Tælle antal ord
Fra : Jørgen Müller

Dato : 21-04-06 13:44

Hej Gruppe

Er det muligt at lave et udtræk fra en database
og tælle hvor mange ord, der findes i sætningen,
og i givet fald, hvordan?

I mit forum er det muligt at lægge link ind, men de
står på en meget lang linie uden mellemrum, og det
går ud over designet, så i nyhedssektionen ville jeg
gerne begrænse linien, men da ikke alle indlæg har samme
antal ord, er det svært at køre en løkke.

Se evt. problemet på http://www.smaabaadsklub.dk/Test/nyheder/nyheder.asp
--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller

Fra : Jørgen Müller

Dato : 23-04-06 14:11

Hej igen

Løsning:
str = "Her er en www.smaabaadsklub.dk/test/nyheder/nyheder.asp
meget lang streng med et ord, der er over 20 tegn"
m = 0
n = 1
Do
m = instr(n, str, " ")
If m = 0 OR IsNull(m) Then Exit Do
If (m - n) < 20 Then
svar = svar & " " & mid(str, n, m-n)
else
svar = svar & " "
end if
n = m + 1
Loop
str = svar
svar = " "
Response.write str

Jeg tager ordene et ad gangen, hvis der er under 20 tegn (m-n) så
tilføjer jeg det til svar. Ord over 20 tegn bliver erstattet af en tom
streng " "
Til sidst bliver resultatet givet til str og svar bliver nulstillet.
Det hele kører inde i en Do while not rs.eof Henter 17 indlæg fra databasen.

Instr retunerer et tal, 0 eller Null
Hvis man laver den som Do while m > 0 giver det en fejl på Mid, da m
får sin værdi efter Do
Hvis man laver den som Loop While m > 0 giver det også en fejl på Mid,
da m stadig får sin værdi efter den nye kørsel er startet.
Første gang jeg har prøvet en løkke uden egentlige betingelser?
--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller