Indsætte null-værdi i tal-felt i access
Fra : Sebastian Rasmussen

Dato : 10-05-06 22:19

Hej
Jeg er ved at lave en redigereringsside(asp via access) for nogle
fodboldkampe. Og dertil er der jo resultater, som inden kampene
spilles, er null. Jeg kan sagtens opdatere en kamp til, der f.eks
ender 1-1 til 1-1. (der er to tal-felter:Hjemmescore og
udescore)Problemet er, hvis jeg får opdateret en forkert kamp, og
ønsker at slette 1-1 fra databasen. Altså tilbage til to
null-værdier. Her får jeg at vide: Data type mismatch in criteria
expression.
Tænkte at feltet måske ikke tillod null-værdi, men i talfelter er
der ikke TilladNullLængde-felt som til tekst?
Min sql sætning ser sådan ud:
strSQL = "Update Kamp set "
strSQL = strSQL & "dato= '"&dato&"', "
strSQL = strSQL & "kl= '"&kl&"', "
strSQL = strSQL & "hjemmehold= '"&hjemmehold&"', "
strSQL = strSQL & "udehold= '"&udehold&"', "
strSQL = strSQL & "hjemmescore= '"&hjemmescore&"', "
strSQL = strSQL & "udescore= '"&udescore&"', "
strSQL = strSQL & "hjemmeholdudeblivelse= '"&hjemudebliv&"', "
strSQL = strSQL & "udeholdudeblivelse= '"&udeudebliv&"', "
strSQL = strSQL & "turnering= '"&turnering&"', "
strSQL = strSQL & "udsat= '"&udsat&"' "
strSQL = strSQL & " Where id = "&kampid&""

Alt hentet fra en form, hvis det ændrer noget?

Er der nogen med forslag?

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-06 22:48

Sebastian Rasmussen skrev:

> Altså tilbage til to null-værdier. Her får jeg at vide: Data type
> mismatch in criteria expression.

Må vi se den færdige sql-sætning? (ikke bare din opbygning i asp)

> Tænkte at feltet måske ikke tillod null-værdi, men i talfelter er
> der ikke TilladNullLængde-felt som til tekst?

Der er ikke noget der hedder TilladNullLængde for tekstfelter - det
hedder TilladNulLængde. Et tekstfelt har en længde, der kan
være fra 0 til 255 i Access. Længden 0 svarer til den tomme streng,
og det er denne værdi der kan være tilladt eller forbudt, alt efter
indstillingen TilladNulLængde (AllowZeroLength).

Det du har brug for er ganske rigtigt NULL - som ikke har noget med
Nul, 0, "" eller lignende at gøre. NULL betyder "ingen kendt værdi"
og er derfor ikke det samme som fx den tomme streng.

> strSQL = strSQL & "hjemmescore= '"&hjemmescore&"', "
> strSQL = strSQL & "udescore= '"&udescore&"', "

Hvis hjemmescore og udescore er talværdier, skal der ikke
anførselstegn om dem.

I den færdige sql-sætning kan der stå:

.... hjemmescore = 2, udescore = 0, ...

- hvis der skal tildeles normale værdier, eller:

.... hjemmescore = NULL, udescore = NULL, ...

- hvis scoren skal nulstilles. Bemærk at der ikke er anførselstegn
i nogle af tilfældene.

> Er der nogen med forslag?

Generelt er det *altid* en god ide at udskrive en sql-sætning hvis
den volder problemer. Se hvordan det kan gøres her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=41>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sebastian Rasmussen

Dato : 11-05-06 06:21

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Må vi se den færdige sql-sætning? (ikke bare din opbygning i asp)

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener?

> [...]
>
> .... hjemmescore = NULL, udescore = NULL, ...
>
> - hvis scoren skal nulstilles. Bemærk at der ikke er anførselstegn

Det gjorde tricket. Havde lavet en if-sætning der lød:

if hjemmescore < "0" then
hjemmescore = ""
else
hjemmescore = ""&hjemmescore&""
end if

Den skulle bare rettes til:

if hjemmescore < "0" then
hjemmescore = "null"
else
hjemmescore = ""&hjemmescore&""
end if

Troede bare ikke, den ville acceptere at skrive "Null" ind i feltet.

Jeg takker mange gange for den hurtige og kompetente hjælp..

Sebastian Rasmussen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-05-06 08:06

On 11 May 2006 05:21:28 GMT, Sebastian Rasmussen <inge@mail.dk> wrote:

>Jens GyldenkærneClausen wrote in
>dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

>Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener?

<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>
- ca. lidt over midten af siden vises, hvordan du udskriver SQL'en med
Response.Write strSQL
På den måde kan du se, om SQL-sætningen ser ud som du regner med.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-06 09:00

Sebastian Rasmussen skrev:

> Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener?

Se Jørns svar.

> Troede bare ikke, den ville acceptere at skrive "Null" ind i
> feltet.

Det vigtige er at forstå at NULL ikke bare er bogstaverne
N, U, L, L sat sammen ("NULL"), men en særlig værdi der kan bruges
til alle felttyper - når blot feltet ikke er markeret som
obligatorisk (NOT NULL).

> Jeg takker mange gange for den hurtige og kompetente hjælp..

Velbekomme.
--
Jens Gyldenkærne Clausen