Array
Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 09:04

Hej NG

Skal denne For løkke ikke udskrive alt hvad der ligger i arrayet
"(arrFerieFridage)"...???

For j = 0 To Ubound(arrFerieFridage)
Response.Write "arr(j,0)= " & arrFerieFridage(j,0) & "<br>"
Next

Jeg spørger fordi, jeg kun får 1. gennemløb...
Bjarne

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 03-05-06 10:34

bsn wrote:
> [...]
> Response.Write "arr(j,0)= " & arrFerieFridage(j,0) & "<br>"
> Next
>
> Jeg spørger fordi, jeg kun får 1. gennemløb...

Det ser ud som om du arbejder med 1-dimensionalt array i for-sætningen,
men to-dimensionalt array i responsen. Der er noget med at du skal
angive hvilken dimension du ønsker ubound for hvis du har flere
dimensioner.

Hvordan ser dit array ud?

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 12:21

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men to-dimensionalt array i responsen. Der er noget med at du skal angive
> hvilken dimension du ønsker ubound for hvis du har flere dimensioner.

Det er vel 1-dimensionalt array - det indeholder kun datoer(03-05-2006).

Har prøvet denne med samme resultat (altså kun 1. gennemløb)
For j = Lbound(arrFerieFridage) To Ubound(arrFerieFridage)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-05-06 12:42

bsn wrote:
> [...]
> For j = Lbound(arrFerieFridage) To Ubound(arrFerieFridage)
> Response.Write "arr(j,0)= " & arrFerieFridage(j,0) & "<br>"

arr(x) - en dimension
arr(x,y) - to dimensioner
arr(x,y,z) - tre dimensioner

(Fortsæt selv listen efter behov.)

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 03-05-06 13:36

lav:
> Response.Write "arr(j,0)= " & arrFerieFridage(j,0) & "<br>"
om til
> Response.Write "arr(j)= " & arrFerieFridage(j) & "<br>"

virker det?

mvh thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 18:05

> lav:
> om til
>
> virker det?

Nej, det giver fejlen:

Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A0009)
Indekset er uden for området: 'arrFerieFridage'

Bjarne

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 03-05-06 18:42

> Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A0009)
> Indekset er uden for området: 'arrFerieFridage'

Her er et eksempel på det du vil opnå:
'Create the aFoo array
Dim aFoo
aFoo = Array("Hello, ", "World!", "How ", "are ", "you?")

Dim iLoop
For iLoop = LBound(aFoo) to UBound(aFoo)
Response.Write aFoo(iLoop) & "<BR>"
Next

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 23:12

> [...]
> aFoo = Array("Hello, ", "World!", "How ", "are ", "you?")
>
> Dim iLoop
> For iLoop = LBound(aFoo) to UBound(aFoo)

Det virker perfekt...

Men...

Jeg bruger denne sætning til at danne array med ferie- og fridage...
(ud fra en tabel med enkeltdatoer)

arrFerieFridage = objRsFerieFridage.GetRows

Vil denne sætning ikke læse alle datoer fra et recordset ind i et
array...???
Det eneste jeg kan få udskrevet er den første dato i arrFerieFridage...
Kan du forklare det, så også jeg kan forstå det...
Jeg kan se, at dit eksempel er en tekstsætning, er det det samme med
datoer...???

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 23:13

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 03-05-06 23:26

> Vil denne sætning ikke læse alle datoer fra et recordset ind i et
> array...???
Det burde den da.

> Det eneste jeg kan få udskrevet er den første dato i arrFerieFridage...
> Kan du forklare det, så også jeg kan forstå det...
Næ - det forstår jeg ikke... Er du sikker på du har mere end 1 post i
tabellen?

> Jeg kan se, at dit eksempel er en tekstsætning, er det det samme med
> datoer...???
Ja.

mvh thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 11:19

> Det burde den da.

> Næ - det forstår jeg ikke... Er du sikker på du har mere end 1 post i
> tabellen?

> Ja.
Tak for tålmodigheden - Jørgens indlæg fik lyset til at virke...
Bjarne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-05-06 10:14

On Thu, 4 May 2006 00:12:40 +0200, "bsn" <bsnsnabelaoncabledotdk>
wrote:

> [...]
>(ud fra en tabel med enkeltdatoer)
>
>arrFerieFridage = objRsFerieFridage.GetRows
>
>Vil denne sætning ikke læse alle datoer fra et recordset ind i et

Jo.

>Det eneste jeg kan få udskrevet er den første dato i arrFerieFridage...

Check, hvor mange datoer, du har i array'et med:
Response.Write Ubound(arrFerieFridage, 2)
- hvor 2-tallet angiver, at det er anden dimension.

VBScript-dokumentationen siger:
dimension
Optional. Whole number indicating which dimension's upper bound is
returned. Use 1 for the first dimension, 2 for the second, and so on.
If dimension is omitted, 1 is assumed.

- så:
Response.Write Ubound(arrFerieFridage, 1)
er altså det samme som:
Response.Write Ubound(arrFerieFridage)

Men et recordset er i princippet altid to-dimensionelt (det er jo et
udtræk fra en tabel, dvs. med rækker og kolonner). Se fx:
<url: http://www.aspfaqs.com/aspfaqs/ShowFAQ.asp?FAQID=161>
(eller søg på "getrows method" på Google).

Ovenstående link fortæller bl.a.:
To display this array data, we need to use two nested For loops. The
first loop needs to loop through each row. The total number of rows
can be found by examining the upper bound of the second dimension of
the array (UBound(ArrayName, 2)). Next, an inner loop needs to step
through each column of the current row. This can be done via a For
loop as well; to find the total number of columns, retrieve the
upper-bound of the first dimension of the array (UBound(ArrayName,
1)).

Det forklarer så samtidig, hvorfor du kun får udskrevet den første
dato. Du skrev i det første indlæg:
For j = 0 To Ubound(arrFerieFridage)
Response.Write "arr(j,0)= " & arrFerieFridage(j,0) & "<br>"
Next

Ved første gennemløb er j = 0, så det du trækker ud er:
arrFerieFridage(0,0)
- hvilket angiver værdien i kolonne 0, række 0

Men ved næste gennemløb er j = 1, så det du trækker ud er:
arrFerieFridage(1,0)
- hvilket angiver værdien i kolonne 1, række 0

Men du har formentlig trukket FerieFridage ud med:
SELECT FerieFridage FROM osv.
- så der er kun én kolonne (nr. 0), hvorfor du får en fejl.

Det burde virke med:
For j = 0 To Ubound(arrFerieFridage, 2)
Response.Write "arr(0,j)= " & arrFerieFridage(0,j) & "<br>"
Next

Så vil første gennemløb give det samme som før (0,0), mens andet
gennemløb giver:
arrFerieFridage(0,1)
- hvilket angiver værdien i kolonne 0, række 1

>Kan du forklare det, så også jeg kan forstå det...

Håber det giver lidt mening.
Den har også snydt mig (indtil flere gange). Så af en eller anden
grund virker det mest intuitivt (for os to i hvert fald), at dimension
1 er rækker, mens 2 er kolonner - men det er altså omvendt.

>Jeg kan se, at dit eksempel er en tekstsætning, er det det samme med
>datoer...???

Ja, Array-funktionen:
Array(x, y, z)
er ligeglad med hvilken datatype x, y og z er.
Array-funktionen returnerer et én-dimensionelt array (en "liste").

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-05-06 10:34

On Thu, 04 May 2006 11:13:42 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Ovenstående link fortæller bl.a.:
>To display this array data, we need to use two nested For loops.

I dit tilfælde, hvor du kun har én kolonne, behøver du kun én loop.
(Blot for at undgå misforståelser.)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 11:27

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det burde virke med:
> For j = 0 To Ubound(arrFerieFridage, 2)
> Response.Write "arr(0,j)= " & arrFerieFridage(0,j) & "<br>"

Det var denne der snød mig...

> [...]
> grund virker det mest intuitivt (for os to i hvert fald), at dimension
> 1 er rækker, mens 2 er kolonner - men det er altså omvendt.

Ja, det er den omvendte verden...men sådan er det jo...
snydt godt og grundigt er jeg blevet - det har været en lang hård læring,
men lærerig
Jeg bøjer mig i støvet...Du formåede at bibringe forståelsen...Tak for
tålmodigheden...;-D
Måske jeg vender tilbage med andre problematikker...
Bjarne