hackere/spammere og formfields
Fra : John Kjoller

Dato : 19-05-06 19:20

Hvordan er det nu; der er noget med at hackere/spammere kan bruge
form-fields, til.... et eller andet....

Hvordan undgår jeg det?

Det må vel være noget med at jeg tjekker og fjerner, "farligt" input fra et
givent field, -eller hvad?

Nogen sagde til mig at jeg skal fjerne "\" fra input-strengen. - Er det
korrekt, og er det nok at nøjes med at fjerne det?

Og kan hackere/spammere bruge mine formfields, selvom der bare er tale om et
formfield som skriver input strengen ind i en mysql database, og vises som
gæstebogs indslag?

Mine sider er skrevet i php.

Mange venlige hilsener
fra
John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-06 19:47

http://dk.php.net/manual/da/function.mysql-real-escape-string.php

> [...]
>
> Nogen sagde til mig at jeg skal fjerne "\" fra input-strengen. - Er det
> korrekt, og er det nok at nøjes med at fjerne det?

Hvis du benytter ovenstående funktion, hver gang inden du indsætter data
i MySQL, har du sikret dig mod sql-injection.

Herudover bør du også benytte html_specialchars, førend du udskriver
tekst på en hjemmeside, hvis teksten der skal udskrives, er input fra
brugerne. Dette gælder selvfølgeligt også, hvis tekst tidligere er gemt
i en database - mysql f.eks, hvor du har fjernet problematiske tegn med
mysql_real_escape_string, da denne funktion ikke renser problematiske
html-tegn ud. http://dk.php.net/manual/da/function.htmlspecialchars.php

En god tommelfingerregel: Indtil brugerinput er valideret, skal det
betragtes som værende skadeligt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen