Læse access
Fra : L@rs K.

Dato : 22-05-06 09:03

Hej !
Jeg er i gang med et "log in" via en Access database. Det er et script jeg
har fundet
på nettet, som jeg vil lave lidt om på. Men men......

Cellerne i databasen er som filg :
id username password adgangsniveau

1 bruger1 xxx 10

jeg har indsat noget af forspørgselen, hvor den sammen ligner de indtastede
bruger og password værdier.
MEN. Jeg kunne vil gerne have den til at læse værdien "adgangsniveau", da
den enkelte bruger får tildelt
et adgangsniveau. Tallet skal bliver så checket på den enkelte side for at
se om brugeren har adgang.
MEN, hvad skal jeg skrive i koden for, at få den til, at læse
"adgangsniveau" ???

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Mvh. Lars

strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &
Server.MapPath("database.mdb")
Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
myConn.Open strDSN
strSQL = "SELECT * FROM user where (username = '" & Request("username") &
"') and (password ='" & Request("password") & "')"
Set ez = myConn.Execute(strSQL)
Session("login") = "yes mate"
Response.Redirect "default.asp"
EZ.Close

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-06 09:30

L@rs K. skrev:

> MEN, hvad skal jeg skrive i koden for, at få den til, at læse
> "adgangsniveau" ???

Du skal bare gemme adgangsniveauet i en session-variabel.

> strSQL = "SELECT * FROM user where (username = '" &
> Request("username") &
> "') and (password ='" & Request("password") & "')"

Ovenstående metode er usikker, da du ikke validerer dine inddata.
Se hvordan det kan gøres - og hvorfor man bør gøre det - her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=95>

> Set ez = myConn.Execute(strSQL)
> Session("login") = "yes mate"
> Response.Redirect "default.asp"
> EZ.Close

Hov - her går det helt galt. Ideen med et login er at tjekke et
brugernavn og en adgangskode og så lukke folk ind hvis der er
indtastet en korrekt kombination. Men herover lukker du alle folk
ind. Derudover får du aldrig lukket dit postsæt, da du
viderestiller før du forsøger at lukke.

Du kører godt nok en login-forespørgsel, men du bruger ikke
forespørgslen til at afgøre om folk skal lukkes ind eller ej.

Du skal i stedet lave noget a la:

Set ez = myConn.Execute(strSQL)

If Not ez.EOF Then
       ' Der er fundet en post => vi har en gyldig bruger
       Session("login") = true
       Session("adgangsniveau") = ez("adgangsniveau")
Else
       ' Tomt postsæt => ikke gyldig bruger
       Session("login") = false
       Session("adgangsniveau") = Nothing