ide søges
Fra : Jan Kristensen

Dato : 15-05-06 16:51

Hej Ng

i en database har jeg nogle værdier som f.eks.

2
1
1a
3
2a
14
2b
3a
14a

osv

hvordan får jeg dem nemmest sorteret så de stod sådan:

1
1a
2
2a
3
3a
14
14a

det er en Access database

Mvh

Jan

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-05-06 18:23

Jan Kristensen wrote:
> [...]
> 14a
>
> osv
>
> hvordan får jeg dem nemmest sorteret så de stod sådan:

Du skal bare bruge almindelig leksikografisk ordning. Altså det man får,
når man skriver ORDER BY <feltnavn>.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Jan Kristensen

Dato : 15-05-06 18:32

> Du skal bare bruge almindelig leksikografisk ordning. Altså det man får,
> når man skriver ORDER BY <feltnavn>.

Hej

det har jeg prøvet, men så ser det sådan ud

1
1a
14
14a
2
2a
3
3a

Jan

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-05-06 21:46

Jan Kristensen wrote:

> det har jeg prøvet, men så ser det sådan ud

> [...]

Klart. Der var jeg lige urtig nok. Så er du nødt til at bruge nogle af
strengfunktionerne til at klippe og sortere med. Jeg kender ikke de
funktioner, der er tilgængelige i Access godt nok til at kunne sige
præcis hvad, du skal bruge, men det bliver til noget i stil med

SELECT *, <talværdi-udtryk> AS sort_key1, <bogstav-udtryk> AS sort_key1
FROM ...
ORDER BY sort_key1, sort_key2

Fra : Claus Marcussen

Dato : 16-05-06 09:46

Hej.

Det ligner lidt noget at sortere efter Husnr, så det kalder jeg lige feltet i
dette eksempel.

SELECT Beboer, Husnr
FROM VejTabel
WHERE Vejen = 'MinVej'
ORDER BY VAL(Husnr & " "), Husnr

Fidusen er, at VAL(Husnr & " ") finder tallet ( & " " aht. den tomme streng)
og dermed har vi dem i nummerorden - Husnr i Order sætter dem så i alfabetisk
inden for det samme nummer.

Med venlig hilsen
Claus Marcussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-06 07:38

Jan Kristensen skrev:

> i en database har jeg nogle værdier som f.eks.
>
> 2
> 1
> 1a

Det ser ud som om du har valgt en forkert opbygning af din
database. Hvis du har brug for at sortere tal-delen og bogstav-
deleen af dit felt separat, burde oplysningen ligge i to felter.

Hvis du har felterne talID og bogstavID, kan du sortere som du
ønsker det, og du kan til enhver tid udskrive den sammensatte værdi
(select cstr(talID) & bogstavID).

Hvis du skal løse problemet med din eksisterende datastruktur, vil
det hjælpe at vide lidt om de mulige værdier. Er der fx et heltal
plus 0 eller 1 bogstav, eller kan der være flere bogstaver?
--
Jens Gyldenkærne Clausen