Hente variabel ud af LANG url
Fra : M

Dato : 10-05-06 09:21

Hej!

Min URL sti ser således ud:

https://pay.dandomain.dk/securetunnel.asp?navn=&beloeb=23&merchantnumber=XXXXXXX&SessionID=PHPSESSID%253D92f5239b449c9c07e43e106054b90eda&tunnelurl=http%3A%2F%2Fwww.bigm.dk%2Ftest%2Fdk%2Findtast.php

Hvordan tager jeg værdien af beloeb og smider det ind i en variabel?

Jeg kan bruge $_GET["beloeb"] men kun i tilfælde hvor URL'en ser
således ud: http://www.noget.dk/siden.php?beloeb=10

På forhånd tak

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-05-06 10:43

M wrote:
> [...]
>
> Hvordan tager jeg værdien af beloeb og smider det ind i en variabel?
>
> Jeg kan bruge $_GET["beloeb"] men kun i tilfælde hvor URL'en ser

Eftersom det kun er
www.bigm.dk/test/dk/indtast.php der loades på dine server - kan du ikke
hente beløb... Så skal du smide beloeb parametren med i tunnelurl adressen.

Mvh
Joahn

Fra : M

Dato : 10-05-06 11:21

>Eftersom det kun er
>www.bigm.dk/test/dk/indtast.php der loades på dine server - kan du ikke
>hente beløb... Så skal du smide beloeb parametren med i tunnelurl adressen.

hmm... du siger noget... jeg kigger lige på det.

Takker

Fra : M

Dato : 10-05-06 11:54

>hmm... du siger noget... jeg kigger lige på det.

Nu har jeg fået beloieb til at stå på den anden side, men kan stadig
ikke få værdien ind i en variabel:

https://pay.dandomain.dk/securetunnel.asp?navn=&merchantnumber=XXXXXXX&SessionID=PHPSESSID%253D92f5239b449c9c07e43e106054b90eda&tunnelurl=http%3A%2F%2Fwww.bigm.dk%2Ftest%2Fdk%2Findtast.php&beloeb=45

Fra : M

Dato : 10-05-06 12:00

On Wed, 10 May 2006 12:54:18 +0200, M <infoREMOVE-THIS@bigm.dk> wrote:

>Nu har jeg fået beloieb til at stå på den anden side, men kan stadig
> [...]

Hah... kan se at det er et & og ikke et ? tegn til sidst i stien.
hmm... gad vide hvordan jeg kan ændre det?

Fra : Christoffer

Dato : 10-05-06 14:14

"M" <infoREMOVE-THIS@bigm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hah... kan se at det er et & og ikke et ? tegn til sidst i stien.
> hmm... gad vide hvordan jeg kan ændre det?
Spørgsmål:
Gør det ikke en forskel at bruge &amp; frem for & alene?

Fra : M

Dato : 10-05-06 14:49

>Gør det ikke en forskel at bruge &amp; frem for & alene?

Jo! &amp er den rigtige måde at gøre det på, men & bliver slet ikke
brugt i koden:

<?php

//Sætter session for ordrenummer og beløb merchantnummer
session_start();
session_register( "Orderid", "Amountp", "merchantnumber" );
$_SESSION["Orderid"] = "10"; // ordre nummer
//$HTTP_SESSION_VARS["Amountp"] = $_REQUEST["beloeb"]; //Beløb
$_SESSION["merchantnumber"] = "XXXXXXX"; //Forretningsnummer

if (isset($_GET["beloeb"])) $beloeb=$_GET["beloeb"];
      else $beloeb=1;
?>

Her på siden kan du nemt og sikkert indbetale skyldigt beløb til
Powerhosting.dk<br><br>

<form method="get"
action="https://pay.dandomain.dk/securetunnel.asp">

<input type="hidden" name="merchantnumber"
value="<?php echo $_SESSION['merchantnumber']?>">
<input type="hidden" name="SessionID"
value="<?php echo urlencode(getenv("HTTP_COOKIE"))?>">
<input type="hidden" name="tunnelurl"
value="http://www.bigm.dk/test/dk/indtast.php">
Beløb<br><input type="text" name="beloeb" value="0">
</form>

Fra : Bjarne Bue

Dato : 15-05-06 11:39

M wrote:

> Hah... kan se at det er et & og ikke et ? tegn til sidst i stien.
> hmm... gad vide hvordan jeg kan ændre det?

Du forsøger at sende variable fra en form til to forskellige
scripts. Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre. Din tunnelurl er
statisk, og kan ikke ændres, når først formen er loadet (med
mindre du bruger javascript, og det er ikke nogen pæn løsning).

Du kan løse dit problem ved at bruge en redirect-side, som jeg
nævnte i et svar på dit forrige spørgsmål. Du sender alle
oplysninger til redirect-siden, og sammensætter din URL ud fra de
oplysninger.

Fx:

<form method="post" action="redirect.php">
<input type="text" name="beloeb">
<input type="submit" value="Videre">
</form>

redirect.php:
<?php
session_start();
$tunnelurl = "http://www.bigm.dk/test/dk/indtast.php?beloeb="
. $_POST['beloeb'];
$redirectURL = "https://pay.dandomain.dk/securetunnel.asp"
. "?merchantnumber=" . $_SESSION['merchantnumber']
. "&SessionID=" . urlencode(getenv("HTTP_COOKIE"))
. "&beloeb=" . $_POST['beloeb']
. "&tunnelurl=" . $tunnelurl;
header("Location: " . $redirectURL);
?>

Denne løsning vil muligvis give problemer, hvis din tunnelurl
skal bruge flere variable. Jeg er ikke helt sikker på, hvad der
sker, hvis din tunnelurl fx ser sådan ud:
<http://www.bigm.dk/test/dk/indtast.php?beloeb=20&navn=Hugo>.
Sandsynligvis vil variablen 'navn' blive sendt til din
betalings-gateway, og det er jo ikke meningen. Det kan løses ved
at bruge et andet skilletegn end & i tunnelurl, men det kan vi
altid vende tilbage til, hvis du får problemer med det.

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : M

Dato : 16-05-06 07:12

> [...]
>statisk, og kan ikke ændres, når først formen er loadet (med
>mindre du bruger javascript, og det er ikke nogen pæn løsning).

Det lyder ikke pænt at blande java ind i det!

> [...]
>nævnte i et svar på dit forrige spørgsmål. Du sender alle
>oplysninger til redirect-siden, og sammensætter din URL ud fra de

Ups.. det har du ret i. Den er røget ind og ud lige så hurtigt. Jeg
kigger lige på den løsning.

Tusind tak.

Fra : M

Dato : 18-05-06 10:41

dk.php ->

[...]

Jeg får desværre denne fejl:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by
(output started at /mnt/raid/www/www/bigm/test/dk2/redirect.php:24) in
/mnt/raid/www/www/bigm/test/dk2/redirect.php on line 34

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad problemet er.

Fra : Bjarne Bue

Dato : 18-05-06 11:37

M wrote:
> [...]
> /mnt/raid/www/www/bigm/test/dk2/redirect.php on line 34
>
> Jeg kan ikke lige gennemskue hvad problemet er.

Du må ikke have noget output på en side, der kalder header(),
ikke engang et mellemrum. Al din html skal stå i dk.php,
redirect.php skal kun indeholde den php-kode, der videresender
til din betalings-gateway (dvs. det, der opbygger $tunnelurl og
kalder header()).

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : M

Dato : 18-05-06 13:02

> [...]
>redirect.php skal kun indeholde den php-kode, der videresender
>til din betalings-gateway (dvs. det, der opbygger $tunnelurl og

Hep Hey!

Du er for sej!
Tusind tak.

Jeg har prøvet at tilføje

. "&navn=" . $_POST['navn'];

$tunnelurl = "http://www.bigm.dk/test/dk2/indtast.php?beloeb="
. $_POST['beloeb']
. "&navn=" . $_POST['navn'];

Men jeg kan ikke hente navn ind via $_GET

Hvordan fikser jeg den?

Takker

Fra : Bjarne Bue

Dato : 18-05-06 13:56

M wrote:
> Jeg har prøvet at tilføje
>
> . "&navn=" . $_POST['navn'];

> $tunnelurl = "http://www.bigm.dk/test/dk2/indtast.php?beloeb="
> . $_POST['beloeb']
> . "&navn=" . $_POST['navn'];
>
> Men jeg kan ikke hente navn ind via $_GET
>
> Hvordan fikser jeg den?

Det er fordi din URL kommer til at se sådan ud (lidt forenklet):

<https://pay.dandomain.dk/securetunnel.asp?merchantnumber=xxx&tunnelurl=http://www.bigm.dk/indtast.php?beloeb=20&navn=Hugo>

Alle variable i URL'en bliver sendt til scriptet
securetunnel.asp, og hver gang der optræder et &-tegn, opfattes
det som en ny variabel.

Hvis din tunnelurl skal have flere variable, må du bruge et andet
skilletegn end &, og så skal du igennem lidt fiksfakserier for at
få det til at virke. Hvis du fx bruger ! som skilletegn, kan du
bygge din URL sådan:

$tunnelurl = "http://www.bigm.dk/test/dk2/indtast.php?var="
. $_POST['beloeb']
. "!" . $_POST['navn'];

Så sender du kun én variabel med tunnelurl, men den indeholder
flere værdier. Du kan plukke de enkelte værdier ud sådan (i
indtast.php):

<?php
$varArray = explode("!", $_GET['var']);
$beloeb = $varArray[0];
$navn = $varArray[1];
?>

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : M

Dato : 18-05-06 14:06

> [...]
>
>Så sender du kun én variabel med tunnelurl, men den indeholder
>flere værdier. Du kan plukke de enkelte værdier ud sådan (i

Tusind tak!

Jeg kigger på det, og vender tilbage!

Fra : M

Dato : 19-05-06 13:38

> [...]
>
>Så sender du kun én variabel med tunnelurl, men den indeholder
>flere værdier. Du kan plukke de enkelte værdier ud sådan (i

Virker jo kanon! Næsten da. Hvis jeg f.eks. skrive Hans Otto i navnet,
og hopper videre, får jeg flg. fejl:

Bad Request
Your browser sent a request that this server could not understand.
The request line contained invalid characters following the protocol
string.

Scriptet kan umiddelbart ikke håndtere mellemrum!

Fra : Bjarne Bue

Dato : 19-05-06 14:03

M wrote:
> [...]
> string.
>
> Scriptet kan umiddelbart ikke håndtere mellemrum!

Hvis du bruger urlencode() på navnet, så skulle det løse
problemet. <http://dk.php.net/urlencode>.

Jeg kom til at tænke på, at det egentlig ville være meget
lettere, hvis du kom de variable du skal have overført i
session-arrayet. Altså sæt
$_SESSION['beloeb'] = $_POST['beloeb'];
$_SESSION['navn'] = $_POST['navn'];
osv.

Så slipper du for at sætte variable på din tunnelurl.

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : M

Dato : 22-05-06 07:44

Takker. Men...

>Hvis du bruger urlencode() på navnet, så skulle det løse
>problemet. <http://dk.php.net/urlencode>.

"!" . urlencode($_POST['navn']);

=

beloeb=12!Karl+Otti
"!" . urldecode($_POST['navn']);

=

?beloeb=12!Karl%20Otti

Begge tilfælde returnere samme fejl.

> [...]
>$_SESSION['navn'] = $_POST['navn'];
>osv.
>
>Så slipper du for at sætte variable på din tunnelurl.

Yep... det ville have sparret en del, men problemer er, at når jeg
kører en $_session variabel igennem en tunnel, så går de tabt.
Jeg kunne også vælge blot at lave alle indtastninger på samme side.
Men det giver bare ikke nogen løsning på URL problemet!

Fra : Bjarne Bue

Dato : 22-05-06 12:42

M wrote:
> Takker. Men...

> "!" . urlencode($_POST['navn']);
>
> =
>
> beloeb=12!Karl+Otti
> "!" . urldecode($_POST['navn']);
>
> =
>
> ?beloeb=12!Karl%20Otti
>
> Begge tilfælde returnere samme fejl.

Jeg kan ikke genskabe din fejl på min egen server, så nu gætter
jeg bare. Hvis det kun er mellemrummene, der giver problemer, så
kan du erstatte dem med fx underscore, inden du sammensætter din
URL. Prøv med noget i retning af

$navn = $_POST['navn'];
str_replace(" ", "_", $navn);

<http://dk.php.net/str_replace>

Og så skal du selvfølgelig fjerne underscores igen, når du senere
trækker navnet ud fra URL'en. :)

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : M

Dato : 22-05-06 13:07

> [...]
>str_replace(" ", "_", $navn);
>
><http://dk.php.net/str_replace>
>
>Og så skal du selvfølgelig fjerne underscores igen, når du senere

hæhæhæ... Det virker sq.

Tusind mange tak for hjælpen.