mysql automatisk sletter?
Fra : jesper

Dato : 14-05-06 18:40

hej jeg sider og er ved at lave et mail system så alle mine
gæster som vil oprette en bruger får en mail og derefter så skal
trykke på et link for at oprette brugeren hel.
jeg vil derfor gerne have sat en tidsfrist på de gæster som laver
en bruger til de aktivere dem på 3 dage altså 72 timer.

kan man ikke sætte mysql til at slætte alle rows som går over en
hvis tid? altså fx. eller nogle der har nogle ideer til hvordan
jeg kan lave det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ove Lie

Dato : 14-05-06 19:53

"jesper" <lindstroem89@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
>
> kan man ikke sætte mysql til at slætte alle rows som går over en
> hvis tid? altså fx. eller nogle der har nogle ideer til hvordan

Kan det ikke

men mon ikke det er mulig og lave et felt som forteller når brukeren
oppretter kontoen, og et felt som oppdateres fra nei til ja når man
aktiverer. Så har du en sql setning i loginscriptet (for alle login, da
dette scriptet kjører ofte), som kontrolerer om der er for gamle og sletter
dem?

Fra : Martin

Dato : 15-05-06 02:27

jesper wrote:
> [...]
>
> kan man ikke sætte mysql til at slætte alle rows som går over en
> hvis tid? altså fx. eller nogle der har nogle ideer til hvordan

2 felter skal der til.

Jeg ville oprette følgende 2.

felt: oprettet_dato type: datetime
felt: aktiveret type: enum('0','1')

Når de tilmelder sig, så sætter du en NOW() ind i oprettet_dato og et 0
(nul) ind i aktiveret.

Så får tilmelderen så et link, og når de trykker på det, så sætter man
aktiveret til at være 1.

så skulle denne mysql sætning kunne slette 3 dage gamle som ikke er
aktiveret.

DELETE FROM tabel
WHERE
(oprettet_dato < CUR_DATE()-3)
AND
(aktiveret = '0')

Fra : jesper

Dato : 15-05-06 13:49

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> aktiveret til at være 1.
>
> så skulle denne mysql sætning kunne slette 3 dage gamle som ikke er

tak for ideen den er os god :P

jeg har bare lige lavet mit ativation på en anden måde men tror alivel jeg
bruger din.

Fra : jesper

Dato : 15-05-06 15:06

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> så skulle denne mysql sætning kunne slette 3 dage gamle som ikke er
> [...]

hvor vil du sætte denne request?

vil du lave den så at sætningen køres hvergang index.php løbes eller kan
man sætte den ind så den køre hele tiden på serveren?

Fra : Ove Lie

Dato : 15-05-06 15:09

> hvor vil du sætte denne request?
>
> vil du lave den så at sætningen køres hvergang index.php løbes eller

Ja på den, eller den som kjører login, da den kjører ofte nok.

> man sætte den ind så den køre hele tiden på serveren?

Ikke uten tilgang til serveren, og det har du neppe, med mindre du hoster
selv

-Ove

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-05-06 20:26

On Mon, 15 May 2006 16:09:24 +0200, "Ove Lie" <Ove.Ed.Lie@c2i.net>
wrote:

>Ikke uten tilgang til serveren, og det har du neppe, med mindre du hoster
>selv

En lille forvarsel: MySQL 5.1, som stadigvæk er i beta, har events, så
man kan afvikle bestemte forespørgsler med faste mellemrum. Det kan
give et pænere setup.

Forudsat at brugere hos de forskellige udbydere får lov til at oprette
events.

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Martin

Dato : 15-05-06 21:09

Peter Brodersen wrote:

> En lille forvarsel: MySQL 5.1, som stadigvæk er i beta, har events, så
> man kan afvikle bestemte forespørgsler med faste mellemrum. Det kan
> give et pænere setup.

Jeg har slet ikke haft tid til at læse changeloggen igennem endnu.
Men det lyder da som en rigtig lækker ting :)

> Forudsat at brugere hos de forskellige udbydere får lov til at oprette
> events.

Nu skal man nok lige få hosterne til at skifte fra MySQL 4 til 5, før de
begynder på 5.1.

svjv, så har de "mest brugte" (læs: billigere hostere) slet ikk
opgraderet til MySQL 5 endnu. :)

Fra : Martin

Dato : 15-05-06 21:07

Ove Lie wrote:
> Ikke uten tilgang til serveren, og det har du neppe, med mindre du hoster
> selv

Se link i posten før.
<http://www.cron-work.de/> så jo det kan man nu sagtens :)

Fra : Martin

Dato : 15-05-06 21:06

jesper wrote:
> hvor vil du sætte denne request?
>
> vil du lave den så at sætningen køres hvergang index.php løbes eller kan
> man sætte den ind så den køre hele tiden på serveren?

Jeg ville lave det på en side der ligger udenfor siden, og køre et
cronjob på den.
Altså få en computer til at åbne siden og lukke det igen helt
automatisk, måske 2-3 gange i døgnet eller noget i den stil.

Hvis du ikke har mulighed for selv at sætte cronjob op, eller du ikke
kan hos din udbyder.

Så er der skam hjælp at hente her.
<http://www.cron-work.de/>
Her kan du sætte en tysk computer op som går ind på siden når du har
lyst til at den skal komme :)
Servicen er helt gratis, og den virker perfekt. Jeg bruger den til 4 af
mine domæner, og den har kun misset at lave et job 1 gang på ca 1 år.
Du kunne f.eks ligge sql statement i en fil der hedder cronjob.php eller
noget i den stil.