Hvorfor får jeg syntax error?
Fra : LBN

Dato : 10-05-06 10:39

Jeg har følgende 2 sætninger, som skal skrive ned i en database:

strSql= "INSERT INTO Month(MonthID) VALUES (13)"
Conn.execute (strSql)

Jeg har tjekket i min Access-database, at den vil eksekvere SQL
kaldet, og at min connection er god nok.

Alligevel kommer den med fejlen:

Syntax error in INSERT INTO statement!

Er der nogen, der kan knække fejlen for mig?

mvh
Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-06 10:55

LBN skrev:

> strSql= "INSERT INTO Month(MonthID) VALUES (13)"
> Conn.execute (strSql)

Month er et reserveret navn i Access (navnet på den funktion der
trækker månedstallet ud af et dato).

Generelt bør man undgå at bruge reserverede navne til objekter, men
hvis man vil benytte dem, skal man skrive dem i firkantklammer:

   INSERT INTO [Month] (MonthID) VALUES (13)

> Jeg har tjekket i min Access-database, at den vil eksekvere SQL
> kaldet,

Et lille trick. Hvis forespørgslen kører i Access, så prøv at
skifte til sql-visning og se hvordan Access skriver sætningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : LBN

Dato : 10-05-06 13:02

Hej Jens

Tak for dit svar: Jeg har skiftet navnene ud med danske navne, men jeg
får stadigvæk det samme svar:

SQL-kaldet: strSql= "INSERT INTO Maaned ( MaanedID, Maaned ) VALUES
(14, 'hovsa')"

Sættes ind i asp-sætningen: Conn.execute (strSql)

Alligevel får jeg fejlen:

"Operation must be an updateable query". Jeg har testet i Access' Sql
mode, og der virker kaldet som det skal.

Har du et gæt på, hvad der er galt. Er det tegnet ";" som skal med,
skal der flere enkelt anførselstegn "'" som skal til eller hwa????

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-05-06 13:16

LBN wrote:
> [...]
>
> Har du et gæt på, hvad der er galt. Er det tegnet ";" som skal med,
> skal der flere enkelt anførselstegn "'" som skal til eller hwa????

Check at din databasefil er skrivbar af den bruger som din webserver
kører som.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : LBN

Dato : 11-05-06 11:29

Hej Michael

Jeg kikker på det, men jeg er ret sikker på, at det er der, problemet
ligger!

Tak for dit råd!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-06 14:02

LBN skrev:

> Tak for dit svar: Jeg har skiftet navnene ud med danske navne,
> men jeg får stadigvæk det samme svar:

Nej.

> "Operation must be an updateable query".

Ovenstående er ikke den samme fejl som du fik før (Syntax error in
INSERT INTO statement!)

Prøv at kigge her: <http://asp-faq.dk/article/?id=4>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : LBN

Dato : 11-05-06 11:30

Hej Jens

Tak for dit svar samt din udemærkede artikel.

Jeg har ikke testet efter, men jeg tror på, at du har ret.

Tak skal du have!