Fejl ved indsættelse af data i en MySQL da~
Fra : Bo Ravnborg Larsen

Dato : 24-04-06 12:41

Hej

Jeg prøver at indsætte noget data i en MySQL database ved hjælp
af denne asp kode:

<%
Dim sConnection, Conn , RS

sConnection = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=localhost;
DATABASE=XXXXX; UID=XXXXX;PASSWORD=XXXXX; OPTION=3"

Conn.Open(sConnection)

strSQL = "Insert into personer "
strSQL = strSQL & "(Fornavn, Efternavn, Adresse, Postnummer, By,
Telefonnummer, Email) "
strSQL = strSQL &
"Values('etnavn','etefternavn','1234','enby','88888888','email@em
ail.com')"

Conn.Execute(strSQL)

RS.Close
Set RS = Nothing
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

men når jeg køre den , opstår der den her fejl:

Error Type:
ADODB.Connection.1 (0x80004005)
SQLState: 4 Native Error Code: 1064 [TCX][MyODBC]You have an
error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to
your MySQL server version for the right syntax to use near 'By,
Telefonnummer, Email) Values('etnavn','etefternavn','1234',

Er det en forkert kode jeg bruger eller er der noget andet glat?
Hvis der er nogle der kan hjælpe vær venlig at skrive =)

På forhånd TAK !

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-04-06 12:46

Bo Ravnborg Larsen wrote:

> strSQL = "Insert into personer "
> strSQL = strSQL & "(Fornavn, Efternavn, Adresse, Postnummer, By,
> [...]

Du mangler adressen i dine values.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Bo Ravnborg Larsen

Dato : 24-04-06 12:52

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Du mangler adressen i dine values.
>
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

ups ja..

Men der kommer den samme fejl selvom jeg retter det >.<

Fra : johnny pedersen

Dato : 24-04-06 12:50

Hej Bo

Prøv at bruge denne syntax:

strSQL ="Insert into personer (fornavn, efternavn)
values('fornavn','efternavn')"
Conn.Execute(strSQL)

Johnny

Bo Ravnborg Larsen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej
>
> Jeg prøver at indsætte noget data i en MySQL database ved hjælp
> af denne asp kode:
>
> <%
&gt; Dim sConnection, Conn , RS
&gt;
&gt; sConnection = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};
SERVER=localhost;
&gt; DATABASE=XXXXX; UID=XXXXX;PASSWORD=XXXXX; OPTION=3"
&gt;
&gt; Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
&gt;
&gt; Conn.Open(sConnection)
&gt;
&gt; strSQL = "Insert into personer "
&gt; strSQL = strSQL & "(Fornavn, Efternavn, Adresse, Postnummer,
By,
&gt; Telefonnummer, Email) "
&gt; strSQL = strSQL &
&gt;
"Values('etnavn','etefternavn','1234','enby','88888888','email@em
&gt; ail.com')"
&gt;
&gt; Conn.Execute(strSQL)
&gt;
&gt; RS.Close
&gt; Set RS = Nothing
&gt; Conn.Close
&gt; Set Conn = Nothing
&gt; %>

Fra : Bo Ravnborg Larsen

Dato : 24-04-06 12:57

> Hej Bo
>
> Prøv at bruge denne syntax:
>
> strSQL ="Insert into personer (fornavn, efternavn)
> values('fornavn','efternavn')"
> Conn.Execute(strSQL)
>

> Johnny

Hvis jeg bruger den syntax siger den:

Error Type:
Sun ONE ASP VBScript compilation (0x800A0438)
Unexpected end of line inside a string

Fra : Bo Ravnborg Larsen

Dato : 24-04-06 13:04

Foresten er jeg rimelig ny mht. MySQL , bruger normalt Access, så
jeg ved ik om jeg har lavet tabelen forkert..
her er et link til hvordan jeg har lavet den:
http://www.jesiper.dk/bo/mysqldb.JPG

Fra : johnny pedersen

Dato : 24-04-06 13:12

Hej Bo

Brug bigint i stedet for varchar når det er tal, altså postnr og
telefonnummer.

mvh

Johnny

Bo Ravnborg Larsen wrote in

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 24-04-06 13:48

Bo Ravnborg Larsen <sygo88@gmail.com> wrote in news:444cb969$0$15795
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Conn.Open(sConnection)
>
> strSQL = "Insert into personer "
> strSQL = strSQL & "(Fornavn, Efternavn, Adresse, Postnummer, By,

Det kan ofte være svært at gennemskue, hvilken SQL du rent faktisk sender
til databasen. Du kan med fordel læse artiklen
http://asp-faq.dk/article/?id=41 og skriv så igen.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Bo Ravnborg Larsen

Dato : 24-04-06 15:10

Har løst problemet nu =) der var bare en hel masse små fejl..

Mange gange tak for alt jeres hjælp

Fra : johnny pedersen

Dato : 24-04-06 15:13

Det er altid godt at skrive hvordan man løser problemet, der er
jo andre der læser disse indlæg/spørgsmål

mvh

Johnny

Bo Ravnborg Larsen wrote in

Fra : Bo Ravnborg Larsen

Dato : 24-04-06 21:22

> Det er altid godt at skrive hvordan man løser problemet, der er
> jo andre der læser disse indlæg/spørgsmål

Jeg gik ind i PHPMyAdmin der styrede min MySQL DB og fik den til
at lave en kode for insættelse af data i en tabel, og
sammenlignede med den jeg havde i forvejen, og kom frem til den
her syntax:

strSQL = strSQL & "INSERT INTO `personer` ( `Id` , `Fornavn` ,
`Efternavn` , `Adresse` , `Postnummer` , `By` , `Telefonnummer` ,
`Email` )"
strSQL = strSQL & "VALUES ('', '" & Request.Form("Fornavn") & "',
'" & Request.Form("Efternavn") & "', '" & Request.Form("Adresse")
& "', '" & Request.Form("Postnummer") & "', '" &
Request.Form("By") & "', '" & Request.Form("Telefonnummer") & "',
'" & Request.Form("Email") & "')"

(Værdierne bliver bestemt af en formular i stedet for faste
værdier, hvis nogle skulle være i tvivel )

håber det vil hjælpe andre i fremtiden ^^

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-04-06 15:04

johnny pedersen wrote:
> Hej Bo
>
> Brug bigint i stedet for varchar når det er tal, altså postnr og
> telefonnummer.

Mjaeh, det er jeg så ikke enig i. postnumre og telefonnumre er vel
egentligt ikke tal i den forstand at man kan regne på dem eller på
anden måde forstå dem som tal. Jeg vil hellere betragte dem som
tekststrenge der tilfældigvis kun indeholder numeriske værdier. Man
kan jo også have telefonnumre som 0034918866777, hvilket jo ikke er
det samme som dn numeriske værdi 34918866777.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann