chek om brugeren findes for han/hun oprett~
Fra : jeppe

Dato : 03-05-06 22:08

Hej Gruppe
Jeg har lige i sprøgsmål..
Jeg har lavet noget med at man kan oprette en bruger osv..
Men der er det problem at brugerne godt kan oprette det samme
brugernavn flere gange ,,, Hvordan chekker jeg om brugeren findes
før han sættes i=??

Mvh Jeppe

Min kode ser sådan ud:

<%
Response.Buffer = True

' tjekker om disse 4 felter er udfyldt !

brugernavn = Request("brugernavn")
password = Request("password")
navn = Request("navn")
alder = Request("alder")

Const adOpenKeyset = 1
Const adLockOptimistic = 3
Conn.Open "PROVIDER=MSDASQL;DRIVER={Microsoft Access Driver
(*.mdb)};DBQ=" & ("D:\database.mdb") & ";UID=admin;PWD=;"

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "Select * From bruger"
rs.Open strSQL, Conn, adOpenKeyset, adLockOptimistic
%>
<% if Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST"
then

' Skriver fejl, hvis der ikke er indtastet en oplysning.
if brugernavn = "" then
Response.Write("Du skal vælge et brugernavn<br></font>")
end if

if password = "" then
Response.Write("Du skal vælge et password!<br></font>")
end if

if navn= "" then
Response.Write("Du skal angive et navn på mindst 2
tegn!<br></font>")
end if

if alder= "" then
Response.Write("Du skal angive dit alder!<br></font>")
end if

' opretter brugeren i databasen !

if brugernavn <> "" AND password <> "" AND
navn <> "" AND alder <> "" then
rs.AddNew
rs("brugernavn") = Request.form("brugernavn")
rs("password") = Request.form("password")
rs("navn") = Request.form("navn")
rs("alder") = Request.form("alder")
rs("hits") = "0"
rs.update
Response.Redirect("adduser.asp")
end if
end if
%>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 03-05-06 22:53

jeppe wrote:

> [...]
> Men der er det problem at brugerne godt kan oprette det samme
> brugernavn flere gange ,,, Hvordan chekker jeg om brugeren findes

Der er flere muligheder. En af der er, at du starter med at lave en
select med det angivne brugernavn.
Herefter tjekker du om de resulterende recordset er tomt. Hvis det er
tomt, kan du oprette brugeren. Hvis ikke, giver du en fejl til brugeren.

> Response.Write("Du skal angive dit alder!<br></font>")

Det hedder nu "din alder".

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-05-06 22:56

On 03 May 2006 21:08:29 GMT, jeppe <marci@cssyd.dk> wrote:

> [...]
>Men der er det problem at brugerne godt kan oprette det samme
>brugernavn flere gange ,,, Hvordan chekker jeg om brugeren findes

Du skal vel bare lave et database-opslag, som du normalt vil gøre det
- *inden* du laver .addNew?

SELECT brugernavn FROM bruger WHERE brugernavn = '[det indtastede
brugernavn]'
- og så sætte det ind i en
If objRs.Eof Then
' Brugernavnet eksisterer ikke
Else
' Brugernavnet eksisterer i forvejen
End If

>Min kode ser sådan ud:
<snip>

Lige en kommentar:
Det er en god idé at vente med at åbne db-forbindelsen til
valideringen er gennemført. Både fordi der jo ikke er grund til at
åbne den, hvis brugeren alligevel skal gøres opmærksom på, at det der
ikke er udfyldt korrekt - og fordi det er god praksis, at have
db-forbindelsen åbnet så kort tid som muligt.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : jeppe

Dato : 04-05-06 16:31

Jørn Andersen wrote:
> [...]
> - *inden* du laver .addNew?
>
> SELECT brugernavn FROM bruger WHERE brugernavn = '[det indtastede

Kan man ikke lave det omvendt?
Ved ikke lige hvad det vil hedde (Derfor jeg spørg)
Men sådan at:

If objRs.Eof Then
' Brugernavnet eksisterer
End If

selvfølgelig skal det så ikke hedde If objRs.Eof Then men så det
modsatte?
> [...]
> ikke er udfyldt korrekt - og fordi det er god praksis, at have
> db-forbindelsen åbnet så kort tid som muligt.

Ja okay...

ps. til dig den anden .. "dit alder" En lille fejl :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-05-06 22:23

On 04 May 2006 15:31:28 GMT, jeppe <marci@cssyd.dk> wrote:

> [...]
> ' Brugernavnet eksisterer
>End If
>
>selvfølgelig skal det så ikke hedde If objRs.Eof Then men så det

Hvad er problemet?

Det omvendte må vel være:
If Not objRs.Eof Then
' Brugernavnet eksisterer
Else

Fra : jeppe

Dato : 06-05-06 13:43

Jørn Andersen wrote:

> Hvad er problemet?
>
> Det omvendte må vel være:
> If Not objRs.Eof Then
> ' Brugernavnet eksisterer
> Else
> ' Brugernavnet eksisterer ikke
> End If

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det..
Efter som jeg ikke kan få det til at virke!

Skulle jeg bare indsætte "min kode" et sted hvor databasen er åben?

"Min kode:"

strSQL = "SELECT brugernavn FROM bruger WHERE brugernavn = " &
brugernavn

' Chek om brugeren findes!
If Not brugernavn.Eof Then
' Brugernavnet eksisterer
Response.Write("Dir brugernavn er taget!<br></font>")

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-05-06 16:44

On 06 May 2006 12:42:38 GMT, jeppe <marci@cssyd.dk> wrote:

>Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det..
>Efter som jeg ikke kan få det til at virke!

Problemet er nok, at jeg forstår, hvad dit problem er
Altså: Hvad er det, du vil have omvendt - og hvorfor?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-05-06 17:09

On Mon, 08 May 2006 17:43:39 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Problemet er nok, at jeg forstår, hvad dit problem er

Der skulle selvfølgelig stå "ikke forstår" ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj