Hvordan får jeg 1 værdi retur fra en Acces~
Fra : LBN

Dato : 11-05-06 11:42

Jeg har et SQL-kald, der kan hente max-værdien i en kolonne:

SELECT MAX(KursusID) FROM Kursus;

Men hvordan får jeg det ind mit asp-dokument. Den sædvanlige
metode, hvor jeg henter data ind i et recordset, duer ikke. Skal
jeg bruge et command-objekt eller hvordan for at hente værdien
ind i en asp-variabel.

Har det en betydning, at jeg henter max-værdien fra en kolonne
hvor der er autonummering.

Mvh
Lars

PS: Hvis du interesserer dig for, hvad SQL kan, som fx min,
max-værdier mv. kan jeg henvise til
http://www.w3schools.com/sql/sql_functions.asp

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-06 12:04

LBN skrev:

> Jeg har et SQL-kald, der kan hente max-værdien i en kolonne:
>
> SELECT MAX(KursusID) FROM Kursus;
>
> Men hvordan får jeg det ind mit asp-dokument. Den sædvanlige
> metode, hvor jeg henter data ind i et recordset, duer ikke.

Jo da - du skal bare give dit beregnede felt et navn:

   SELECT MAX(KursusID) as MaxID FROM Kursus

- så kan du tilgå feltet som i en helt normal sql-forespørgsel -
rs("MaxID")

> Har det en betydning, at jeg henter max-værdien fra en kolonne
> hvor der er autonummering.

Nej.

En anden måde at hente id'et på er følgende:

SELECT TOP 1 KursusID FROM Kursus ORDER BY KursusID DESC
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : LBN

Dato : 11-05-06 14:10

Hej Jens

Tak nok engang for din præcise vejledning. Det WÆRKR

mvh og god bededagsferie
Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-06 15:03

LBN skrev:

> Tak nok engang for din præcise vejledning. Det WÆRKR

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur. Det er svært at se hvad du kommenterer når der ikke
citeres noget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen