk / sub.domain.dk ...
ini_set('session.cookie_domain', $domain);
ini_set('session.auto_start', 1);

session_set_save_handler(
'SessionOpen',
'SessionClose',
'SessionRead',
'SessionWrite',
'SessionDestroy',
'SessionGC'
);

sessionfunktionerne læser og skriver i en db, intet nyt i det.

Probelmet er bare at på hoveddomainet (domain.dk) fingere det, men når
jeg prøver at starte en session for sub.domain.dk, ja så skriver den
ikke cookien og så "dør" sessionen...

Er der andre end mig der har været ude for dette ??
- det skal siges at scriptet funker unde problemer under php4

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Bent Stigsen

Dato : 26-05-06 13:07

Ulrik Nielsen wrote:
> hej der,
>
> jeg er igang med at sætte en løsning op på en php5 server, dog er jeg
> løbet ind i store problemer med håndtering af sessions på subdomains.
>
> setup:
[snip]
> [...]
>
> Er der andre end mig der har været ude for dette ??
> - det skal siges at scriptet funker unde problemer under php4

Har ikke lige selv været i den situation, men ifølge php's
dokumentation burde "domain.dk" dække over alle subdomains p.g.a.
"tail-matching".
De nævner dog at et foranstillet "." (i.e. ".domain.dk") gør det
kompatibelt med flere browsere. Formoder det er rfc2965 de henviser
til, hvori der står:
[quote]
Domain=value
OPTIONAL. The value of the Domain attribute specifies the domain
for which the cookie is valid. If an explicitly specified value
does not start with a dot, the user agent supplies a leading dot.
[end quote]

Et sted du evt. også kan kigge, er i deres bug-database.
(http://bugs.php.net/) Hvis det virker under php4, men ikke under
php5, kunne det måske være en bug der har sneget sig ind.

/Bent