arrayproblemer
Fra : Benny Nissen

Dato : 25-04-06 11:43

Jeg har en mappe med en masse billeder.

Disse billeder er navngivet som <mappe>_<nummer>.jpg

Udsnit:
fest_001.jpg
fest_002.jpg
fest_003.jpg
privat_004.jpg
privat_006.jpg
foo_010.jpg

Jeg læser så en filliste ind og adskiller mappe og nummer med explode
ved _ og .

Nu vil jeg så gerne have dem i et array hvor mappe er key og value er et
array med numrene for hver mappe.

Ovenstående bør altså resultere i:

$img_array (
   "fest" => array('001', '002','003'),
   "privat" => array('004','006'),
   "foo" => array('010')
   )

Men hvordan er det lige jeg tilføjer numrene til de rigtige keys ?
Fillisten gennemløbes bare med en for each løkke

--
Benny Nissen
Stop underskriftsindsamlinger: www.stop.underskrifter.dk

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 25-04-06 13:10

Benny Nissen skrev:
> [...]
>
> Men hvordan er det lige jeg tilføjer numrene til de rigtige keys ?
> Fillisten gennemløbes bare med en for each løkke

Array for alle filene:
$files = array();

Legge til en mappe:
$files[$folder] = array();

Legge til en fil:
$files[$folder][] = $file;

I løkke:
$fileholder = array();
foreach ($files as $file)
{
   $file = explode("_", $file);

   if (count($file) == 2)
   {
      if (!isset ($fileholder[$file[0]]))
         $fileholder[$file[0]] = array();

      $fileholder[$file[0]][] = substr($file[1], 0, -4);
   }
}

Anbefaler at du setter deg ned og finner ut mer om å bruke array i PHP,
da dette er helt grunnleggende bruk.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim