Datoformat fra forms
Fra : LBN

Dato : 23-05-06 09:48

Hej

Jeg har lavet en form, hvor brugeren kan indtaste en dato fra en
drop-down menu, fx udløbsdato for en oplysning.

Meningen er, at ASP så skal kunne finde ud af, om datoen er
overskredet.

Kan man bare indlæse tallene som almindelige tal i en database,
eller skal man gøre noget specielt for, at ASP forstår, at
tallene skal forstås som et datoformat (typecasting i ASP.NET)

På forhånd tak for hjælpen!

mvh
Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-05-06 23:14

On 23 May 2006 08:47:36 GMT, LBN <lbn@sia.aaa.dk> wrote:

> [...]
>eller skal man gøre noget specielt for, at ASP forstår, at
>tallene skal forstås som et datoformat (typecasting i ASP.NET)

Hvis værdierne fra din formular hedder:
intAar, intMaaned, intDag
kunne det se ud som:
strSql = "INSERT INTO minTabel (mitDatofelt) VALUES" & _
" (DateSerial(" & intAar & ", " & intMaaned & ", " & intDag & "));"

Eksemplet gælder for en Access database og udnytter Access' indbyggede
funktion DateSerial, som har samme syntaks som i VBScript.

Jeg vil klart anbefale at du holder datoer i dato-felter. Det gør det
langt nemmere at udnytte dedato-funktioner, der er indbygget i såvel
Access som i VBScript.
Glem alt om, hvorvidt datoerne er i mm-dd-yy-format eller andet. Sørg
blot for, at du overfører dato-*værdier*, og ikke datoer ie et eller
andet tekst-streng-format.

Mere her:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=98>
- som bl.a. indeholder en generel funktion, DateToSql, til at overføre
dato-værdier i dit ASP-script til SQL.
I dette tilfælde, hvor du i forvejen har datoen opdelt i 3 talværdier
er det dog en omvej at bruge den. Brug i stedet mit eksempel ovenfor.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj