Er hss=HSS?
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 17:29

Hej,

Når en bruge oprettes eller ændres i min database kontrollerer jeg om
brugernavnet findes ved at slå det nye brugernavn op i databasen og anvende:
IF NOT rs.eof then

Brugernavnet "hss" findes men forsøger jeg at oprette "HSS" finder min
kontrol med "IF NOT rs.eof then" ikke dubletten, men Access databasen giver
fejlen "duplicate data" så Access ser HSS=hss, og dabaseopslaget ser
hss<>HSS.

Kan nogen i gruppen hjælpe med en IF THEN sætning som kontrollerer
brugernavnet både med store og små bogstaver og kombinationer heraf?

M.v.h.
Henning

Fra : Christian Kragh

Dato : 08-05-06 18:56

> Når en bruge oprettes eller ændres i min database kontrollerer jeg om
> brugernavnet findes ved at slå det nye brugernavn op i databasen og anvende:
> IF NOT rs.eof then

Ja, dette er også den rigtige måde at gøre det på...

> [...]
> kontrol med "IF NOT rs.eof then" ikke dubletten, men Access databasen giver
> fejlen "duplicate data" så Access ser HSS=hss, og dabaseopslaget ser

Prøv at bruge følgende sql streng; "select tblusers.tblusername from tblusers
where tblusers.tblusername = '" lcase(Brugernavnet) "'"

Dette burde resulrere i at den spørger efter brugernavnet i lcase...

Du skal så bare sikre dig at alle dine brugernavne står med lcase i din
database.

Mvh.
Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-05-06 21:04

On 08 May 2006 17:56:19 GMT, Christian Kragh <tursoe@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Dette burde resulrere i at den spørger efter brugernavnet i lcase...
>
>Du skal så bare sikre dig at alle dine brugernavne står med lcase i din

Eller sammenligne LCase med LCase:

.... where LCase(tblusers.tblusername) = '" lcase(Brugernavnet) "'"

Mvh Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-06 22:09

Henning Smed skrev:

> Når en bruge oprettes eller ændres i min database kontrollerer
> jeg om brugernavnet findes ved at slå det nye brugernavn op i
> databasen og anvende: IF NOT rs.eof then

Lader du Access lede efter brugernavnet (SELECT * FROM brugere
WHERE brugernavn = 'hss') eller søger du via asp (SELECT * FROM
brugere ... WHILE NOT rs.EOF / if rs("bruger") = 'hss' Then ... )

Den første metode er mange gange mere effektiv end den sidste - og
den vil normalt ikke skelne mellem store og små bogstaver (Access'
standardcollation er ikke versalfølsom).

> Kan nogen i gruppen hjælpe med en IF THEN sætning som
> kontrollerer brugernavnet både med store og små bogstaver og
> kombinationer heraf?

Der er givet et par udmærkede forslag - men som nævnt burde det
ikke være nødvendigt at bruge lcase.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 23:04

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
> den vil normalt ikke skelne mellem store og små bogstaver (Access'
> standardcollation er ikke versalfølsom).

Jeg bruger:
"SELECT * FROM tblTechnicians WHERE UserName ='" & request.form("UserName")
& "'"
IF NOT rs.eof THEN

Tak for hjælpen
Henning